Följer den här tråden och uppdateringarna i media medan jag sitter på jobbet. Har lite funderingar, och ni får gärna hjälpa mig tänka.
1. Såg löp på Aftonbladet om att det håller på att vända i Kina; "majoriteten smittade friska i Kina".
Såg samtidigt denna dokumentär om corona igår:
https://www.svtplay.se/video/25762164/coronaviruset?start=auto
Där säger man att Kina förmodligen har långt fler fall än vad de erkänner. Kan man lita på att det är på väg att vända där?
Upplevde också, när jag såg dokumentären, att viruset känns långt mycket värre än vad man fått ta del av i media.
2. Mer nyheter: i Storbrittanien kan man komma att införa karantän för alla med förkylningssymtom (läst på Aftonbladet, men ser inte artikeln längre?). De har ju långt fler invånare än vi har i Sverige, samtidigt har man i UK 321 smittade (jämfört med Sveriges aktuella siffra 261). Ligger vi inte lite efter i vår hantering?
Det är som två parallella verkligheter: en där alla skrattar åt oron, och livet fortsätter som vanligt - sedan en där allt känns nattsvart. Varför har vi ingen nyansering? Ett vettigt mellanläge?
3. En liten tanke bara, om prognosen för utvecklingen av antalet smittade:
Henrik Bränden har på FB delat ett inlägg av en vän, Ann-Cathrin Engwall från immunologen:
"I går diskuterade jag med min man Bo Engwall och förklarade för honom varför Corona viruset blir mindre farligt och mer smittsamt ju fler smittcykler det genomgår.
Initialt är viruset som enligt analys troligen har sitt ursprung hos fladdermöss inte anpassat för att infektera mänskliga celler. Det krävs stora smittdoser för att viruset skall kunna få fäste och föröka sig i individen. Det är skälet till att det initiala utbrottet varit lokalt och att inkubationstiden varit relativt lång. Viruspartiklarna har lättare att fästa vid epitelceller nere i lungorna än i de övre luftvägarna där Coronavirus normalt attackerar. Höga smittdoser orsakar stora vävnadsskador i lungorna när immunförsvaret attackerar de infekterade cellerna. Det leder i sin tur till lunginflammation och andningsproblem.
I varje cell som infekteras sker nysyntes av virusbeståndsdelar och mutationer, rekombinationer etc kan uppstå som ger nya varianter av viruset. De varianter som blir mest effektiva att infektera och föröka sig kommer snabbt ta över och dominera och smittsamheten i den mänskliga populationen ökar. Det leder till en utveckling där viruset blir alltmer likt de Coronavirus som redan cirkulerar hos människor och kan infektera i de övre luftvägarna. Smittsamheten mellan individer ökar men risken för lunginflammation minskar.
Ju mer smittsamt viruset blir desto mindre farligt blir det för individen. Genom att sköta sin handhygien noga och hålla avstånd till sjuka personer så minskar man risken att överföra de ineffektiva men farliga varianterna till sig själv och andra eftersom smittdosen är avgörande."