2020-03-10, 08:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, vården smittspårar, testar och isolerar, det bidrar till att sänka R värdet.

Det stora och viktigaste jobbet gör vi själva genom att inte utsätta oss för smittorisk, och genom att inte utsätta andra för smittorisk.

Tvätta händerna, hosta och nyss i armvecket, besök inte folktäta platser i onödan, det hjälper till att minska R värdet.

Stanna hemma om du känner dig krasslig, besök inte vårdinrättning i onödan, ring först, det sänker R värdet.

Det är bra, men det kommer aldrig att räcka. Det är ju bara att titta på Italien. Det krävs en nästan militärisk disciplin att bara följa hygienråden fullt ut. Ta bara alla kortläsare och touchdisplayer. På sjukhusen ska man exempelvis knappa in sitt personnummer. Sedan ska man trycka på hissknappar, kortdisplayer etc etc. Någon som nyser i en hiss. Eller ta bara t-banan och alla ledstänger. Det här viruset kommer sprida sig som en löpeld genom Sverige med de åtgärder, eller snarare brist på åtgärder som vi gör i Sverige.
Citera
2020-03-10, 08:17
Medlem
Det pratas mycket om återvändande sportlovsfirare från Italien, mycket mer än återvändande från Iran. Det borde väl vara många som varit i Iran och hälsat på släkt också. Där verkar ju situationen vara ännu värre. Varför hör vi inget om den gruppen? Är det verkligen så få som rest dit, eller vill man inte ” stigmatisera” en utsatt grupp?
Citera
2020-03-10, 08:18
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarta-madame
Följer den här tråden och uppdateringarna i media medan jag sitter på jobbet. Har lite funderingar, och ni får gärna hjälpa mig tänka.

1. Såg löp på Aftonbladet om att det håller på att vända i Kina; "majoriteten smittade friska i Kina".

Såg samtidigt denna dokumentär om corona igår:
https://www.svtplay.se/video/25762164/coronaviruset?start=auto

Där säger man att Kina förmodligen har långt fler fall än vad de erkänner. Kan man lita på att det är på väg att vända där?

Upplevde också, när jag såg dokumentären, att viruset känns långt mycket värre än vad man fått ta del av i media.

2. Mer nyheter: i Storbrittanien kan man komma att införa karantän för alla med förkylningssymtom (läst på Aftonbladet, men ser inte artikeln längre?). De har ju långt fler invånare än vi har i Sverige, samtidigt har man i UK 321 smittade (jämfört med Sveriges aktuella siffra 261). Ligger vi inte lite efter i vår hantering?

Det är som två parallella verkligheter: en där alla skrattar åt oron, och livet fortsätter som vanligt - sedan en där allt känns nattsvart. Varför har vi ingen nyansering? Ett vettigt mellanläge?

3. En liten tanke bara, om prognosen för utvecklingen av antalet smittade:
Henrik Bränden har på FB delat ett inlägg av en vän, Ann-Cathrin Engwall från immunologen:
"I går diskuterade jag med min man Bo Engwall och förklarade för honom varför Corona viruset blir mindre farligt och mer smittsamt ju fler smittcykler det genomgår.

Initialt är viruset som enligt analys troligen har sitt ursprung hos fladdermöss inte anpassat för att infektera mänskliga celler. Det krävs stora smittdoser för att viruset skall kunna få fäste och föröka sig i individen. Det är skälet till att det initiala utbrottet varit lokalt och att inkubationstiden varit relativt lång. Viruspartiklarna har lättare att fästa vid epitelceller nere i lungorna än i de övre luftvägarna där Coronavirus normalt attackerar. Höga smittdoser orsakar stora vävnadsskador i lungorna när immunförsvaret attackerar de infekterade cellerna. Det leder i sin tur till lunginflammation och andningsproblem.

I varje cell som infekteras sker nysyntes av virusbeståndsdelar och mutationer, rekombinationer etc kan uppstå som ger nya varianter av viruset. De varianter som blir mest effektiva att infektera och föröka sig kommer snabbt ta över och dominera och smittsamheten i den mänskliga populationen ökar. Det leder till en utveckling där viruset blir alltmer likt de Coronavirus som redan cirkulerar hos människor och kan infektera i de övre luftvägarna. Smittsamheten mellan individer ökar men risken för lunginflammation minskar.

Ju mer smittsamt viruset blir desto mindre farligt blir det för individen. Genom att sköta sin handhygien noga och hålla avstånd till sjuka personer så minskar man risken att överföra de ineffektiva men farliga varianterna till sig själv och andra eftersom smittdosen är avgörande."
1. Den där dokumentären är nu två veckor gammal så i denna mycket transienta situation är den inte bästa källan. Jag misstror Kina i massor av vad de påstår sig men jag tror att de faktiskt lyckats hejda spridningen. Men vilka siffrorna faktiskt är och vilka åtgärder de faktiskt tillämpade (och vilka hade effekt?) är oklart för mig.

2. BBC skriver: UK prepares to ask even mildly sick to stay home. UK förbereder (bra - proaktivt) att be lätt sjuka att stanna hemma. Så aftonbladets vinkling om karantän av förkylda tycks överdriven. Men absolut, vi i Sverige är slöa på att agera. Proaktivt verkar vi inte klara av att agera alls (Rädda Mello!). Jag tror dock inte UK är bästa landet att ta efter, UK är nästan lika slappa som oss avseende direktflighter från Milano som fortfarande pågår och UK har en lögnaktigt clown till premiärminister som jag inte litar på. Jag tror vi mer ska kika på hur Sydkorea agerar och har agerat. I Sydkorea är man nära att ha stoppat smittspridningen från att tidigare haft stor smitta.

https://www.bbc.com/news/uk-51807781, igår
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-10 kl. 08:21.
Citera
2020-03-10, 08:18
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Och så norrköping nu också, alltså - vafan åker idioterna till Italien för när dom redan vet? "Ae det drabbar nog inte mig" jävla idiotjävlar, dom skulle fan inte få åka tillbaka, dom kan stanna där.

Instämmer! Eftersom dessa idioter inte kan tänka själva så borde flygförbindelsen dit stoppats för länge sedan. Tänk dig att det fortfarande går flera avgångar i veckan från Skavsta direkt till smittans epicentrum i Norditalien. Helt sjukt.
Citera
2020-03-10, 08:19
Medlem
Jag undrar om det som många skriver här att man bara blir immun en kort tid om man haft Corona viruset men att man kan få det igen.

Om det är så, hur kommer det sig då att experterna menar att anledningen till att det sprids så snabbt är att det är ett nytt virus, och att ingen haft det förut. Underförstått betyder ju det att om alla hade haft viruset förut så hade inte spridningen blivit stor. Det innebär ju per definition att befolkningen blir immuna om viruset redan gått igenom dem en gång tidigare.
Citera
2020-03-10, 08:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Om en immunolog uppmanar allmänheten att bara tvätta händerna...SÅ ÄR HON EN IDIOT!

Ja. För det första kommer det aldrig att följas, och för det andra är det ju konstaterat att viruset är i det närmaste luftburet, även om vissa säger att 2 meter räcker som säkerhetsavstånd. Ta bara t-banan i Stockholm. Värre smitthärd finns ju inte. Man är så jävla rädd att förstöra samhällsekonomi och infrastruktur, men för varje timme man väntar med att agera, desto större blir ju konsekvenserna. Jag tror Sverige är på väg mot samma situation som Italien. Det här går inte att stoppa om man inte agerar väldigt resolut.
Citera
2020-03-10, 08:20
Medlem
obscenitets avatar
Dödligheten verkar ju vara tämligen hög om man tittar på Kina. Upp mot 7 procent (friska/döda)...

Det enda land som klarat sig bra är sydkorea (sjukvård som är avancerad gissar jag på).
Citera
2020-03-10, 08:21
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är dags för människor att bli sina egna herrar nu, om aldrig förr. Det är dags för föräldrar att veta bättre än massmördande "kommunstyrelser". Det är dags för kommunledare eller rektorer eller andra i beslutspositioner med lite ansvarskänsla att ta beslut som går emot statliga rekommendationer, och be dem dra åt helvete om de klagar.

Stockholm borde stänga alla skolor och universitet i minst två veckor, precis som Madrid gjorde. Man borde förbjuda alla folksamlingar och på alla upptänkliga sätt få folk att stanna hemma så mycket som möjligt.

Instämmer!

Tyckte det var märkligt när myndigheterna började kritisera de skolor som stängde tillfälligt, det var trots allt myndigheterna som delegerade ansvaret ända ner till rektornivå. De i toppen ville inte ta ansvar, men kritiserar gärna de som vågar ta tuffa beslut. Bedrövligt.
Citera
2020-03-10, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Jag undrar om det som många skriver här att man bara blir immun en kort tid om man haft Corona viruset men att man kan få det igen.

Om det är så, hur kommer det sig då att experterna menar att anledningen till att det sprids så snabbt är att det är ett nytt virus, och att ingen haft det förut. Underförstått betyder ju det att om alla hade haft viruset förut så hade inte spridningen blivit stor. Det innebär ju per definition att befolkningen blir immuna om viruset redan gått igenom dem en gång tidigare.

Det är för att de utgår ifrån att man skapar immunitet. Detta är precis som dom säger, ett helt nytt virus för oss människor. Därför vet vi ingenting om vad som kommer hända.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Ja, där finns väl slemhinnor i ögonen också. Såg på Facebook att han blev narrad för uttalandet men den här gången hade Löfven rätt alltså.

Slemhinnor har du i ögon, öron, näsa, hals, anal, vagina och urinrör. Undvik att pilla dig på dessa ställen.
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det farligaste är helt klart när någon inte inser allvaret i en allvarlig situation.

Ekonomin återhämtar sig alltid och har gjort historiskt efter varje börskrash, dina åldrande släktingar, vänner, kollegor kan du aldrig få tillbaka.
Säg det till grekerna. Små oskyldiga barn fick svälta för att åldringarna försökte lura till sig mer än de förtjänade.

Åldringar som dör av en förkylning har redan fått ett långt och rikt liv. Var nöjd eller välj frivillig isolering tills smittan är över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Du ska jämföra 8 dagar med en vecka, från dina egna siffror:
De siffrorna går ändå inte ihop.

Det står syrebrist, inte död

Edit:
Jag är morgontrött, förlåt.

Siffrorna går visst ihop.

Det står inte död i den andra källan heller.

Citat:
time from onset to the development of severe disease (including hypoxia): 1 week

Among patients who have died, the time from symptom onset to outcome ranges from 2 - 8 weeks.
1. Symptom till allvarlig sjukdom (inklusive ~syrebrist): 1 vecka
2. Symptom till död: 2-8 veckor

Citat:
from first symptom to → ARDS (Acute Respiratory Distress Syndrome) = 8.0 days (when occurring)
3. Symptom till andningsproblem: 8 dagar

Punkt 1 och 3 stämmer väl överens med varandra.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-10 kl. 08:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in