2020-03-10, 08:05
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Ja, korrekt.

Jag hade även andra invändningar så det är tekniskt sätt inte hela, men det var en stor del av det, ja.

Ja. Jag hittade detta i alla fall.

Här är median (inte snitt) från första symptom (inte sjukhusbesök eller registrering) till klinisk friskförklaring:

Men har tidigare sett den här:

Och nu blir jag lite förvirrad... 8 veckor eller 8 dagar? Hur Kan de visa så olika? Den övre har inte ens med 8 dagar i sitt spann... Någon felöversättning? Det förändrar ju isåfall en del.

Båda finns på denna sidan och kollar från 2 olika kinesiska siffror, med en stor skillnad i antal mätningar.

Vad har hänt här, tittar jag fel?
Vi kan nog enas om att tillgänglig statistik är väldigt förvirrad. I Kina är t.ex. dödlighetstalet inte 27% eller 39%, utan 6%. Hur då??? Och handlar inte epidemiologi om just smittspriningsstatistik? Vad tusan är det för slags vetenskap egentligen. Blir alltihop sönderpolitiserat av olika särintressen, kanske inte minst av olika prestigejagande akademikers armbågande på de vetenskapliga tidskrifternas sidor. när det verkligen gäller?

Det är därför jag kan intressera mig för grundläggande biologi, men inte för medicin. För medicin handlar så mycket om socialpsykologi. Läkare som försöker ge intryck av att de vet mer än de faktiskt vet, för att de tror att det lugnar och i sig botar. Det kanske det gör, men det är en slags business som jag inte vill ta i.

Jag kan tänka mig själv att i rollen som läkare, det sista hoppet, sitta framför en svårt sjuk patient och inte ha en aning om vad det handlar om. Hitta på nånting! Sich etwas einfallen lassen (det kanske är ett tyskt medicinskt begrepp?). För att behålla den vita rocken så obefläckad som möjligt. Sjukhuset som kyrka. Att förklara för patienten, eller för folket vid en epidemi, att jag vet massor om mycket, men ingenting om hur du skulle kunna botas, det leder inte till något gott. Så ta en Treo å gå hem!
Citera
2020-03-10, 08:07
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Problemet är att det finns patienter som ska börja sina behandlingar... De kan ju ha viruset sedan tidigare fast det ej brutit ut. Jag vet inte om tester påvisar smittan innan pat. fått symptom, de kanske får börja testa de som ska sätta igång sin behandling.

Krävs nog att flera olyckliga omständigheter ska sammanfalla om det ska gå så illa.
Citera
2020-03-10, 08:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är onekligen det som är det stora problemet och jag tror inte att Sverige är ett dugg bättre rustat. Jag är rädd att vi befinner oss där Italien ligger idag om ett par veckor. Det är bara att räkna. Smittat antal tycks fördubblas var tredje dag i Sverige.

Om tre dagar cirka 500
Om sex dagar cirka 1000
Om 9 dagar cirka 2000
Om 12 dagar cirka 4000
Om 15 dagar cirka 8000

Då behöver vi tillgång till cirka 1500 vårdplatser, varav 500 intensivvård. Bara be till gudarna att utvecklingen blir långsammare, för vården kommer aldrig klara att leverera det här och då kommer dödstalen att rusa och hamna på mycket höga nivåer. Dessvärre gör ju regeringen direkt ingenting för att begränsa smittspridningen. Man satsar allt på de som kommer hem från Italien och Iran. Övriga får inte ens testa sig trots symtom. Jag undrar hur mycket fri smittspridning som förekommer i detta nu runt om i Sverige. Kan ärligt säga att jag aldrig känt mig så hotad i hela mitt liv.

Jo, vården smittspårar, testar och isolerar, det bidrar till att sänka R värdet.

Det stora och viktigaste jobbet gör vi själva genom att inte utsätta oss för smittorisk, och genom att inte utsätta andra för smittorisk.

Tvätta händerna, hosta och nyss i armvecket, besök inte folktäta platser i onödan, det hjälper till att minska R värdet.

Stanna hemma om du känner dig krasslig, besök inte vårdinrättning i onödan, ring först, det sänker R värdet.
Citera
2020-03-10, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Och så norrköping nu också, alltså - vafan åker idioterna till Italien för när dom redan vet? "Ae det drabbar nog inte mig" jävla idiotjävlar, dom skulle fan inte få åka tillbaka, dom kan stanna där.
Nytt fall i Norrköping? Eller det ifrån igår?

Jadu, hoppas domen blir hård emot dessa resenärer.
Citera
2020-03-10, 08:10
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sydkorea har mycket glädjande verkligen lyckats vända utvecklingen. 1a mars rapporterade de 1000 nya fall. Och igår 8 dagar senare rapporterade de endast 131 nya fall.

Kolla stapeldiagrammet: https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_outbreak_in_South_Korea

Vi måste för sjutton kunna lära oss av sydkorea och implementera åtgärder här nu, PROAKTIVT, för att undvika att hamna i den skit som Italien är i eller i det svåra läge som sydkorea faktiskt var i.

För tidigt att säga. 50 nya smittade på ett call-center i Seoul. 200 anställda.
Citera
2020-03-10, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nja, hittills 463 döda i Italien. Mest gamla och sedan tidigare sjuka.

De två senaste dagarna har det varit i snitt mer än 100 döda per dygn.
Även i vanlig influensa är det i princip bara gamla och tidigare sjuka som dör.
Citera
2020-03-10, 08:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Trodde du skulle nämna utredningar. Den svenska regeringen är expert på att sätta till utredningar till hösten. Ett år efter det ska den vara klart sedan ska det på remiss, dras i utskott, bli lag, direktiv ska skrivas 2-3 år är inte ovanligt. I en diktatur sätter man bara igång.

Japp! "Tillsätta en utredning". Innan det beslutsunderlaget är klart har det gått flera år. Nej, sådant fungerar inte i en sådan här situation!

Vi borde istället agera på det sätt som Björn Olsen föreslår. Titta på Storbritannien! Gör vi inte det mycket snart befinner vi oss snart där Italien befinner sig idag. Varför i helvete agerar inte regeringen??? Det måste ju stå klart för ALLA nu att den här situationen är på väg att kuka ur fullständigt! Hela Sverige kör på med full fart mot stupet/bergväggen och det tycks inte finnas någon i beslutsfattande ställning som ens börjar leta efter bromspedalen!
Citera
2020-03-10, 08:13
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarta-madame
Hon jobbar på immunologen i Uppsala, det är allt som står i Henriks inlägg.

Om en immunolog uppmanar allmänheten att bara tvätta händerna...SÅ ÄR HON EN IDIOT!
Citera
2020-03-10, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja ddet skulle jag tro. Däremot är huden inte mottaglig för mitta.

Hur är det med sår och hudsprickor?
Citera
2020-03-10, 08:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det är dags att ställa om samhället för livet efter corona. Man kan börja med att införa en rejäl arvsskatt. De dödas tillgångar behövs för att bygga upp samhället, i den mån de överhuvudtaget har något värde. Hur får man tillbaka ett fungerande samhälle efter att halva befolkningen eller mer dör ut?

Det gick alldeles utmärkt efter pesten på 1300-talet och efter Spanska sjukan på 1920-talet. Faktum är ju att mycket gott kan komma av detta också. När skiten lagt sig alltså.

Just nu är jag ändå tacksam att jag fått leva så många år i ett fantastiskt land som Sverige under fred och med en blomstrande ekonomi. Nu kanske vi går in i en mörk period i mänsklighetens historia men det har hänt förr och kommer hända igen.
Citera
2020-03-10, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Sry blev fel här... tig bort min kommentar.

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är dags för människor att bli sina egna herrar nu, om aldrig förr. Det är dags för föräldrar att veta bättre än massmördande "kommunstyrelser". Det är dags för kommunledare eller rektorer eller andra i beslutspositioner med lite ansvarskänsla att ta beslut som går emot statliga rekommendationer, och be dem dra åt helvete om de klagar.

Stockholm borde stänga alla skolor och universitet i minst två veckor, precis som Madrid gjorde. Man borde förbjuda alla folksamlingar och på alla upptänkliga sätt få folk att stanna hemma så mycket som möjligt.

👍👍👍
Citera
2020-03-10, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Trodde du skulle nämna utredningar. Den svenska regeringen är expert på att sätta till utredningar till hösten. Ett år efter det ska den vara klart sedan ska det på remiss, dras i utskott, bli lag, direktiv ska skrivas 2-3 år är inte ovanligt. I en diktatur sätter man bara igång.

Våra riksdagspartier drar allt i långbänk medan landet vittrar sönder. Även i lagförslag där man är överens bestämmer man att nya regler ska börja gälla nästa höst så att utländska stöldligor ska hinna plundra ännu mer. När det gäller coronaläget har regeringen ännu inte agerat vad jag kunnat se. Undrar om militären övar nu med fältsjukhusen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in