Citat:
Vi kan nog enas om att tillgänglig statistik är väldigt förvirrad. I Kina är t.ex. dödlighetstalet inte 27% eller 39%, utan 6%. Hur då??? Och handlar inte epidemiologi om just smittspriningsstatistik? Vad tusan är det för slags vetenskap egentligen. Blir alltihop sönderpolitiserat av olika särintressen, kanske inte minst av olika prestigejagande akademikers armbågande på de vetenskapliga tidskrifternas sidor. när det verkligen gäller?Ja, korrekt.
Jag hade även andra invändningar så det är tekniskt sätt inte hela, men det var en stor del av det, ja.
Ja. Jag hittade detta i alla fall.
Här är median (inte snitt) från första symptom (inte sjukhusbesök eller registrering) till klinisk friskförklaring:
Men har tidigare sett den här:
Och nu blir jag lite förvirrad... 8 veckor eller 8 dagar? Hur Kan de visa så olika? Den övre har inte ens med 8 dagar i sitt spann... Någon felöversättning? Det förändrar ju isåfall en del.
Båda finns på denna sidan och kollar från 2 olika kinesiska siffror, med en stor skillnad i antal mätningar.
Vad har hänt här, tittar jag fel?
Jag hade även andra invändningar så det är tekniskt sätt inte hela, men det var en stor del av det, ja.
Ja. Jag hittade detta i alla fall.
Här är median (inte snitt) från första symptom (inte sjukhusbesök eller registrering) till klinisk friskförklaring:
Men har tidigare sett den här:
Och nu blir jag lite förvirrad... 8 veckor eller 8 dagar? Hur Kan de visa så olika? Den övre har inte ens med 8 dagar i sitt spann... Någon felöversättning? Det förändrar ju isåfall en del.
Båda finns på denna sidan och kollar från 2 olika kinesiska siffror, med en stor skillnad i antal mätningar.
Vad har hänt här, tittar jag fel?
Det är därför jag kan intressera mig för grundläggande biologi, men inte för medicin. För medicin handlar så mycket om socialpsykologi. Läkare som försöker ge intryck av att de vet mer än de faktiskt vet, för att de tror att det lugnar och i sig botar. Det kanske det gör, men det är en slags business som jag inte vill ta i.
Jag kan tänka mig själv att i rollen som läkare, det sista hoppet, sitta framför en svårt sjuk patient och inte ha en aning om vad det handlar om. Hitta på nånting! Sich etwas einfallen lassen (det kanske är ett tyskt medicinskt begrepp?). För att behålla den vita rocken så obefläckad som möjligt. Sjukhuset som kyrka. Att förklara för patienten, eller för folket vid en epidemi, att jag vet massor om mycket, men ingenting om hur du skulle kunna botas, det leder inte till något gott. Så ta en Treo å gå hem!