2020-03-10, 07:50
Medlem
Tror folk fortfarande att detta minsann är en vanlig influensa, då kommer inte några åtgärder att fungera. Allmän hemkarantän och stopp för de flesta inresande kommer visa sig nödvändigt om man tittar på Italien eller Kina. Hellre nu än när hundratals redan dött. Kommer svensken kunna ta det på allvar? Jag är tveksam.
Citera
2020-03-10, 07:51
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det finns unga människor i riskgrupperna som har underliggande sjukdomar och dåligt immunförsvar. Exempelvis alla som genomgår cellgiftsbehandling. De måste åka till sjukhus för att få sin behandling och sjukhus vill man inte åka till under en epidemi.

Hematologiska avdelningarna där unga KLL patienterna vistas är rätt hårt isolerade man vill ju inte ha in någon sorts smitta där. Men de vistats väl hemma en del innan immunförsvaret byggts upp igen. Man behöver nog inte vara så orolig för den gruppen skyddsåtgärderna de vanligen har räcker till för corona viruset också. Bara om de får det så blir det svårare konsekvenser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flummey
https://files.catbox.moe/3ns6c1.mp4

Finns det någon som verkligen vet att det här ljudklippet är på riktigt? Det skrämde verkligen skiten ur mig. Kan någon kolla upp det på något sätt?

Jag tyckte ljuget lät lite konstigt för att vara från en gruppchatt? Låter liksom mer uppläst från ett papper? Men också mycket nyfiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag hör detta gång på gång. Varför skulle virus (som bevisligen kan följa med i utandningsluften) inte kunna färdas med luften? Det finns ingen logik i det, och jag kan satsa ett mindre viktigt finger på att det är fel.

Jag tror dessutom att det är orsaken till Italiens omfattande utbrott.

Virus kan ju också sitta på små partiklar av damm. Enligt någon i tråden så hade det kommit en kinesisk rapport där de konstaterade att man kunde smittas på 4 - 5 meters avstånd inne i lokaler och att virus flyger runt i luften via ventilationssystem. 30 minuters vistelse inne i t.ex. en affär där virus flyger runt i luften kan enligt denna rapport räcka för att bli smittad.

Att glida runt inne i affärer och köpcentrum, eller sitta i kontorslandskap, eller åka tunnelbana, buss eller spårvagn, är alltså riskabelt.

Det mesta tyder ju på att detta är en tämligen smittsam sjukdom. Om det bara var kladd med fingrar i näsa och ögon eller droppar från folk som hostar och nyser som smittar så hade det inte spridit sig så fort och lätt.
Citera
2020-03-10, 07:52
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Vet inte varför alla är så fokuserade vid antalet som dör...
Problemen är: För många behöver sjukhusvård och/eller intensivvård.
Ju sämre/färre resurser som finns tillgängliga för intensivvård, ju fler kommer dö.
Italien går på knäna nu, pga behoven på antalet sjukhusbäddar o intensivvårdplatser. Inte pga att 463 har dött.

"går på knäna", sådana uttryck hör hemma i skönlitteratur.
Redovisa statistik och fakta i stället för svepande formuleringar.
Citera
2020-03-10, 07:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Är det några man önskar ska få det här viruset är det ju kräken som försöker minimera det. Ledare som pratar om "bara en förkylning" orsakar ju massdöd. Trumpanhängare i USA har noll koll på vad som pågår för de litar på sin store ledare. Trump väljer marknaden före allt annat. En psykopat, precis som Tegnell och alla andra.

Nu har du gått på mainstreammedias fake news.

Trump har utsett en Corona Task Force som verkar vara vass. Den har vidtagit en rad åtgärder för att minska spridningen.
Citera
2020-03-10, 07:54
Medlem
Kulturmannens avatar
Det är mycket snack om att dödligheten är låg, 1% sägs det, att det bara är gamla som dör, att de flesta blir bara lite sjuka.

Att dödligheten skulle vara 1% bygger då på att många fler, 3-4 ggr, är smittade än de rapporterat smittade. Vad som finns som stöder detta är oklart. Tittar man på siffrorna över kvoten mellan döda och smittade så ligger den mellan 3 och 4 för nästan alla drabbade länder, utom Sydkorea som ligger mycket lägre. Skulle då antalet smittade vara, säg 3 ggr de rapporterade, så innebär det då i sin tur att epidemin är mer omfattande än man talar om. I Sverige skulle vi ha 750 smittade idag, imorgon då över tusen etc.
Det stämmer väl iofs med den utveckling vi sett i Italien.

Att de flesta får ett lindrigt sjukdomsförlopp hindrar inte att ca 6% får en allvarlig utveckling.
Det innebär intensivvård, respirator etc. Det gäller inte bara gamla människor, medelålders hamnar också med svår lunginflammation. Återhämtning torde ta betydande tid.
Citera
2020-03-10, 07:55
Medlem
coronakontots avatar
SVT1/Play kör ett extrainsatt program ikväll klockan 20.

Special - Coronaviruset

Citat:
Nyinsatt program med senaste nytt om Coronavirusets utspridning över världen. En expertpanel uppdaterar om läget och svarar på frågor. Programledare: Malin Lundgren och Cecilia Gralde.
Citera
2020-03-10, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Hade TBE i höstas. Tror ni att jag kan ha kvar antikroppar mot det viruset som kan hjälpa mot corona?

Nej, antikroppar är generellt specifika. (Ibland vid infektion av snarlika agens kan man få viss korsaktivering.)
Citera
2020-03-10, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.

Och nu blir jag lite förvirrad... 8 veckor eller 8 dagar? Hur Kan de visa så olika? Den övre har inte ens med 8 dagar i sitt spann... Någon felöversättning? Det förändrar ju isåfall en del.

Båda finns på denna sidan och kollar från 2 olika kinesiska siffror, med en stor skillnad i antal mätningar.

Vad har hänt här, tittar jag fel?

Du ska jämföra 8 dagar med en vecka, från dina egna siffror:

Citat:
time from onset to the development of severe disease (including hypoxia): 1 week
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fucklikeastaar
Någon som vet hur det gick för han snubben som skulle hälsa på sin kryplige kompis i rom på 91 bast? Kom han iväg? 😂

Kryckliga 91 åringen.

Skulle resa den 9 mars för att besöka honom.

Vi får se hur det går, dock inte särskilt smart att företa en sådan resa, han kan ju även fastna i Italien på grund av karantänen, och han var inte så purung han heller.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Vet inte varför alla är så fokuserade vid antalet som dör...
Problemen är: För många behöver sjukhusvård och/eller intensivvård.
Ju sämre/färre resurser som finns tillgängliga för intensivvård, ju fler kommer dö.
Italien går på knäna nu, pga behoven på antalet sjukhusbäddar o intensivvårdplatser. Inte pga att 463 har dött.

Det är onekligen det som är det stora problemet och jag tror inte att Sverige är ett dugg bättre rustat. Jag är rädd att vi befinner oss där Italien ligger idag om ett par veckor. Det är bara att räkna. Smittat antal tycks fördubblas var tredje dag i Sverige.

Om tre dagar cirka 500
Om sex dagar cirka 1000
Om 9 dagar cirka 2000
Om 12 dagar cirka 4000
Om 15 dagar cirka 8000

Då behöver vi tillgång till cirka 1500 vårdplatser, varav 500 intensivvård. Bara be till gudarna att utvecklingen blir långsammare, för vården kommer aldrig klara att leverera det här och då kommer dödstalen att rusa och hamna på mycket höga nivåer. Dessvärre gör ju regeringen direkt ingenting för att begränsa smittspridningen. Man satsar allt på de som kommer hem från Italien och Iran. Övriga får inte ens testa sig trots symtom. Jag undrar hur mycket fri smittspridning som förekommer i detta nu runt om i Sverige. Kan ärligt säga att jag aldrig känt mig så hotad i hela mitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in