2020-03-10, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johej
döda/(döda+tillfrisknade) = 50%
Idiot.

Meen guuud, det där tänkte jag inte på?? Tack för info, har du möjligen informerat typ FHM eller kanske SCB?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Kan någon vara snäll och förklara för mig varför coronasjuka ligger på mage på bilderna i Italien?
Är det lättare att andas tror ni?
Tänker att lungorna blir fyllda med vätska och någon infart i lungan täpps till eller så?

Länk och bilder (scrolla till höger, bild nr 4)
https://www.expressen.se/nyheter/prast-smittad-av-corona-hundratals-kan-ha-utsatts/
Detta förklarar John Campbell i en av sina videos. Man har bättre streupptagning mot ryggen, så man vill att vätskan skall hållas borta från den delen av lungorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten37
Över 300 gissar jag

300 fall på en dag? Nä du menar den ackumulerade antalet...
Citera
2020-03-10, 07:44
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Nu får vi se om skiten träffar fläkten i USA.

https://www.cnbc.com/2020/03/09/collins-gaetz-had-contact-with-trump-before-coronavirus-self-quarantine.html
Är det några man önskar ska få det här viruset är det ju kräken som försöker minimera det. Ledare som pratar om "bara en förkylning" orsakar ju massdöd. Trumpanhängare i USA har noll koll på vad som pågår för de litar på sin store ledare. Trump väljer marknaden före allt annat. En psykopat, precis som Tegnell och alla andra.
Citera
2020-03-10, 07:45
Medlem
flummeys avatar
https://files.catbox.moe/3ns6c1.mp4

Finns det någon som verkligen vet att det här ljudklippet är på riktigt? Det skrämde verkligen skiten ur mig. Kan någon kolla upp det på något sätt?
Citera
2020-03-10, 07:45
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
I norra Italien, ett område som har något större befolkning än Sverige, dör för närvarande ca 100 personer per dag i Corona. Det är betydligt mer än vad som dör i vanlig influensa.
Nja, hittills 463 döda i Italien. Mest gamla och sedan tidigare sjuka.
Citera
2020-03-10, 07:46
Medlem
Här kan ni se om det skulle bli någon "överdödlighet" i EU av detta virus. Som synes är överdödligheten vintertid ffa associerad med influensasäsongen. Detta år verkar dock denna vara särskild låg.

http://www.euromomo.eu/outputs/number.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Hela din kritik mot att jämföra antalet avlidna med antalet tillfrisknade är ju att man dör fortare än man tillfrisknar. Eller hur?
Ja, korrekt.

Jag hade även andra invändningar så det är tekniskt sätt inte hela, men det var en stor del av det, ja.

Citat:
Jag tycker inte det låter som en god nyhet. Finns det någon statistik över hur länge de som har avlidit, respektive de som tillfrisknat, har varit sjuka?
Ja. Jag hittade detta i alla fall.

Här är median (inte snitt) från första symptom (inte sjukhusbesök eller registrering) till klinisk friskförklaring:

Citat:
mild cases: approximately 2 weeks
severe or critical disease: 3 - 6 weeks

time from onset to the development of severe disease (including hypoxia): 1 week

Among patients who have died, the time from symptom onset to outcome ranges from 2 - 8 weeks.

Men har tidigare sett den här:
Citat:
from first symptom to → ARDS (Acute Respiratory Distress Syndrome) = 8.0 days (when occurring)

Och nu blir jag lite förvirrad... 8 veckor eller 8 dagar? Hur Kan de visa så olika? Den övre har inte ens med 8 dagar i sitt spann... Någon felöversättning? Det förändrar ju isåfall en del.

Båda finns på denna sidan och kollar från 2 olika kinesiska siffror, med en stor skillnad i antal mätningar.

Vad har hänt här, tittar jag fel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Om folk börjar dö som flugor, DÅ behöver vi oroa oss. Och då menar jag mer än vad vanlig influensa gör. Vara lite extra försiktig är aldrig fel, men dessa domedagspredikningar är så onödiga just nu

Vet inte varför alla är så fokuserade vid antalet som dör...
Problemen är: För många behöver sjukhusvård och/eller intensivvård.
Ju sämre/färre resurser som finns tillgängliga för intensivvård, ju fler kommer dö.
Italien går på knäna nu, pga behoven på antalet sjukhusbäddar o intensivvårdplatser. Inte pga att 463 har dött.
Citera
2020-03-10, 07:47
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag hör detta gång på gång. Varför skulle virus (som bevisligen kan följa med i utandningsluften) inte kunna färdas med luften? Det finns ingen logik i det, och jag kan satsa ett mindre viktigt finger på att det är fel.

Jag tror dessutom att det är orsaken till Italiens omfattande utbrott.
Det färdas i luften i meningen att det finns i droppar man andas/nyser ut. Men dessa faller förr eller senare till marken. Nyser/hostar någon i närheten av en så bildas ju ett virusmoln kring denna som lätt kan smitta en (eller så tar man på någon yta där viruset landat). Det gör ju viruset smittsamt utan att vara sant luftburet.
Citera
2020-03-10, 07:49
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Fick Mail från skolan ikväll

Kommun i Stockholm som informerar att man inte kommer informera om eller när det dyker upp fall i förskola skola eller äldrevården ”pga patientsekretess”

I FAQ står tydligt (som ett exempel på fråga) att ex en förälder med barn på en skola eller en anhörig med förälder på äldreboende INTE kommer få information om någon på skolan/på boendet är smittad.

Kommunen kommer alltså inte agera, informera eller svara på frågor och att alla verksamheter är öppna som vanligt och skolplikten gäller.

Fint.
Det är dags för människor att bli sina egna herrar nu, om aldrig förr. Det är dags för föräldrar att veta bättre än massmördande "kommunstyrelser". Det är dags för kommunledare eller rektorer eller andra i beslutspositioner med lite ansvarskänsla att ta beslut som går emot statliga rekommendationer, och be dem dra åt helvete om de klagar.

Stockholm borde stänga alla skolor och universitet i minst två veckor, precis som Madrid gjorde. Man borde förbjuda alla folksamlingar och på alla upptänkliga sätt få folk att stanna hemma så mycket som möjligt.
Citera
2020-03-10, 07:50
Medlem
Någon som vet hur det gick för han snubben som skulle hälsa på sin kryplige kompis i rom på 91 bast? Kom han iväg? 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in