2020-03-10, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Stefan Löfven säger i en intervju att man kan smittas via ögonen också. Har han rätt?
Ja. Alla slemhinnor är infarter för smitta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Tyvärr har intervjun med Agnes Wold i Aftonbladet "Kört för Italien (att hindra allmän smittspridning)" hamnat bakom betalvägg.

Det var en bra intervju, en sak hon nämner är hur mycket jobb som läggs ned på detta inom vården. Folk sliter dag och natt, kämpar med smittspårning som man hittills lyckats upprätthålla. Jämför med Italien där man hade noll koll innan sett var för sent att hindra masspridning. Eller USA där man saknar allmän sjukvård, och de som inte tjänar tillräckligt får stryka med bäst de vill.

Våra hjältar just nu jobbar inom vården under bitvis ganska tuffa villkor.

Samtidigt sitter idioter bakom skärmen i sina pojkrum och gormar o gnäller här på FB. Ofta med rent hat mot vår allmänna sjukvård.
Oduglingar och fega egoister har aldrig byggt samhällen.

Vårt land är beroende av våra gemensamma ansträngningar. Var lite nationalister på riktigt nu.

Problemet jag har är att jag inte tror på dom. Vi vet från smittspårning via övervakningskamera att en person på en buss smittade 7 andra i loppet av 4 timmar.

Vi måste i nuläget ha en bra mängd personer i Stockholm som åkt buss, tunnelbana och liknande. Hur smittspårar dom? Hur i praktiken? Det finns några sätt som t.ex att spåra mobilsignaler, men då måste en stor mängd personer blitt kontaktade via SMS t.ex.

Problemet är att verkligheten och det som presenteras inte hänger ihop och när myndigheter inte ger rimliga förklaringsmodeller och det finns mycket trovärdiga alternativa modeller från andra länder - då är jag inte så nationalistisk att jag slutar att tänka själv.
Citera
Bannlyst
Jävla vad nyheterna fokuserar på ekonomin, vem bryr sig, vi kan va glada om vi överlever!
Citera
Medlem
– Han måste ställa sig upp och stå där mitt i stormen, säger en person till tidningen.

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-folkhalsomyndighetens-chef-konfliktradd-otydlig-och-osynlig-/
Citera
2020-03-10, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Alla slemhinnor är infarter för smitta.
Gjelder det også de slimhinnene vi har i underlivet?
Citera
2020-03-10, 07:18
Medlem
Sverige har bara runt 5000 tester. USA sägs ha 1 milj tester på 300 miljoner. Förhoppningsvis så kan tillverkarna av testerna producera tillräckligt för varje land snart
Citera
2020-03-10, 07:19
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
WTF? Är du helt snurrig människa?

De tidigare beräkningar där jag tar genomsnittstiden mellan sjukhus till död i beaktning är just för att man INTE faller ner död så fort man insjuknar.

Hur i hela fridens namn lyckas du tolka det som motsatsen?! Igen...

Snyggt byte av ämne förresten. Jag tolkar det som att du anser att jag hade en befogad kritik av dina beräkningar. Skönt det i alla fall👍
Hela din kritik mot att jämföra antalet avlidna med antalet tillfrisknade är ju att man dör fortare än man tillfrisknar. Eller hur? Jag tycker inte det låter som en god nyhet. Finns det någon statistik över hur länge de som har avlidit, respektive de som tillfrisknat, har varit sjuka? Jag har "hört om" nåt enstaka fall där någon avlidit bara timmar efter att denne insjuknat. Så det kan ligga nånting i det du säger. Men såna anekdoter framhävs så klart för att de är anmärkningsvärda, vare sig de är representativa eller inte.

För att dödsandelen i Italien ska falla från 39% (nu) till 3.4% så måste ju tillfrisknandet i genomsnitt ta 11 gånger längre än avlidandet. Och då tar det ju, i genomsnitt, inte mer än till nästnästa solnedgång efter insjuknandet. Och det här har ju inte med åldersgrupper att göra.
Citera
2020-03-10, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Hm... Både röker och snusar, och blir nästan aldrig sjuk, inte ens när jag är i närheten av folk som är det, brukar få en nysattack, typ 20 ggr, sen är det inget mer med det. Vad som biter på andra vill av någon anledningen inte fästa på en annan.

Var riktigt sjuk en gång, 42 grader i feber, höll på att stryka med, alla vita blodkroppar var borta. Fick aldrig reda på vad det var. Sedan dess har jag bara haft några lätta förkylningar, vilka jag botat med 75cl varm konjak, sen har det varit puts väck dagen därpå, fascinerande effektivt, har upptäckt att det måste varm konjak, kall whiskey fungerar inte.

Har trott att man fått ett sjujäkla immunförsvar efter persen med 42 graders feber 1990, men det kanske är tobaken som är hemligheten då, eller en kombination...
Japp..toppar man sen det med mycket kaffe också..bacelusker och virus gillar inte koffein heller..
Klassisk är ju att ge småbarn Cola när dom är risiga i magen.
Citera
2020-03-10, 07:20
Medlem
Hur många svenska fall får vi officiellt bekräftade idag tror ni? Enligt A T. är ju idag "peakdagen" 😷?
Citera
2020-03-10, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Fördubblas antalet om jag får panik?

Men tagga ner din attityd lite nu 😃
Klart det inte hjälper med att ha panik.
Det är ingen som har panik.
Folk diskuterat olika scenarier. Där ”worst case” kan vara ett utfall.

Sen är det ju som med allt. Man ser det man vill se.
En del ser det värsta av allt och det är en ren överlevnadsinstinkt.
Och en del ser mer kritiskt och granskande.
Och vissa förnekar. (Kanske omedvetet för att man inte vill må dåligt)

Det som händer nu i världen är inte bra. Framför allt så vill vi inte ha en smittspridning i Sverige likt den som är i Italien. Det är många äldre som inte kommer klara den. Samt vår sjukvård kommer garanterat kollapsa. Onödigt att inte göra allt för att undvika en okontrollerad smittspridning.
Med enkla medel kan man skjuta på förloppet så vi klarar av detta med vår redan hårt ansatta sjukvård.
Små enkla råd och riktlinjer.
* Testa ännu fler
* Undvika stora folksamlingar
* Sätta alla i karantän som varit och rest till riskländer
mm

Går säkert att göra massa saker.

Dessvärre är det många som inte litar på våra beslutsfattare sen tidigare vilket gör att besluten som tas nu samt utvecklingen som blir av dem skapar en del frustration.
Citera
2020-03-10, 07:23
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Hade TBE i höstas. Tror ni att jag kan ha kvar antikroppar mot det viruset som kan hjälpa mot corona?
Citera
2020-03-10, 07:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Jävla vad nyheterna fokuserar på ekonomin, vem bryr sig, vi kan va glada om vi överlever!

Är du 85 år och multisjuk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in