2020-04-10, 23:38
  #6325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Enligt media så har åklagarna bara för avsikt att eventuellt överklaga de delar där tingsrätten inte dömde oss.

Jag förväntar mig fortfarande att även dem ska överklaga till min fördel med tanke på vad utredarna sagt under förundersökningen och vilka löften dem gett mig.
Under förundersökningen skapade man överenskommelser som ”om du lämnar in bevismaterial om en viss omständighet så kommer du få bli frisläppt innan förundersökningen är klar så du kan lämna in all din bevisning”. Dessa överenskommelser struntade man uppenbarligen i eftersom jag varken blev frisläppt eller fick lämna in mer material. Att domstolen sedan dömer för att det materialet saknas så blir man ju tämligen provocerad. Om domstolarna då inte visar att det finns ett fungerande skydd för de misstänkta så måste ju någon lösa sådant på egen hand, utan domstolars inblandning.

Att Ekobrottsmyndigheten inte vill utreda en viss omständighet ska ju inte läggas mig till last, det är vansinnigt. Jag ska inte behöva lägga all min vakna tid och all min energi på att försöka övertala utredare att kontrollera mina uppgifter, det ska väl ändå gå på rutin. Det är ju för fan deras yrke att kontrollera mina uppgifter. Jag fick ju inte ens deklarera färdigt för deklarationen som hängde på mitt kylskåp (syns i fuppen) vägrade man hämta och någon kontakt med skatteverket fick man ju inte ha i häktet.
När man ser dokumentärer på tv, tex om norsken(?) som dödade en svensk journalist i en ubåt så lämnar han under förundersökningen alla möjliga förklaringar till hennes död som åklagaren då väljer att kontrollera. Säger han att hon dog av förgiftning så kontrollerade dem ju det även om man kanske inte trodde på honom.
Så ska väl ändå en förundersökning gå till? Särskilt när det är så uppenbart att det finns mängder med bevisning som talar för att min förklaring faktiskt KAN stämma eftersom det redan finns mängder med bevisning och då jag tjatat om det i flera år. Det borde uppenbart räcka för frikännande dom i relevanta delar, annars är det ju tämligen onödigt att ha någon rättegång över huvud taget. Då kan man ju lika gärna ta bort domstolarna och låta myndigheterna döma själva om domstolarna ändå inte ställer några krav.

Under huvudförhandlingen frågade åklagaren mig hur mycket information jag lämnat under förundersökningen så att de kunde kontrollera mina uppgifter. Det är väl för helvete inte min uppgift?
Jag har pratat massvis med utredarna om det, hälften av det finns inte dokumenterat någonstans. Sedan har ju staten sagt att jag inte behöver lämna några fler uppgifter. Jag tycker det är jävligt fult av en åklagare att ställa sådana frågor i en huvudförhandling när de vem om att de tidigare sagt att jag inte får lämna mer information. Utredarna har varit mycket tydliga med att det är dem som bestämmer vad förhören ska handla om och de har nekat mig att ha förhör som handlar om kryptovalutor utan det är sådan jag fått tvinga dem att skriva om i alla fall.

Trots dessa omständigheter dömer man mig dessutom på olagligt åtkommen bevisning. Är det ett kontradiktoriskt och korrekt förfarande där alla fått lika möjligheter?
Nej det är det definitivt inte.

Jag lämnar följande kommentar om domen:
Tror nog inte de gör om nått mer. HR blir nästa instans
Citera
2020-04-10, 23:44
  #6326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Det känns inte så bra för Sveriges framtid när det kommer till sjukvård, verkar som fler än fuskarna som ej borde få bli läkare...
Är tentorna så simpla? Verkar konstigt
Citera
2020-04-11, 07:30
  #6327
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Slalomkillennr1
Se mitt svar till Gavle. Klart man vill ha hederligt folk som arbetsgivare men alla har väl gjort omoraliska feltänk någon gång? Det är bara det att dina grannar inte känner till din felsteg för media bryr dig inte om små vanliga människor. Försvarar dock inte varken fusket eller medhjälpen. Anser att alla inblandade har varit oerhört omoraliska men som Silbersky sa: det får kyrkan ta hand om- synd o omoral är inget lagen ska peta i. Man kan inte dömas för omoral. Och åter igen de som Klarström utbildningen har ju kunskapen med sig o har klarat de tester de ska. Vem säger att de inte kan bli bra läkare?

Du försvarar brottslingarna med hull o hår, tur att få tänker som du, och de flesta anser det viktigt att dessa personer hindras att utöva de yrken de fuskat för att utbilda sig till.

Visst kan väldigt många av oss ha gjort omoraliska saker som man skäms över.

Men här handlar det om att man berövat andra människor chansen till att utbilda sig, i syfte att nå egen vinning. Det är givetvis fullkomlig diskvalificerande för många roller i arbetslivet.

Vilka val kan en sån person komma att göra som t.ex. läkare? Är inte långt bort att man t.ex. tar betalt för förtur till operation etc.

Men visst, om resultaten stryks, och brottslingarna inte fullföljer utbildningen de fuskat sig till, så finns det självklart ingen anledning att de ska straffas mer än genom själva domen. De ska inte berövas sin chans att kunna bli gjorda samhällsmedborgare i framtiden.
Citera
2020-04-11, 10:42
  #6328
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slalomkillennr1
Är tentorna så simpla? Verkar konstigt
Våra tentor är inte lätta, det krävs mycket plugg för att få ihop ett godkänt resultat (som ligger på 60% dessutom på de flesta skolor). Fuskarna faller dock handlösa i detta och jag kan tänka att dom är starkt överrepresenterade i den tiondel som misslyckas.
Citera
2020-04-11, 17:05
  #6329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Våra tentor är inte lätta, det krävs mycket plugg för att få ihop ett godkänt resultat (som ligger på 60% dessutom på de flesta skolor). Fuskarna faller dock handlösa i detta och jag kan tänka att dom är starkt överrepresenterade i den tiondel som misslyckas.
Då behöver man inte oroa sig för att råka ut för en farlig fuskande läkare. Det löser sig själv.
Citera
2020-04-11, 17:09
  #6330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Du försvarar brottslingarna med hull o hår, tur att få tänker som du, och de flesta anser det viktigt att dessa personer hindras att utöva de yrken de fuskat för att utbilda sig till.

Visst kan väldigt många av oss ha gjort omoraliska saker som man skäms över.

Men här handlar det om att man berövat andra människor chansen till att utbilda sig, i syfte att nå egen vinning. Det är givetvis fullkomlig diskvalificerande för många roller i arbetslivet.

Vilka val kan en sån person komma att göra som t.ex. läkare? Är inte långt bort att man t.ex. tar betalt för förtur till operation etc.

Men visst, om resultaten stryks, och brottslingarna inte fullföljer utbildningen de fuskat sig till, så finns det självklart ingen anledning att de ska straffas mer än genom själva domen. De ska inte berövas sin chans att kunna bli gjorda samhällsmedborgare i framtiden.
Jag gillar definitivt inte fusk och skulle aldrig själv fuska. Kan dock se vad som hänt här- i några fall har säkert pressen från familjen släkten varit stor på att man ska lyckas. I vissa fall kanske man satsat hela sin sparkassa för att sonen ska lyckas. I vissa fall tog nyfikenheten över o man ville se om det verkligen gick att köpa en plats och i vissa fall så tyvärr har man dålig moral och skulle gå över lik för en plats. Tror du skulle får 100 olika svar på hur de tänkte o vad som drev om du fick tala med dem en o en. Jag måste säga att det vore väldigt intressant att skriva en bok baserad på dessa personers bakgrundshistoria.
Citera
2020-04-11, 21:13
  #6331
Medlem
Firemire: Jadu, fuskarna blev ändå inte dömda av normalgraden som du var säker på att de skulle bli.....
Citera
2020-04-11, 23:14
  #6332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allsang
Firemire: Jadu, fuskarna blev ändå inte dömda av normalgraden som du var säker på att de skulle bli.....
Även solen har sina fläckar 😅
Citera
2020-04-12, 07:27
  #6333
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allsang
Firemire: Jadu, fuskarna blev ändå inte dömda av normalgraden som du var säker på att de skulle bli.....

Vilket jag aldrig varit säker på, läs igen. Jag har däremot sagt med största sannolikhet, vilket stämmet med tanke på att vi haft otaliga vägledande domar i hovrätten där det varit av normalgraden. Regel nummer ett är att aldrig säga att man är säker på något, inte i något så godtyckligt som juridik.
Citera
2020-04-12, 08:54
  #6334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Vilket jag aldrig varit säker på, läs igen. Jag har däremot sagt med största sannolikhet, vilket stämmet med tanke på att vi haft otaliga vägledande domar i hovrätten där det varit av normalgraden. Regel nummer ett är att aldrig säga att man är säker på något, inte i något så godtyckligt som juridik.

Ja, du har lite rätt på en viss del ändå. Om man tittar på hovrättsdomar så är det till stor del som har blivit dömda av normalgraden och det här har inte gått upp i hovrätten ännu..
Citera
2020-04-12, 14:15
  #6335
Medlem
Gavle112s avatar
Vad hände med Frakatz som haft fel på 10/10 teorier. Måste svida o ha så mycket fel....

Firemire har haft fel på ganska mycket också men hans argument känns något mer begrundade
Citera
2020-04-12, 17:35
  #6336
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Vad hände med Frakatz som haft fel på 10/10 teorier. Måste svida o ha så mycket fel....

Firemire har haft fel på ganska mycket också men hans argument känns något mer begrundade
Nu har ju inte domen vunnit laga kraft ännu. Just nu försöker ju staten använda ”skattebrott” som något hemligt universalvapen som man drar till när man har en åsikt men lagstiftningen inte räcker till. Det tror jag inte att HD eller HFD köper.
Skattebrott i oregistrerad näringsverksamhet är en helt annan sak än t.ex. ett narkotikabrott. Om någon hanterat narkotika så har man objektivt sätt begått ett brott men om någon deltagit i HP-Hjälpens verksamhet så är det inte automatiskt ett brott. Detta verkar de flesta ha svårt att förstå och de flesta verkar tro att bevisningen är tillräcklig bara man kan visa att någon deltagit. Så simpelt är det självklart i ett mål som handlar om narkotika men inte i detta mål.

Domaren själv säger ju att de ställts inför mycket svåra frågor och då innebär det ju inte per automatik att de kommit fram till rätt slutsatser.
Om jag inte minns helt fel så föreslog en av de tilltalade att även en domare från förvaltningsdomstol skulle närvara (det finns särskilt lagstiftning för det om det tex handlar om komplicerade skattemål) men det valde domstolen att inte ha.. Troligtvis eftersom det hade varit fördelaktigt för alla tilltalade.
Citat:
- Målet har varit omfattande och tingsrätten har ställts inför många och i flera fall svåra frågeställningar, säger rättens ordförande rådmannen Magnus Dahlberg.
__________________
Senast redigerad av 23-aringen 2020-04-12 kl. 18:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in