2018-04-18, 11:29
Medlem
BaraBiffens avatar
Om man fuskade 2016 kommer man bli kickad från utbildningen då? Frågar åt en kompis.
Citera
2018-04-18, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Om man fuskade 2016 kommer man bli kickad från utbildningen då? Frågar åt en kompis.

Du får väl höra av dig till universitetet och fråga, hur ska vi veta?
Citera
2018-04-18, 11:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen

Teoretiskt ska det finnas möjlighet till detta. Men antar att det måste vara 100% bevisat och kanske tom erkännande krävs. Dock kommer man säkert försöka med just detta i några fall åtminstone för att markera att man inte går säker även om man inte åker fast i samband med provet.

Citat:
Studenter kan återkallas
Enligt Röding finns det en chans att återkalla personer som tagit sig in på högskolor genom att fuska på högskoleprovet.

– Om man är inskriven från 2015 och framåt så finns det en möjlighet att återkalla studenter.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/generaldirektoren-om-hogskolefusket-kan-bli-tal-om-kroppsvisitering
Citera
2018-04-18, 12:04
Medlem
DIFhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Var det 55-åringen som var provledare och sedermera blev utförd av civilarna?

Den 25 åriga, v*ktor.
Han hade gjort provet 4ggr. Och var mycket noga med att man skulle stänga av mobilen och lägga i jackan nere i det högra hörnet i salen, på vänster sidan
fick vi inte lägga något, för där hade han sin väska osv,
Precis innan prov 1 skulle börja sprang han ut på toaletten, ingen aning om han starta något eller om han gick på toan,
Citera
2018-04-18, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle110
Det där låter som väldigt skum logik. Varför skulle någon som fått höga poäng utan att fuska på högskoleprovet fuska på läkarutbildningen? Det är väl mer sannolikt att den som fuskade på högskoleprovet också fuskar på läkarutbildningen. Dessutom stjäl hen en plats på utbildningen från en person som hade kunnat tillgodogöra sig utbildningen mycket bättre än fuskaren.
Nä de ingen skum logik alls. Jag fuskade aldrig när jag gick i gymnasiet däremot fuskadd jag titt som tätt alltid på mina tentor när jag gick i högskolan.
Citera
2018-04-18, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIFho
Den 25 åriga, v*ktor.
Han hade gjort provet 4ggr. Och var mycket noga med att man skulle stänga av mobilen och lägga i jackan nere i det högra hörnet i salen, på vänster sidan
fick vi inte lägga något, för där hade han sin väska osv,
Precis innan prov 1 skulle börja sprang han ut på toaletten, ingen aning om han starta något eller om han gick på toan,

Haha, vilken lirare. Och så satt farsan och brodern i lgh och fixade alla rätt..

Att lämna lokalen som provledare kan ju inte vara helt godkänt heller, eller är det fler ledare inne i lokalen?

Undra hur man blir provledare, någon som vet?
Senast redigerad av vonheden 2018-04-18 kl. 12:37.
Citera
2018-04-18, 12:47
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag försvarar inte fusket men man köper inte utbildningen, man köper en entrébiljett.

Väl inne får man givetvis kämpa riktigt ordentligt för att också klara av t.ex. läkarlinjen. Klarar man det besitter man ju sen samma kunskap som övriga läkare.

Eller så fortsätter de att fuska sig igenom den utbildningen också. Nu vet jag inte hur en läkarutbildning ser ut men jag tror inte att det är jättemånga praktiska prov.
Citera
2018-04-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Eller så fortsätter de att fuska sig igenom den utbildningen också. Nu vet jag inte hur en läkarutbildning ser ut men jag tror inte att det är jättemånga praktiska prov.

Läkarutbildningar har kontinuerligt praktiska moment genom hela utbildningen. Det kan vara allt från dissekering, analysera i mikroskop eller arbeta med patienter på en mottagning.

Det är dessutom skrivfrågor på tentor, inte kryssfrågor.
Citera
2018-04-18, 12:56
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag försvarar inte fusket men man köper inte utbildningen, man köper en entrébiljett.

Väl inne får man givetvis kämpa riktigt ordentligt för att också klara av t.ex. läkarlinjen. Klarar man det besitter man ju sen samma kunskap som övriga läkare.

Väl inne kan man givetvis fuska också. Man tar de chanser man kan ta.
Citera
2018-04-18, 13:05
Medlem
Kommer aldrig begripa tjusningen med att fuska. Betala dyra pengar och riskera att åka fast, är det verkligen värt det istället för att bara köpa en bok för 200 spänn och öva?

Högskoleprovet är inte ens särskilt svårt, det ser ungefär likadant ut varje år och frågorna är ungefär samma så det är inte supermycket du behöver plugga på. Plus att du kan göra om provet hur många gånger som helst.
Citera
2018-04-18, 13:23
Medlem
Enda sättet att motverka fusk är att fuskare som ertappas nu, och studerat i flera år, kastas ut. Ifall UHR är svaga och låter dem gå kvar skickas signalen att risken med fusk inte är så stor; ifall du kommer in genom fusk kommer du få gå kvar även ifall ditt fusk uppdagas vid ett senare tillfälle.
Citera
2018-04-18, 13:27
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Teoretiskt ska det finnas möjlighet till detta. Men antar att det måste vara 100% bevisat och kanske tom erkännande krävs. Dock kommer man säkert försöka med just detta i några fall åtminstone för att markera att man inte går säker även om man inte åker fast i samband med provet.
Vad gäller för dem som tagit examen? Då har man ju uppfyllt kursmålen. Kan examen återtas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in