2020-03-09, 21:47
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
En allvarlig på 250 bekräftade alltså. Om vi räknar lågt med att 10% av Sverige befolkning smittas så behövs det 4000 intensivvårdsplatser, över någon period, 3 månader kanske. Om de behöver intensivård i 1 månad, så typ 1000 platser kontinuerligt.
Citera
2020-03-09, 21:48
Medlem
Jag tror det kommer öka snabbt framöver. Det är en person som är smittad utan att man vet var han smittats. Så det finns nog många liknande på stan.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Okej, uppgiften om kinesiska visselblåsare stämmer. Enligt NY Post uttalade de sig i Taiwansk media om vad de sett:

https://nypost.com/2020/02/19/whistleblower-doctors-say-coronavirus-reinfection-even-deadlier/

Vissa mediciner som används i behandlingen, försvagar hjärtat vilket gör patienter sårbara. Risken att återinfekteras är högst befintlig. Immunkropparna ifrån den första infektionen riskerar dessutom att göra saker värre snarare än bättre, enligt deras vittnesmål.

De nämner även att inkubationstiden kan vara så lång som 24 dagar, samt att viruset kan ha utvecklats i lungorna synligt på röntgen, men fortfarande lura testkits att visa negativa symptom.

Det är såklart ännu obekräftade uppgifter, men jag hoppas forskare hörsammar och undersöker. Och att läkare är extremt noggranna och uppmärksamma.

En varning är på sin plats. Stämmer allt detta är vi jävligt illa ute, allesammans
.

Bra att du lyfter fram detta igen. Dessa uppgifter har vi haft flera gånger i tråden från olika håll. Tyvärr som du skriver så är det obekräftade uppgifter men med tanke på att de kommer från kinesiska visselblåsare så är det inte alls omöjligt att det stämmer.
Citera
Medlem
Lite kul att Gilead som gör remdesmir som de använder för att dämpa symptomen gör stor vinst på börsen

https://www.fool.com/quote/nasdaq/gilead-sciences/gild/?_gl=1*1xhwckv*_ga*akQ0OUIzcTFoNTYtZm9tcktDVTAyc3B aZEI3aFI4a0k0LUdOMnNvamJpTXJTT3lDTmJXTFpJOUttcDVVV l9YLQ..
Citera
2020-03-09, 21:49
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Tycker den här Anders som intervjuas i varenda nyhetssändning är så skön. Hans fru ligger på sjukhus och får andningshjälp, men Corona tycker han bara är som en vanlig förkylning och han är inte orolig över världsläget, eller över att frun uppenbart har eller riskerar andningsbesvär. Nerver av stål!

Syftar du på Kjell Mo som egentligen jobbar med krisberedskap för regeringskansliet?

Edit: Källa: Hans Linkedin.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Italien gör en Kina nu.

Citat:
JUST NU: Hela Italien räknas nu som en röd zon, säger premiärministern Giuseppe Conte enligt Reuters. Alla allmänna sammankomster förbjuds och invånare uppmanas att endast röra sig utomhus för att arbeta eller i nödfall.

– Det rätta beteendet är nu att stanna hemma, säger han.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ja. För det är det jag bryr mig om ifall jag skulle bli "sjukförklarad" (eller sjuk på riktigt oavsett "förklaring")
Du fattar väl att du inte får fram rätt siffra då?

Räknar du 100% av alla döda och 50% (räkneexempel) av alla som kommer att överleva så får du fel siffror.

Citat:
Nähe, jaha?
Så det är fel pårapporteringen. Menar du det?
Ja. Man märker ganska enkelt om någon är helt död. Men man märker inte lika enkelt om någon är helt frisk. Därför kan människor inte friskförklaras om man inte söker upp dem och undersöker dem.

Citat:
Och att det felet är till din hypotes fördel, snarare än till dess nackdel?
Jag tror du har en del att bevisa dära. Det är var jag tror. Vad tror du?
Bevisa vad? Att det är lättare att rapportera dödsfall än friskförklaringar?

Alltså... Jesus fuck... Okej:
1. Om en persons hjärta inte slår så är den död.
2. Om en persons hjärta slår så vet man inte om den är frisk eller sjuk. Du behöver uppsöka personen (som förmodligen inte redan är på sjukhuset, till skillnad från de döda) och sedan testa personen eller fråga — om och om igen, tills denne inte uppvisar några sjukdomstecken längre.

1 = Lätt att bedöma dödsfall
2 = Svårt att bedöma återhämtning

Låtsas att 3 personer placeras framför dig
Så vi ignorerar uppsökningsfasen, jag är generös nu

- En är död
- En är sjuk
- En är frisk

Din uppgift blir nu att rapportera vem som hör till vilken grupp.

Vilken person behöver du kortast tid och är enklast att rapportera status för?

Citat:
Ja just det. Auktoriteterna ja. Vad har Tegnell sagt om att viruset inte finns i Sverige, t.ex.? Han är väl din auktoritet. Sen finns det ju andra auktoriteter där borta i utelandet.
Bespara mig det inskränkta och förvirrade ANKA-svamlet och diskutera som en pragmatisk människa.

Du begår nu två nya misstag:
1. Du tror att jag bedömer någons trovärdighet utifrån dess auktoritetsstatus
2. Du bedömer någons trovärdighet utifrån dess auktoritetsstatus

Min poäng var att de investerar mycket i sina resultat och har en hög kunskapsnivå.

Jag hade även visat mer respekt för någon än vad jag gör för en dogmatisk anonym ANKA om den förstnämnda var en (eller ett gäng) forskare med likvärdig bakgrund och en öppen identitet identitet även om de inte tillhörde WHO — eller ens någon organisation.

Citat:
De som konstateras döda eller tillfrisknade borde väl upptäckas.
Eller hör du till dem som menar att det ligger en massa döda oupptäckta på gatorna?
Öh, nej? Varför tror du det?

Jag menar raka motsatsen — du får med 100% av alla döda i din beräkning under given tidsperiod, men du får inte med alla överlevande. Därför är din beräkning fel.

Tror du att dödligheten blir högre om man inte hade räknat alla döda?

Du däremot, du förespråkar att man inte behöver räkna med alla överlevande...
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-09 kl. 22:28.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Var har beredskapslagret av Tamiflu tagit vägen?
Tamiflu funkar inte på detta viruset.
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Italiens premiärminister sa precis att hela Italien är nu i karantän inte bara norra Italien. Hela Italien är en röd zon.

https://news.sky.com/watch-live

Ett helt land i karantän. Dessutom ett av de större. Fruktansvärt.
Citera
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Den största risken på t.ex. en buss (en plats där man inte bör vara idag) är att andas in små droppar eller partiklar med virus. Dessa stoppas av ett FFP3-filter. Om du inte kladdar till det med masken m.m. så har den ju hindrat virus från att åka rakt ner i dina lungor.

Man bör givetvis ha riktiga grejer men jag kan tänka mig att även bara ett tygstycke framför mun och näsa kan göra viss positiv skillnad.

En "shemagh" torde ge ett visst skydd, fast en längre bussresa är nog inte att rekommendera i vilket fall.

Men att gå på stan med en shemagh ger nog ett visst skydd, om man går förbi grupper av folk, osv.

Edit: solglasögon eller vanliga glasögon kan man komplettera med.

How to Tie a Shemagh
Citera
Medlem
Räknar lite här.

Kina stängde ner Wuhan och lite mer, ca 50 miljoner människor, vid ca 571 sjuka och 17 döda.

Det blir ungefär 11.42 sjuka / 1M i lockdown-områden (inte Kina).

Vi har nu i Sverige ca 25.7 sjuka / 1M

I Stockholm har vi ca 147 sjuka som blir 63.91 sjuka / 1M, mer än 5x det som fanns i Hubei.

Nu är 121 Italien-resenärer av dom insjukna i Stockholm. Tar vi bort dom har vi 26 som inte har med Italien att göra.

Det blir fortfarande 11.3 sjuka / 1M som är precis det som fanns i Wuhan när dom stängde butiken.

Med 25 nya fall och spridning som inte kan spåras är det svårt att se hur vi inte är på samma nivå. Det finns inte många döda i Sverige, men det förklaras sannolikt utifrån demografi - Italien-turisterna var unga människor.

När dom stängde Wuhan fanns det ansiktsskydd. I Sverige har det i princip inte funnits sedan januari. I Wuhan fanns möjligheten att kräva ansiktsskydd när man går utomhus. I Sverige finns inte den möjligheten.

Jag har lite frågor kring mina tal:

Har vi något exempel på lyckad hantering annat än Wuhan?
Vad gör Sverige och Stockholms situation så mycket bättre än Wuhan när vi har fler antal insjukna. Talen är ju sämre!
Värför, med 5x antalet smittade och Wuhan som enda lyckade karantänsystem, ska ansiktsskydd inte användas i Stockholm?
Varför, med 5x antalet smittade i förhållande till Wuhan, ska inga skolor, offentlig transport eller annat vara stängda?

Sen har jag en annan fråga: Vilka miljön i Sverige är ansvariga för att köra datorsimulering av utbrotten?
Citera
2020-03-09, 21:50
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Med över 260 bekräftade coronafall i Sverige, är det någon som vill förutspå vilken siffra vi hamnar på inom 90 dagar och varför?

Det finns som jag ser det, tre olika scenarion:

A. Tegnell får rätt, vi har i stort sett bara importfall, ingen spridning inom landet kommer att ske och det planar ut runt 300-400 fall och blir inte mer. Faran över.

B. Av någon märklig anledning så planar kurvan ut vid drygt 100 fall/miljon invånare, som den ser ut att ha gjort i Sydkorea och Kina. Jag förstår dock inte alls varför den skulle göra det, och Italiens siffror visar inget åt det hållet. Men isåfall skulle vi stanna på runt 1000-1500 fall i Sverige.

C. Eller så blir det full-blown pandemi. Ganska sannolikt eftersom samtliga stora länder runt omkring oss verkar röra sig i den riktningen. Då kan 50-80% av befolkningen bli smittade. Det skulle vara en ökning på 20-25% per dag. Då är vi uppe i 50-80% av befolkningen på 2 månader, 5-8 miljoner smittade i Sverige. Sjukvårdskollaps, ekonomisk kollaps och ca 70.000 döda.

Det som är skrämmande är att alternativ C inte på något sätt är osannolikt, utan kanske till och med det mest sannolika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in