2020-03-09, 19:41
Medlem
p.norths avatar
Som det låter "handled" väska
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Hur skulle han kunna gå med handledsväska om han inte kan hålla i korten?
Citera
2020-03-09, 19:44
Medlem
p.norths avatar
Kännt igen o kännt igen, bör väl checka upp att han verkligen va på Säters
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Någon måste ju ha känt igen Svarten annars hade inte polisen förhört hans läkare 9 ggr.
Citera
2020-03-09, 19:56
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Någon måste ju ha känt igen Svarten annars hade inte polisen förhört hans läkare 9 ggr.
Att någon måste ha känt igen Svarten pga att PU pratat med hans läkare är en fruktansvärt vag slutsats. Och utifrån den slutsatsen gör du ytterligare en tolkning, att Svarten var på plats, vilket i sin tur bevisar att han sköt Olof Palme?
Citera
2020-03-09, 19:58
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Kännt igen o kännt igen, bör väl checka upp att han verkligen va på Säters
Läkaren hade ju andra patienter också. Läkaren kanske hade lämnat tips som behövde stämmas av. Det kan handla om väldigt många saker.
Citera
2020-03-09, 20:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Varför tjatar du på om detta?

Externalist langade upp källan i tråden som behandlar ämnet så det behöver inte ifrågasättas.

https://www.oppetarkiv.se/video/5017...or-hans-holmer

Ungefär vid 2 timmar blankt.

Vad det egentligen betyder kan man ju diskutera. Men Ylva Annerstedt talar direkt till Holmér som inte nekar till uttalandet. Det betyder att han erkänner att han uttalat sig med den betydelse - om än inte bokstavligt - som Ylva Annerstedt formulerar det.

Så varför fortsätter du och försöker få det att framstå som att det inte finns något belägg för att Holmér faktiskt sagt detta? Han erkänner själv indirekt att han gjort det.

Tycker för övrigt att Holmér alltid uppvisar ett mycket underligt beteende. Han tittar alltid ned i bordet och mumlar.

/Johan

Att du orkar svara på mina inlägg innebär sannolikt att du inte förstått vad jag menar...

Nu var det så att jag svarade på frågan som handlade om den felaktiga uppgiften att uttalandet fanns i DN 25/8.

Men sedan är det så att anledningen till mitt tjat om detta är just källkritik.(då jag misstänker att det är andra inlägg från mig i ämnet du egentligen kommenterar)

Jag påstår inte alls att Hans Holmér aldrig skulle ha sagt något liknande, men detta med grundvalar har jag aldrig sett någon kunna presentera någon källa för..

Men som sagt: min poäng är källkritiken..
Och sedan tror jag inte detta oavsett vad nu Holmér skulle ha sagt är något leder någonvart..

Personligen så tror jag det skulle vara PKK som Holmér i.s.f. skulle avse, då det stämmer rätt bra i tid.
Citera
2020-03-09, 20:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att du orkar svara på mina inlägg innebär sannolikt att du inte förstått vad jag menar...

Men sedan är det så att anledningen till mitt tjat om detta är just källkritik.(då jag misstänker att det är andra inlägg från mig i ämnet du egentligen kommenterar)

Och sedan tror jag inte detta oavsett vad nu Holmér skulle ha sagt är något leder någonvart..
.

Jo men min poäng är att källkritik har lite mer sofistikerade metoder att arbeta med än vad du gör gällande.

Ylva Annerstedts fråga och Holmérs tysta accept av frågans giltighet som finns på video är i sig en sk. kvarleva.

Holmér kunde lätt ha smitit ur frågeställningen genom att hävda "det har jag aldrig sagt" men istället väljer han att säga "Jag väljer att inte kommentera det" och antyder att det skulle vara för krångligt och ta för lång tid att beskriva vad han avsett med uttalandet.

Så det finns källor. Källkritik handlar om att lokalisera och bedöma källors kvalitet.

Källäget är i detta fall gott.

Däremot utgör tolkningen en svårighet, dvs det är inte helt lätt att veta vad Holmér avsåg med uttalandet.

Vänliga hälsningar!

/Johan
Citera
2020-03-09, 20:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Läcka till borgnäs publicerat i expressen:
"– Man kommer peka på att de ansvariga fanns i Sydafrika, och man namnger en grupp sydafrikanska agenter som sannolikt utförde mordet.
Det var som attan.

Citat:
Den så kallade Skandiamannen, Stig Engström, är inte Palmes mördare –
Jag läste Thomas Petterssons bok och blev först imponerad, men insåg efter att ha läst i tråden att han är hyfsat selektiv och tendentiös i sin bevisföring.

Citat:
i stället var det agenter från Sydafrika som utförde attentatet mot Sveriges statsminister i februari 1986. Det uppger en person med insyn i mordutredningen enligt journalisten och författaren Lars Borgnäs, 72.
Då måste de ha fått lokal assist.

Citat:
– En person som har insyn i Palmeutredningen har kontaktat mig och sagt att Krister Petersson kommer att ge det beskedet, att de ansvariga för mordet på Olof Palme finns i Sydafrika. Man kommer redovisa den slutsatsen.

Enligt Borgnäs uppgifter har beskedet varit planerat att lämnas under en tid, men det har hela tiden skjutits upp.

”Namnger en grupp sydafrikanska agenter”
Åklagare Krister Petersson har sagt att man antingen kommer väcka åtal eller lägga ner utredningen, men att man då åtminstone kommer kunna säga vad som hänt.

– Jag är positiv till att kunna presentera vad som hänt kring mordet och vem som är ansvarig för det, sa Petersson i SVT:s ”Veckans brott” förra veckan.

Och det är så det kommer bli, enligt Borgnäs uppgiftslämnare.

– Man kommer peka på att de ansvariga fanns i Sydafrika, och man namnger en grupp sydafrikanska agenter som sannolikt utförde mordet. Men det kommer inte bli något åtal, säger Borgnäs.
Det verkar klent. Att inte åtala trots att man vet vilka det var måste bero på antingen för klen bevisning eller att samtliga namngivna är avlidna.

Citat:
Det ska inte finnas några svenskar utpekade, enligt källan.

Enligt uppgiftslämnaren kan det komma någon form av erkännande, men det är oklart vad det kommer bestå i.

”Det är planen”
– Kanske också någon form av teknisk bevisning, men allt är inte klart än.

Uppgifterna gör gällande att utredningen inte kommer läggas ner, utan att den kommer läggas vilande och att Palmegruppen troligen upplöses.

– Det är planen som man har, säger Lars Borgnäs.

Han pekar också på statsminister Stefan Löfvens inbokade resa till Sydafrika den 8-10 mars. Bland annat kommer Löfven då möta den sydafrikanske presidenten Cyril Ramaphosa.

– Det är mitt eget resonemang att det kan finnas ett samband. Att syftet kan vara att samordna hur man ska presentera det med den sydafrikanska regeringen.
Löfvens besök ställdes väl in? Corona?

Citat:
Borgnäs: Tror att en svensk sköt
Lars Borgnäs själv har varit – och är – skeptisk till Sydafrikaspåret, säger han. Men han tror på det källan säger.

– Om de lägger fram starka bevis så får man tro på det. Men jag tror också att det finns en eller flera svenskar inbladad. Själv tror jag att gärningsmannen är svensk.

Bara dagar innan Krister Petersson gick ut med sitt uttalande släpptes Lars Borgnäs bok ”Olof Palmes sista steg”. I den skriver han bland annat om att Palmegruppen haft svårt för att utreda uppgifter som kopplas till Säkerhetspolisen, och att man inte granskat Säpo.

– Om det finns en svensk inblandning så är det inte osannolikt att det skulle handla om just polisen eller Säpo. Men mina uppgifter säger att man inte kommit någonvart i just den delen."
Jo. Om det var Sydafrika så bör det ha skett med svensk assist och då ligger ju både medlemmar inom Stockholmspolisen och SÄPO nära till hands.

Poängen är att det måste ha varit en massiv mörkläggning från svensk sida. Jag har svårt att se varför, om det nu endast var sydafrikanska aktörer inblandade. Det borde tvärtom ha lett till en enorm propagandaseger för både Sverige, Socialdemokratin och frihetsrörelsen i Sydafrika om apartheid-svinen var skyldiga?

Mörkläggningen måste gälla helt andra aktörer.
Citera
2020-03-09, 20:55
Medlem
Citat:
Varför tjatar du på om detta?

Externalist langade upp källan i tråden som behandlar ämnet så det behöver inte ifrågasättas.

https://www.oppetarkiv.se/video/5017...or-hans-holmer

Ungefär vid 2 timmar blankt.

Vad det egentligen betyder kan man ju diskutera. Men Ylva Annerstedt talar direkt till Holmér som inte nekar till uttalandet. Det betyder att han erkänner att han uttalat sig med den betydelse - om än inte bokstavligt - som Ylva Annerstedt formulerar det.

Så varför fortsätter du och försöker få det att framstå som att det inte finns något belägg för att Holmér faktiskt sagt detta? Han erkänner själv indirekt att han gjort det.

Tycker för övrigt att Holmér alltid uppvisar ett mycket underligt beteende. Han tittar alltid ned i bordet och mumlar.

/Johan

Har precis kollat en del på KU-förhören och kan inget annat än att hålla med om att han beter sig bra underligt och drygt och verkar ju inte tala sanning för fem öre. Ska ta mig tid nån dag och kolla på förhören i sin helhet.
Citera
2020-03-09, 21:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Nu var det så att jag svarade på frågan som handlade om den felaktiga uppgiften att uttalandet fanns i DN 25/8.

Jag påstår inte alls att Hans Holmér aldrig skulle ha sagt något liknande, men detta med grundvalar har jag aldrig sett någon kunna presentera någon källa för..

Personligen så tror jag det skulle vara PKK som Holmér i.s.f. skulle avse, då det stämmer rätt bra i tid.

Även Holger Romander uttalade sig den 28augusti 1986 i Aftonbladet på ett sådan sätt att många reagerade, däribland den kände juristen Erik Holmberg. Han såg HRs uttalande som allt annat än hot från PKK;s sida. Det EH skriver om HR kunde också gälla honom själv, Holmberg var inte en jurist som brukade prata i nattmössan. Citat från honom ned

"Viktigast av allt och något som man inte kan komma förbi om man letar efter sanningen om mordet, är vad Holger Romander, som var rikspolischef till 1987 och som inte är känd för att prata i nattmössan, fann nödvändigt att meddela svenska folket(...). En intervju i Aftonbladet (28/8 1986) innehåller följande: Det föreligger allvarliga risker för ytterligare attentat. Polisen förbereder just nu en aktion mot den organisation och de intressen som stod bakom mordet på Olof Palme(...).

Organisationen har låtit polisen och regeringen förstå att det då blir ett nytt mord på högsta nivå.
När intervjuaren nämnde att överåklagaren Claes Zeime hade talat om "värsta tänkbara situation" och om "ett hot mot hela vårt samhällssystem", "nickar Romander instämmande och svarar kort: - Jaa."

Romanders ordval klargör att han utgick från att motiven till mordet var rent politiska och att hans farhågor gällde en inhemsk aktion och inte exempelvis en utländsk terrorgrupp(...)".

I början av september gav HR ytterligare en intervju där han pekade tydligare mot PKK. Frågan är vad han verkligen menade i den ursprungliga intervjun 28/8?
Citera
2020-03-09, 21:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jo men min poäng är att källkritik har lite mer sofistikerade metoder att arbeta med än vad du gör gällande.

Ylva Annerstedts fråga och Holmérs tysta accept av frågans giltighet som finns på video är i sig en sk. kvarleva.

Holmér kunde lätt ha smitit ur frågeställningen genom att hävda "det har jag aldrig sagt" men istället väljer han att säga "Jag väljer att inte kommentera det" och antyder att det skulle vara för krångligt och ta för lång tid att beskriva vad han avsett med uttalandet.

Så det finns källor. Källkritik handlar om att lokalisera och bedöma källors kvalitet.

Källäget är i detta fall gott.

Däremot utgör tolkningen en svårighet, dvs det är inte helt lätt att veta vad Holmér avsåg med uttalandet.

Vänliga hälsningar!

/Johan

Hur hamnade jag i denna diskussion med dig?
Jag är som jag sagt tidigare intresserad av vad Holmér verkligen sa... då jag velat gå till botten med uttalandet. (Inte din spekulation kring Annerstedts och Holmérs dialog.)

Du kan inte bidra med den källan...och du är inte ens intresserad, så varför kommentera mig?
Citera
2020-03-09, 21:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Även Holger Romander uttalade sig den 28augusti 1986 i Aftonbladet på ett sådan sätt att många reagerade, däribland den kände juristen Erik Holmberg. Han såg HRs uttalande som allt annat än hot från PKK;s sida. Det EH skriver om HR kunde också gälla honom själv, Holmberg var inte en jurist som brukade prata i nattmössan. Citat från honom ned

"Viktigast av allt och något som man inte kan komma förbi om man letar efter sanningen om mordet, är vad Holger Romander, som var rikspolischef till 1987 och som inte är känd för att prata i nattmössan, fann nödvändigt att meddela svenska folket(...). En intervju i Aftonbladet (28/8 1986) innehåller följande: Det föreligger allvarliga risker för ytterligare attentat. Polisen förbereder just nu en aktion mot den organisation och de intressen som stod bakom mordet på Olof Palme(...).

Organisationen har låtit polisen och regeringen förstå att det då blir ett nytt mord på högsta nivå.
När intervjuaren nämnde att överåklagaren Claes Zeime hade talat om "värsta tänkbara situation" och om "ett hot mot hela vårt samhällssystem", "nickar Romander instämmande och svarar kort: - Jaa."

Romanders ordval klargör att han utgick från att motiven till mordet var rent politiska och att hans farhågor gällde en inhemsk aktion och inte exempelvis en utländsk terrorgrupp(...)".

I början av september gav HR ytterligare en intervju där han pekade tydligare mot PKK. Frågan är vad han verkligen menade i den ursprungliga intervjun 28/8?

Tack, måste ta en titt bland mina artiklar igen.
Klart är i vilket fall att det var flera inom polisen som tyckte "sig se" att det skulle bli stora konsekvenser.
Citera
2020-03-09, 21:43
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Rent spontant, utan att stämma av med andra källor som beskriver tidpunkten, tycker jag det ser ut som Romander och Zeime tillfälligt var inlockade i Holmérs garn där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in