Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-02, 21:06
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ett exempel på när en demokratiskt valda regering varit insyltad med höger-om-höger för att uppnå sina syften.

Den 20:e september 1979 mördades en då välkänd fransk skriftställare och vänsteraktivist Pierre Goldman, bror till sångaren Jean-Jacques Goldman. Ett av två bärkraftiga spår som båda omfattar höger om höger grupperingar är spåret som leder mot Grupos Antiterroristas de Liberación(GAL), en spansk dödsskvadron med direkta personkopplingar till både franska, italienska och portugiska höger om höger kretsar. GAL användes främst för att kväsa den baskiska separatiströrelsen ETA. Grunden eller skälet för GAL spåret anses vara att Pierre Goldman var djupt involverad i ETAs vapenförsörjning.

Spaniens Socialdemokratiska premiärminister(1982-1996) och ledare för Socialdemokraterna(1974-1997) Felipe Gonzalez (FG) förlorade valet 1996, det var första gången en sittande socialdemokratisk regering förlorat ett val efter Francos frånfälle.
Det främsta skälet till förlusten brukar anges vara det faktum att FG aldrig lyckades förklara varför den socialdemokratiska regeringen under sin regeringsperiod kunde tillåta och bygga upp höger om höger grupper, i vissa fall renodlade nazister, för att användas som verktyg för Staten.

Vissa kritiker och journalister påstod att FG hade direkt insyn i uppbyggnaden av GAL, att han till och med stod bakom GAL andra ansåg och anser att han visste att GAL fanns och att han medvetet förhöll sig passiv till att GAL användes som verktyg av Militären och Säkerhetstjänsten. Vilket blev hans och partiets fall.
Tack. Jag får dock inte ut så mycket av det här. Tänker mest på tillvägagångssättet, dvs om det finns likheter i andra fall gällande utförandet av mordet.
Citera
2020-03-02, 21:09
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Därför att det nämndes av KP på ett tidigt stadium när han första gången sa att de kunde avföra CP.
Har du någon länk?
Citera
2020-03-02, 21:15
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
LJ är ju det absolut mest trovärdiga vittnet, oavsett om deras personlighet faller dig i smaken eller inte. Ödmjuka men säkra.

Förstår inte vad du söker hos ett vittne för att det ska vara trovärdigt enligt dig. Troligen har du väldigt dålig personkännedom?

Tycker inte att det är Rambo-beteende att lomma efter en misstänkt med ett kvarters säkerhetsmarginal. Det här var också 1986, man tänkte inte riktigt som vi gör idag med alla skjutningar och galna idioter därute.
Letar man bakom en presenning och går mot bilar där det ser ut att någon gömmer sig, då håller man inte ett kvarters säkerhetsmarginal. Man måste bli skeptisk till det här, men det betyder inte att man ska ta allt han säger för lögn.
Citera
2020-03-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag är rätt trött på dig så vi gör det enkelt för oss: Vad heter mördaren?

Tom demagogi och ickeargumentation som är ditt signum går inte att besvara.

I verkligheten är det dock allt fler som ser logik och systematik istället för fantasier och fria spekulationer.

Jag tänker inte namnge någon specifik i nuläget. Jag jobbar inte baklänges utan följer spåren inte fantasin. Har en uppfattning men inte gjuten i stål.

Många kommer att stå med skam för sina insatser däremot. Utredare, pressen och politiken..
Citera
2020-03-02, 21:28
Medlem
argusmaximuss avatar
Kul att Soulflash nämnde KP:s "Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de."

Detta tänkande är för mig ett sundhetstecken.

Ja, jag tycker också att det är skitkul att fundera på konspirationer som

"mördare Y som en gång kände kåkfarare Z som enligt uppgift befann sig i samma organisation - som i och för sig var verksam främst på sextiotalet - som X, vilket enligt utsago från nergången knarkare köpte vapen i samma krets som Å - ALLTSÅ MÅSTE DET VARA KUSINEN Ö"

men hur trovärdigt är det?

Börja med skottet och kartlägg stenhårt minuterna innan och efter. Det är kanske inte lika spännande, men fan så mycket mer effektivt.
Citera
2020-03-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag ska kasta sten i glashus, för jag kan också skriva svårläst.

Du tolkar KP och säger att din tolkning är den enda möjliga tolkningen, det går inte tolka på annat sätt. Men uppenbarligen är det ju bara du som tolkar på detta vis.

Det finns en sak som underminerar dig. Du har ofta ett konstigt sätt att bygga meningar när du skriver inlägg. Ordföljden gör att man ibland måste läsa en mening 3-4 gånger för att förstå den.

Detta gör att du för mig inte framstår som ett orakel när det kommer till just tolkning och språkbruk. Men du är jävligt duktig på annat.

Jag blir mer och mer övertygad att det ändå är SE eller CA som kommer presenteras som GM. Jag har svårt tro att spanare skulle vara så korkade att de knäppte Palme i samband med spaning.

Ja nu avslöjar du dig rejält. I avsaknad av sakargument angriper du budbäraren med rena personangrepp för att sänka. Det fungerar bara som instrument att sänka din egen trovärdighet. Inget annat.

Vad som gömmer sig bakom lögnerna och falsarierna av bevis mot CP vet vi inte men det går inte längre att förneka dr stora frågetecken som finns efter flera oberoende offentliga avslöjanden kring detta.

Det finns inte en chans att man kommer att presentera dessa gm och inte heller något sydafrikaspår.

Inse att det bland spanarna fanns tillfälle och medel i form av helt normal vapenbestyckning att ett för par tre personer att gripa tillfälllet i flykten. Det kräver inte en enorm konspiration bara aningslöshet och missriktad kollegialitet..

Din läsförståelse påverkar inte sakfrågan.
Citera
2020-03-02, 21:37
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Nog har fantasin kittlat ens sinne ibland.... Som när man står bakom en tant på perrongen och är vääääl medveten om att en lätt liten knuff skulle räcka för att ända någons liv.

En ensam GM styrd av slumpen är inte någon nolloddsare direkt........ Hata inte slumpen 😀

Ja, sant, det har hänt förut, men vi pratar ändå om två skott på öppen gata en lönefredag på en livlig trafikerad gågata. Krävs galet mycket psykopat för det - var SE det?
Citera
2020-03-02, 21:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja nu avslöjar du dig rejält. I avsaknad av sakargument angriper du budbäraren med rena personangrepp för att sänka. Det fungerar bara som instrument att sänka din egen trovärdighet. Inget annat.

Vad som gömmer sig bakom lögnerna och falsarierna av bevis mot CP vet vi inte men det går inte längre att förneka dr stora frågetecken som finns efter flera oberoende offentliga avslöjanden kring detta.

Det finns inte en chans att man kommer att presentera dessa gm och inte heller något sydafrikaspår.

Inse att det bland spanarna fanns tillfälle och medel i form av helt normal vapenbestyckning att ett för par tre personer att gripa tillfälllet i flykten. Det kräver inte en enorm konspiration bara aningslöshet och missriktad kollegialitet..

Din läsförståelse påverkar inte sakfrågan.

Men snälla du, lägg ner din dubbelmoral. Du kallar folk för idioter, troll, amatörer, vilseledare. Du är personangreppens fader i den här tråden.

Om du vill att folk ska tro på vad du säger behöver du ändra din attityd, *****.

Det FINNS möjligheter bland spanarna. Men det är inte på nåt sätt bevisat att det är vad KP pratar om. Det kan tolkas på många olika sätt.

Jag har inte sagt att det ska vara en stor konspiration. Men en liten konspiration i direkt anslutning till ett spanuppdrag är ju en konstig plan.
Citera
2020-03-02, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Är nyfiken på CA. Vet man om han var involverad i någon form av brottslighet innan Palmemordet?
Mysko att han begår självmord när polisen kommer om han hade rent mjöl i påsen.
Första gången jag hörde detta tyckte jag också det lät slående, "En misstänkt mördare begick självmord när polisen ringde på dörren" - fallet är klart!

Men grejen är att CA va deprimerad. Detta va 2008 och hans bror hade bett polisen kolla för han va orolig för CA som inte svarade i telefonen.

Jag tror CA hade besökts av polis flera gånger tidigare, det va knappast så att en spontan reaktion 22 år efter mordet borde vara "Oj jävlar, snuten, nu är jag avslöjad - det är ute med mig"
Citera
2020-03-02, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tackar !

" En socialdemokrat med Säpokontakter men stor motståndare till OP, fick från någon källa inom Säpo
reda på att man skulle skjuta OP i samband eller med anknytning till Moskvaresan.
CIA spred desinformation till svensk toppmiltär inom Krigs IB att OP skulle "sälja ut Sverige till dåvarande Sovjetunionen"

Vi försökte framför allt varna Olof Palme för en av SSI:s agenter, sedan länge knuten till IB, vilken ägnade sig åt intensiv bevakning av kvarteren runt Rosenbad och efter mordet verkade som en av de främsta att plantera olika falska spår till svensk och internationell press"

Fråga : vet man vilka personer som kan ha tillhört KrigsIB?
Kan KrigsIB haft personer med Walkietalkie ute på mordkvällen?
Fanns det någon/några Socialdemokrater som hyste illasinnade planer för OP?

Hylin presenterar Donald Forsberg som Ib03 krigsib på sin spionblogg. Hans gamla säpokontakt/ chef lade innan sin död ut just teorierna om OPs förräderi tillsammmans med de gamla IB gubbsen uppbackade av Teutenberg. HH använde krigib i samband med sjukhusspionaffären i symbios med Ebbe. OSV.
OFULLBORDADE PUSSEL och samtliga har presenterat och marknadsfört villospår intensivt.
Citera
Medlem
Ursprungligen postat av Gormer
Det sägs ju att han satt och söp på jobbet denna kväll och blev kanske övermodig och därför vågade
han skjuta OP.

Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, det sägs så, men vad vet vi? Hans utgång tidigare på kvällen lär ju ha
omfattat nån sorts vätskekontroll men varför utgår alla från att han var berusad när han lämnade jobbet? Borde inte väktarna som pratade med honom noterat en sådan sak?

Vi får ställa frågan till församlingen här:

Är det någon som läst att någon vakt noterat att SE verkade/var berusad när han lämnade Skandia
innan någon utförde mordet på OP?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Kul att Soulflash nämnde KP:s "Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de."

Detta tänkande är för mig ett sundhetstecken.

Ja, jag tycker också att det är skitkul att fundera på konspirationer som

"mördare Y som en gång kände kåkfarare Z som enligt uppgift befann sig i samma organisation - som i och för sig var verksam främst på sextiotalet - som X, vilket enligt utsago från nergången knarkare köpte vapen i samma krets som Å - ALLTSÅ MÅSTE DET VARA KUSINEN Ö"

men hur trovärdigt är det?

Börja med skottet och kartlägg stenhårt minuterna innan och efter. Det är kanske inte lika spännande, men fan så mycket mer effektivt.

Vet vi egentligen särskilt mycket om minuterna före och efter skottet
Vi har en del vittnesuppgifter, några säger Jack Nicholson mössa, några keps,någon säger barhuvad.
Det känns tveksamt om LP hann se så mycket av gm och hon verkar ju av naturliga skäl blivit rejält chockad.
Var var Skandiamannen 23,21,30?
När kom AH och SG till mordplatsen?
Förekom det en kort kontakt mellan OP och gm?
Hade gm axelhölster eller stoppade han vapnet i jackfickan?
Springer man med en tung revolver i jackfickan blir det kanske svårt att röra sig smidigt.
Varför missade gm LP?
Vi har nog många fler frågor än svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in