2020-03-09, 21:18
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackOut
Tjena Flashback, söker lite rådgiving i ett ärende min far driver med sitt försäkringsbolag.

Ett garage har totalförstörs vid en brand. På den här tomten finns en villa där jag bor. Jag hyr av mina föräldrar och de har alltid skött försäkringarna. Det är inga problem med ersättning för byggnaden som var beloppsförsäkrad.

När det skulle disskuteraras lösöre erbjuder försäkringsbolaget bara ett "bortaskydd" eftersom min far är folkbokförd på annan adress sedan några år tillbaka. Jag har själv ingen koll på försäkringar så jag vet inte vad som gäller.

Jag har försökt läsa på Folksam's hemsida som är bolaget han använder och jag hittar inte någon information som gör mig klokare. Han har den dyraste villförsäkringen om det är väsentligt. Ser heller ingen separat "lösöresförsäkring" som dom har påstått att han ska ha för villan där han inte bor. Undrar väl egentligen om det är försäkringsbolaget som har rätt här eller om dom försöker komma undan billigt.
Det beror ju helt och hållet på vilken försäkring han har. Det borde han kunna se om han loggar in på Mina sidor.

Har han bara villaförsäkring (utan lösöre, alltså utan hemförsäkring) för försäkringsstället där branden skett så kan inte lösöret ersättas genom den. Är det en villaförsäkring så är det ju fastigheten som har varit försäkrad. Då får hans lösöre ersättas genom den försäkring som ger ett skydd för hans lösöre, nämligen hans hemförsäkring. Och i så fall är det bortaskyddet som är högsta ersättningsbelopp för det förstörda lösöret, i och med att skadan uppstått på annan plats än det försäkringsställe som anges i försäkringsbeskedet.

PS. Jag hoppas att du har en egen hemförsäkring även om föräldrarna har en villaförsäkring för fastigheten.
Citera
2020-03-10, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Det beror ju helt och hållet på vilken försäkring han har. Det borde han kunna se om han loggar in på Mina sidor.

Har han bara villaförsäkring (utan lösöre, alltså utan hemförsäkring) för försäkringsstället där branden skett så kan inte lösöret ersättas genom den. Är det en villaförsäkring så är det ju fastigheten som har varit försäkrad. Då får hans lösöre ersättas genom den försäkring som ger ett skydd för hans lösöre, nämligen hans hemförsäkring. Och i så fall är det bortaskyddet som är högsta ersättningsbelopp för det förstörda lösöret, i och med att skadan uppstått på annan plats än det försäkringsställe som anges i försäkringsbeskedet.

PS. Jag hoppas att du har en egen hemförsäkring även om föräldrarna har en villaförsäkring för fastigheten.

Tack för förklaringen, då förstår jag lite bättre hur det fungerar och vad man ska kolla på.
Citera
2020-04-29, 15:51
Medlem
eftersom tråden ändå är halv-necrad så passar jag på att fråga: om jag har en hyresrätt som jag hyr ut i andra hand (med tillåtelse), kan jag pausa min hemförsäkring under uthyrningstiden förutsatt att den jag hyr ut till har en egen hemförsäkring för adressen (det är ett krav jag ställer)? eller måste min försäkring "ligga kvar" av någon anledning, om personen skaffar sig en s.k. andrahands-hemförsäkring (vilket tydligen är en grej, men jag förstår inte riktigt skillnaden)?
Citera
2020-08-06, 13:11
Hemförsäkring?

Tjabba!

Funderar att försäkra bostadsrätten.
Vilken försäkringsbolag gäller för eran del? och är ni tillfreds med den? hur mycket kronor betalar ni varje månad?
Citera
2020-08-06, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Tjabba!

Vilken försäkringsbolag gäller för eran del? och är ni tillfreds med den? hur mycket kronor betalar ni varje månad?

Hänvisar till denna tråd!
(FB) Den stora tråden om hemförsäkringar

Glöm inte att det är skillnad på vanlig hemförsäkring och bostadsrättsförsäkring. Det är bl a extra ansvar om du blir skyldig föreningen miljonbelopp.
Citera
2020-08-06, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Tjabba!

Jag antar att du tänker på vanlig hemförsäkring. En bostadsrätt kräver också alltid ett särskilt tillägg, ett bostadsrättstillägg. Ibland tecknar dock bostadsrättsföreningen detta tillägg för bostadsrättshavarnas räkning och då behöver de enskilda inte tänka på detta.

Jag har Folksam. Premien kan variera beroende av läget (staden) och storlek med mera.
Citera
2020-08-06, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
eftersom tråden ändå är halv-necrad så passar jag på att fråga: om jag har en hyresrätt som jag hyr ut i andra hand (med tillåtelse), kan jag pausa min hemförsäkring under uthyrningstiden förutsatt att den jag hyr ut till har en egen hemförsäkring för adressen (det är ett krav jag ställer)? eller måste min försäkring "ligga kvar" av någon anledning, om personen skaffar sig en s.k. andrahands-hemförsäkring (vilket tydligen är en grej, men jag förstår inte riktigt skillnaden)?

Har du satt dig in i vad hemförsäkring innehåller? På konsumenternas får jag fram:
  • Egendomsskydd
  • Reseskydd
  • Ansvarsskydd
  • Rättsskydd
  • Överfallsskydd

Jag gissar att de fyra sistnämnda inte är bundna till ditt hem utan gäller även i övrigt. Framförallt ansvarskyddet (och rättsskydd) är de som jag tänker skulle vara relevanta. Kolla ifall de täcker ansvar rörande lägenheten.

Ser du till att inte förvara din egendom i lägenheten du hyr ut så behöver du inte ha den försäkrad för förvaring i den lägenheten.
Citera
2020-08-06, 20:44
Tjabba!

Funderar att försäkra bostadsrätten och jag är student.
Citera
2020-10-17, 10:32
Medlem
Blivit erbjuden försäkringar via mitt fack (Lärarförsäkringar), via Folksam.
De erbjuder Hemförsäkring men inte bil.

Vi har försäkring genom IF just nu. Har även bilen hos IF.
Vi får rabatt pga vi har samlat hos IF (15 %) och vi har fått ihop ~1500kr i vårt självriskkonto.

Är det smartare att byta till lärarförsäkringar eller behålla det i IF?
Lärarförsäkringar är genom Folksam och går säkert få rabatt där också. Men tänker spontant på det vi har i vårt självriskkonto.
Citera
2020-10-20, 10:05
Bannlyst
Någon som kan rekommendera ett bra försäkringsbolag? Som inte krånglar när det väl händer något ? Har hänt mig tidigare.

Vilken försäkring är bäst när det kommer till söndriga saker i hemmet? Har 2 barn som pillar på allt. Eller bra vid tex inbrott i källare, eller lägenheten börjar brinna osv?

Inga företag som har kryphål i exakt allt
Citera
2020-11-29, 10:00
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Blivit erbjuden försäkringar via mitt fack (Lärarförsäkringar), via Folksam.
De erbjuder Hemförsäkring men inte bil.

Vi har försäkring genom IF just nu. Har även bilen hos IF.
Vi får rabatt pga vi har samlat hos IF (15 %) och vi har fått ihop ~1500kr i vårt självriskkonto.

Är det smartare att byta till lärarförsäkringar eller behålla det i IF?
Lärarförsäkringar är genom Folksam och går säkert få rabatt där också. Men tänker spontant på det vi har i vårt självriskkonto.

Gammalt inlägg men kan väl svara för min erfarenhet av byta försäkring bolag.
Hade folksam via facket & diverse försäkringar där sedan länge, bla sjukförsäkring
Bytte arbetsuppgifter & då nytt fack , blev erbjuden folksam igen (!) fick tyvärr INTE föra över något från gamla försäkringen trots samma bolag dessutom ökade självrisken med flera hundra kr , så förlorade alltså många års intjänat ersättningsnivå (som baseras på antal jobb år) eftersom man måste börja om på noll.
Visst regler är regler , men kan tycka personligen detta är fruktansvärt dåligt godwill av ett så stort bolag.

Så kolla noga vad som gäller och händer vid byte innan du byter försäkring.
Citera
2021-02-03, 16:51
Medlem
Svartskäggs avatar
Jag har aldrig haft någon hemförsäkring. Jag ser ingen nytta med det.

• Egendomsskydd

Alla mina saker är minst 10 år gamla. Jag har en tjock-TV och en 15 år gammal PC med Windows XP. Jag tror inte inbrottstjuvar skulle hitta något värt att stjäla hos mig. Om sakerna förstördes i en brand skulle jag väl inte få ut något på försäkringen ändå på grund av åldersavdrag.

• Reseskydd

Jag reser aldrig någonstans.

• Ansvarsskydd

Jag har svårt att föreställa mig hur jag skulle kunna skada någon. Jag sitter ju jämt hemma och träffar aldrig något folk.

• Rättsskydd

Varför skulle någon stämma mig? Om någon gör det kommer jag att hantera det själv och vinna.

• Överfallsskydd

Det finns inga banditer i området där jag bor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in