2025-04-10, 20:56
Medlem
AlamoBeers avatar
Hej!

Min hyresvärd menade på att vi måste byta ut en innerdörr och en skåpluckor i köket, eventuellt flera, i samband med utflytt på grund av skador. Jag anser dem vara kosmetiska, men det verkar inte de tycka. Skåpluckan ska vara fuktskadad säger de (den sitter jämt under vasken, men ser bara lite sliten i färgen ut för mina ögon), och dörren är sliten i färgen i underkant.

Under förbesiktningen nämnde hyresvärden att hemförsäkringen brukar kunna ta sådant, men när jag läser villkoren hittar jag varken för eller emot. Jag har Folksam Mellan, och där skrivs att de tar bl.a. vattenskador och andra "plötsliga" skador, men detta tycks ju vara vanligt slitage. Inte kan väl det gå på försäkringen?

Att lägenheten hade större skavanker än så när vi flyttade in är en annan femma, men det får tas i en annan tråd isåfall.
Citera
2025-11-04, 20:33
Medlem
swedenistanis avatar
Dum fråga: 1. men om man har en hem- bostadsrättsförsäkring ifrån LF. Är man tvungen att betala årsavgiften, trots att man inte vill det?

2. Vilken bostadsrättsförsäkring är billigast för en person som bor i västerås i en 60kvm bostadsrätt?

(har tänkt mig byta, det är därför jag frågar).
Citera
2025-11-04, 21:01
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Dum fråga: 1. men om man har en hem- bostadsrättsförsäkring ifrån LF. Är man tvungen att betala årsavgiften, trots att man inte vill det?

2. Vilken bostadsrättsförsäkring är billigast för en person som bor i västerås i en 60kvm bostadsrätt?

(har tänkt mig byta, det är därför jag frågar).

1. Nä, men om du inte betalar så upphör försäkringen. Men det kanske var det du ville?

2. Ingen aning.
Citera
2025-11-04, 22:01
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
1. Nä, men om du inte betalar så upphör försäkringen. Men det kanske var det du ville?

2. Ingen aning.

så man får ingen straffavgift för att man inte förlänger sitt försärking hos LF?

tack för allt.
Citera
2025-11-05, 20:14
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
så man får ingen straffavgift för att man inte förlänger sitt försärking hos LF?

tack för allt.

Nä, det brukar komma en eller två påminnelser. Sen upphör försäkringen. Så var det för mig med Folksam i alla fall. Tror det är lika hos alla. Det är ju frivilligt att vara kund.
Citera
2025-11-05, 20:31
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Nä, det brukar komma en eller två påminnelser. Sen upphör försäkringen. Så var det för mig med Folksam i alla fall. Tror det är lika hos alla. Det är ju frivilligt att vara kund.

tack för info.
Citera
2025-11-05, 20:45
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
tack för info.

Men det normala är ju att man kontaktar bolaget och säger upp försäkringen.
Citera
2026-01-24, 19:39
Medlem
Kanastras avatar
Kollar försäkring till bostadsrätt, funderar på icas.
Men det är så mycket som ingår som jag egentligen skulle vilja skala bort och därmed betala mindre för försäkringen.
Som exempel: stöld av barnvagn, krisförsäkring med 10 samtal, stöd och 10 samtal vid mobbning, omställningsskydd vid våld i hemmet, ersättning vid stöld av roddbåt/kanot/surfingbräda.
Citera
2026-03-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Kollar försäkring till bostadsrätt, funderar på icas.
Men det är så mycket som ingår som jag egentligen skulle vilja skala bort och därmed betala mindre för försäkringen.
Som exempel: stöld av barnvagn, krisförsäkring med 10 samtal, stöd och 10 samtal vid mobbning, omställningsskydd vid våld i hemmet, ersättning vid stöld av roddbåt/kanot/surfingbräda.

Sådant brukar aldrig gå att ta bort, men du kan välja lägsta värde på dina saker så får du ner kostnaden.

Då täcker hemförsäkringen inte så mycket av dina saker om exempelvis lägenheten börjar brinna men är det du som orsakat branden täcker försäkringen kostnaden för renovering eller återuppbyggnad, vilket brukar vara det dyra och viktiga.
Citera
2026-05-31, 20:53
Medlem
fckmebackwardss avatar
För två år sedan råkade jag orsaka en vattenskada i köket i min hyresrätt efter att ha glömt stänga av vattnet. Golvet och några kökslådor fick vissa vattenskador, men skadan var inte jättestor vad jag förstod eftersom de var här och kollade och bad mig kolla med min hemförsäkring och följde aldrig upp ärendet.

När det hände hade jag en hemförsäkring som inte täckte den här typen av skada. Jag har sedan dess bytt försäkringsbolag och min nuvarande försäkring täcker nu liknande vattenskador.

Jag är orolig för att hyresvärden i framtiden ska kräva mig på ersättning för skadan. Jag har inte ekonomi att betala en stor summa.

Min fråga är: Hur kan jag på något sätt få min nya hemförsäkring att täcka denna gamla vattenskada? Med flit skapa en ny vattenskada och sen anmäla?

Moraltanter undanbedes.
Citera
2026-06-05, 13:49
Medlem
Kastbars avatar
Detta verkar inte vara någon allmän känd information, men iaf... Du som har lägenhetskontrakt hos LKF kan få en rabatterad hemförsäkring via LF. Utgiften hamnar på hyresavin. Det är visst nåt samarbete dem emellan och jag använde mig att det under min tid i Lund.

Varsågod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in