Citat:
Ursprungligen postat av
tinybits
Känns lite meningslöst. Blir det aktuellt att bära mask så räcker väl filtren max någon dag, måste säkert bytas varje dag om de ska vara effektivt. Plus att det kan säkert komma in via ögonen om man har otur, så då ska man bära glasögon också.
Till skillnad från engångsmunskydd och engångsandningsmasker som samlar upp en massa fukt och svett så har halv och helmasker oftast filtret placerat på ett sådant vis att du kan rengöra/desinficera masken in och utvändigt utan att göra åverkan på filtret. Utandningsluften ventileras genom membran och går alltså inte igenom filtret som bara tar hand om inkommande luft.
Hel och halvmasker kan man dessutom testa om de sluter tätt genom att hålla för hålet där luften går in, viktigt att testa! Friskluftsmasker har till och med filtrena förflyttade till en kasett som man oftast bär på ryggen.
Jag vet inte hur långt man ska gå i det här att försöka skydda sig med andningsskydd, men om jag faktiskt använde helmask eller halvmask och glasögon skulle jag desinficera dessa vid hemkomst och använda filtrena en längre tid.
Vi ser rigorös användning av skydd på de bilder vi får serverat från media och det är fullständigt orimligt att tro man själv ska kunna leva upp till samma standard, då det oftast kräver en medhjälpare för att fullständigt desinficeras efteråt.