2020-03-09, 19:48
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ok så katastrofen kom inte dit förrän +25år senare, så de tror att de ska köpa sig tid. Hur vet de att ingen av alla besättningsmän eller andra resenärer till ön har COVID-19 då.
25 år efter vadå?
Min poäng till svar på frågan i fråga var att inte ens en ö i Stilla Havet var säker ens innan flyg för privatpersoner kom till stånd. You can run, but you can't hide. Not nowhere.

Det finns i denna biosfär tio virus för varje cell. Hur många celler består du av? Det finns en hel del som väntar på dig. Det finns t.o.m. en endemisk variant av Corona som de flesta människor bär inombords till vardag, som inte kan orsaka någon sjukdom för oss. Virus are everywhere. Vi har t.o.m. virus som del av vårt immunförsvar som angriper och förstör bakterier som försöker angripa och förstöra oss. Sen hoppsan, PLING en mutation så var hela cirkusen igång igen.
Senast redigerad av Fri 2020-03-09 kl. 19:54.
Citera
2020-03-09, 19:48
Medlem
Hur länge ska Tegnell vara i Somalia då? Såg att han har åkt nu.
Citera
2020-03-09, 19:49
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Fakta saknas som du vet.
Gällande tex verklig andel % döda.

Ja? Liksom verkliga antalet smittade osv. Det är just nu ganska oviktigt, då vi ser hur destruktivt det ändå är. Att göra allt för att minimera spridningen är egentligen det enda intressanta just nu, ur allmänhetens perspektiv.
Citera
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Vet inte om du skojar nu? Men här är en artikel som kan vara intressant om vaccin somkanske kan utvinnas ur tobaksplantan.

https://www.politico.com/news/2020/02/15/could-tobacco-cure-coronavirus-115329

100% allvarlig.. alla kinesiska studier på coronasmittade uppvisar stark underrepresentation utav rökare.
Citera
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Glöm det. Allt tyder på att mild sjukdom är steg ett, och allvarlig sjukdom uppträder senare - åtminstone enligt de vetenskapliga artiklar jag läst. Vi har gissningsvis dödsfall innan veckan är slut.

Vilka vetenskapliga artiklar har du läst? Länkar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är det som gör det här viruset så oerhört märkligt.

Nu kanske jag missat något i den här konversationen men... va? Hitta antikroppar gör man av alla virus, det är så man testar för de flesta virus (kommer säkerligen finnas sådant test för Covid-19 snart också. Vad är märkligt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Bra! Tack för er information, jag hade inte hunnit uppdatera mig om just detta men det låter betryggande att det steget äntligen tas så inte fler åker.

Jo, det är en oerhört egoistisk inställning och tyvärr är han långt ifrån ensam om det.

Ja det är otroligt hur folk resonerar. Jag förstår de som var borta vecka 8 då det var väldigt få fall man visste om i Italien, och kanske vecka 9, det var när de åkte som det exploderade, men de flesta fattade kanske inte riktigt vad som var på gång. Men de som varit borta vecka 10 och denna veckan- hur dum är man då...
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Varför är det så många nya fall idag?

Vi har ju nått peaken?

Corona Bob öppnar inte truten längre...

Det är minst 50 nya fall bara idag.

Det kommer en förklaring från Tegnell och FHM sedan som vanligt.

"Vi trodde det...."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Nej man hittar inte virus man hittar antikroppar.

Så Jönköpingstjejen borde då, förutom kvarstående virus, också ha antikroppar mot Covid19?

Min ursprungliga fråga handlade om huruvida det är vanligt att det finns kvarstående virus efter virusinfektioner, t.ex. vanliga förkylningar och influensa. Om det är undersökt hur länge virus finns kvar i kroppen efter det att individen blivit symtomfri i andra typer av luftvägsinfektioner.

Om det är någon som vet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinybits
Känns lite meningslöst. Blir det aktuellt att bära mask så räcker väl filtren max någon dag, måste säkert bytas varje dag om de ska vara effektivt. Plus att det kan säkert komma in via ögonen om man har otur, så då ska man bära glasögon också.

Till skillnad från engångsmunskydd och engångsandningsmasker som samlar upp en massa fukt och svett så har halv och helmasker oftast filtret placerat på ett sådant vis att du kan rengöra/desinficera masken in och utvändigt utan att göra åverkan på filtret. Utandningsluften ventileras genom membran och går alltså inte igenom filtret som bara tar hand om inkommande luft.

Hel och halvmasker kan man dessutom testa om de sluter tätt genom att hålla för hålet där luften går in, viktigt att testa! Friskluftsmasker har till och med filtrena förflyttade till en kasett som man oftast bär på ryggen.

Jag vet inte hur långt man ska gå i det här att försöka skydda sig med andningsskydd, men om jag faktiskt använde helmask eller halvmask och glasögon skulle jag desinficera dessa vid hemkomst och använda filtrena en längre tid.

Vi ser rigorös användning av skydd på de bilder vi får serverat från media och det är fullständigt orimligt att tro man själv ska kunna leva upp till samma standard, då det oftast kräver en medhjälpare för att fullständigt desinficeras efteråt.
Citera
2020-03-09, 19:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidRedoB
Hur många tror ni är smittade av coronaviruset på St:Göran Sjukhus?

Säkert några stycken då han träffat 20 personer på sjukhuset

Men antagligen större antal smittade som är svårare att spåra innan han kom till sjukhuset.
Citera
2020-03-09, 19:50
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Så det enda man kan göra om man drabbas av coronaviruset är att huskurera sig själv med megadoser av vitamin C?

Man kan redan börja boosta immunförsvaret med zink + C-vitamin + D-vitamin.
Jag har också köpt Dinamint C sugtabletter som man kan ta 10 tabbletter per dygn om man får symptom.
Utöver det tar jag min vanliga multivitamin varje dag.

Jag vet inte om detta kommer att hjälpa mig något men jag hoppas att mitt immunförsvar stärks. Vitaminerna gör ju i alla fall ingen skada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in