2020-03-09, 17:14
Medlem
Stordalens hotellkedja planerar att permittera flera hundra p.g.a corona viruset:

"Og omfanget kan bli flere hundre som berøres, sier konserndirektør Torgeir Silseth i Nordic Choice Hotels til Børsen."

https://www.borsen.no/nyheter/ansatte-varslet---kan-bli-permitteringer/72223819
Citera
2020-03-09, 17:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottisa
Första två dödsfallen i Tyskland har nu kommit. RIP

Ålder/allmäntillstånd på de döda före insjuknandet?

Känns väl allmänt som om smittan inte hunnit in på långvårdsavdelnkngarna ännu.
Citera
2020-03-09, 17:15
Medlem
Innominatas avatar
Varför finns det inte handsprit på kollektivtrafiken och andra ställen? Skulle det bli för dyrt?

Handsprit och desinficerande våtservetter är ju slutsålt överallt.
Citera
2020-03-09, 17:16
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Enligt den här tråden skulle vi haft våra första dödsfall och 100-tals smittade i mitten av Feb.
Det fanns jättemycket tabeller och diagram med matematiska formler som visade det av alla experter.

Menar inte att corona inte ska tas på allvar, men denna tråd är rätt överdriven.

Man får sluta tro på en linjär tillväxt. Det är en massa påverkande faktorer. Italienska skidresorna var en sådan. Jag tror Iranierna blir nästa boom. Efter det har vi allmän spridning kvar och beroende på hur de sköts får vi en tillväxt som kan minska eller öka.

Jag tror på minska, men att fall kommer att dyka upp resten av året. Det går helt enkelt inte att hitta alla bärare och få stopp på det.
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Det kan ju fortfarande gå illa men senare än befarat. Detta har ju precis börjat.
Skulle det gå så fort att det dödar enorma antal på under 2 veckor så är ju mänskligheten körd.
Men detta är ju illa nog det räcker ju att titta på Italien.

Japp det kan det. Min poäng var att många gillar att överdriva alltid till WCS, och det är fine men när WCS blir den nya standarden är det överdrivet.

Ja då är mänskligheten körd. Men det är rätt osannolikt att det börjar döda helt okontrollerat.
Citera
Medlem
Flera kinakrogar i Stockholm vittnar nu om att coronaviruset har påverkat deras omsättning.

– Det kommer ungefär hälften så mycket människor, berättar Hong Zhu på restaurang Tang.

Det har även blivit vanligare att gäster frågar om personalens mående.

– Vi får frågor om vi har varit i Kina senaste tiden. De frågar ofta om personalen är förkyld eller sjuk, berättar Min Weizaou ägare av Mandarin paradis.

– Om det påverkar oss mer, då kommer jag bli orolig, säger Min Weizaou.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Vad snackar du om INGEN smittad har jobbat på nåt sjukhus, folk som har varit i kontakt med smittad har jobbat klart sina pass.

Ja det hinner inte bli sjuka på den tiden, sen blev det satta i karantän. Vet du ens vad inkubationstid är?

Ingen jävel kunde bli smittad av dom under den tiden men det kanske inte du förstår..

Det är inte bevisat att man inte kan smitta under inkubationstiden, särskilt inte i prodromalfasen, vederbörande kan ha symptom som inte uppfattas som symptom, och var den absoluta gränsen går mellan icke smittspridare till smittspridare går inte att fastställa till ett klockslag.

Är man testad positiv skall man betraktas som potentiell smittspridare, allt annat är bara trams och oförsvarbart.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
En av dem som dog i Tyskland var en 89-årig kvinna i Essen.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-germany-death/germany-reports-first-death-cases-due-to-coronavirus-idUSKBN20W295
Citera
Medlem
skazzis avatar
WHO pressträff
https://www.youtube.com/watch?v=1u51LarGL9Q
Citera
2020-03-09, 17:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Lägg därtill att Dr. John Campell sa i i videon att ca 20% går runt utan symtom. Alltså att de inte vet att de är smittade och smittar således andra.

tror ni man kan träna konditionsträning om man är symtom fri och ovetande?
Citera
2020-03-09, 17:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Illa, o vi som trodde Tyskar var ubermench..

Ja, trodde de var Übermenschen!
I västeuropa finns det hyfsad vård för de sjuka, vänta tills valfritt U-land drabbas!
Citera
2020-03-09, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Handsprit måste ha en alkoholhalt på minst 60% för att ens vara effektiv mot detta virus, och det torkar ut huden vilket kan få den att spricka vid överdriven användning. Dessutom dödar den "goda" bakterier oxå.

Tvål och vatten fungerar lika bra att döda virus, efterssom det istället bildar en alkalisk lösning som tar kål på virus lika effektivt, och dessutom inte har några av handspritens nackdelar. Det är även billigare.

Handsprit behövs absolut inte som ett "komplement" till tvål och vatten heller. Det är en sämre lösning helt enkelt, som dessutom säljs till överpris till okunniga idioter som hellre tänker med plånboken än hjärnan.

Häller nästan med. Med komplement menade jag t ex att jag handlar på ICA, tar i en massa grejor inkl kundvagnen som en Corona-person precis tagit i osv, kommer ut till bilen, spritar mig, och åker hem. Jag lämnar bilen här hemma, tar först mera handsprit, kickar igen dörren med knät och bär in varorna, som jag sedan betraktar som kontaminerade pga kassören sitter och hostar osv osv, och tvättar mig så fort jag kan med tvål och vatten . Mycket mera kan man nog inte göra, men handsprit är bra i vissa lägen, och således ett komplement..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in