Citat:
Ursprungligen postat av
NeoVain
Handsprit måste ha en alkoholhalt på minst 60% för att ens vara effektiv mot detta virus, och det torkar ut huden vilket kan få den att spricka vid överdriven användning. Dessutom dödar den "goda" bakterier oxå.
Tvål och vatten fungerar lika bra att döda virus, efterssom det istället bildar en alkalisk lösning som tar kål på virus lika effektivt, och dessutom inte har några av handspritens nackdelar. Det är även billigare.
Handsprit behövs absolut inte som ett "komplement" till tvål och vatten heller. Det är en sämre lösning helt enkelt, som dessutom säljs till överpris till okunniga idioter som hellre tänker med plånboken än hjärnan.
Häller nästan med. Med komplement menade jag t ex att jag handlar på ICA, tar i en massa grejor inkl kundvagnen som en Corona-person precis tagit i osv, kommer ut till bilen, spritar mig, och åker hem. Jag lämnar bilen här hemma, tar först mera handsprit, kickar igen dörren med knät och bär in varorna, som jag sedan betraktar som kontaminerade pga kassören sitter och hostar osv osv, och tvättar mig så fort jag kan med tvål och vatten . Mycket mera kan man nog inte göra, men handsprit är bra i vissa lägen, och således ett komplement..