2020-03-09, 18:14
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Slår den fint så behövs det knappast, även om det rent vetenskapligt är bäst med multipla prover såklart. Men det hade krävt väldigt mycket extra arbete. Värre om det är negativt i så fall.

Det finns information om att personen på Läkemedelsverket inte har ett positivt svar nu.

Jag tycker det är märkligt att man går ut med att det finns en smitta, sätter x antal personer i karantän. För att sen informera att provsvaret är negativt.

Mycket märkligt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Har det stått när personen blev inlagd?. Jag tänker på finalen av melodifestivalen i helgen.

Kanske men i så fall har personen både insjuknat och fått testas oerhört snabb. Osannolikt.
Citera
Bannlyst
[quote=x2016|70616139]
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ett par tusen svenskar finns fortfarande i Italien som vill hem. Även i Iran.[/QUOTE
Dom få väl komma hem när det är över.
idioterna som akt till Italien kann ju stanna där, de Iranier som akt hem e ju delvis förlatna pga att deras regim sprider falskheter jämt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Om man ser till hur de rapporterat om flygplan skulle jag säga cirka 6 meter kan det komma droppar när man nyser. Men nu är ju alla så informerade så man får hoppas att de flesta nyser i armen, eller i en näsduk.
Fast på alla platser jag har läst om står det att vara på 6 feet avstånd. Alltså ca 2 meter?
Citera
2020-03-09, 18:15
Medlem
Vi har kanske fått en superspridare i Stockholm då?. Inte undra på att Tegnell lämnade landet.
Citera
2020-03-09, 18:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
133 döda i Italien idag, herregud.

Idag med? Eller kollar du på gårdagens siffror då det var 133?
Citera
2020-03-09, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
133 döda i Italien idag, herregud.

Det är antalet döda igår, dagens siffror har inte kommit än
Citera
2020-03-09, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/ffuetd/leading_german_virologist_summer_will_decrease_r0/

Världsledande Tysk forskare som var den som utvecklade provtagningen för covid19 och det första testet för sars 2003 har uttalat sig om frågan om covid19 på sommaren. Han tror att R-talet kommer sjunka från 3 till 2.5. Dvs istället för att varje smittad smittar 3 personer kommer det sjunka till att varje smittad smittar 2.5 personer. Det betyder fortsatt exponentiell ökning.

Det kommer bli karantän i sommar.
Aj aj, det är illavarslande. 2,5 är ruggigt högt, fortfarande klart högre än influensa och andra.

Men som sagt, alla sorters minskningar i R0 gör viruset lite mer kontrollerbart, särskilt i kombination med stegrade åtgärder. Man får leva på hoppet och göra det bästa av situationen.

Frågan är då, kommer man faktiskt att stegra åtgärderna mitt under semestern..?
Citera
2020-03-09, 18:17
Medlem
eternussermos avatar
Mina damer och herrar, vi har en superspridare

från expressen live

Johan Ronge - EXPRESSEN
Personen som bekräftats vara smittad med coronavirus på Sankt Görans sjukhus i Stockholm har inte varit på resa i något riskområde och har ingen anhörig som är smittad.
– Den smittkartläggningen är inte färdig. Personen har träffat väldigt många människor och alla av dem har inte utvärderats, Smittskydd håller på och arbetar med det, säger sjukhusets chefläkare Christian Kylander till Expressen.
Den andra patienten som misstänktes vara smittad på sjukhuset har testat negativt för corona, uppger Christian Kylander.
Citera
2020-03-09, 18:17
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tack för info. Konstigt att Sydkorea fått ner sina fall om de bilder jag såg var riktiga då?
Men viruset ger väl "torrhosta", finns det verkligen tillräckligt slem som samlas då, exakt då man testar? Är det kanske därför man får testa om, när man får mer slemhosta?

Kan jag inte svara på riktigt, men även vid torrhosta kan man ju anta att fukt med virus sätter sig i nasopharynx.
Citera
2020-03-09, 18:18
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Riktigt ruggigt. Hur känns det att få veta att man inte får någon behandling för det finns inte plats och man anses vara utom hopp När hamnar Sverige i den sitsen med vår nedmonterade sjukvård?

Antonio Pesenti, chef för Lombardiets krishanteringsenhet berättar för tidningen Corriere della Sera att hälsosystemet i regionen var ”ett steg bort från en kollaps”.
Nu prioriteras endast de sjukaste patienterna.
https://www.expressen.se/nyheter/robertos-flykt-29-minuter-innan-karantanen-/
Så det enda man kan göra om man drabbas av coronaviruset är att huskurera sig själv med megadoser av vitamin C?
Citera
2020-03-09, 18:18
Medlem
everythingiss avatar
Italien har haft ett börsras på 11 % idag, de kommer att skjuta upp folks cancerbehandlingar.... Det är mycket som blir påverkat, jäkligt kostsamt för Europas befolkning om de inte får bukt på smittan.

Vem fan trodde att det skulle se ut så här för 14 dagar sedan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in