2020-03-09, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Vi har testat 2000 personer, de flesta av de som varit i Italien. För så lite som 4 dagar sen fanns ingen indikation på att testa några andra.

De flest testades troligen i Stockholm, så vi kanske har testat 1000 stycken där. Det betyder inte att de andra 990 000 i Stockholm är virusfria. De är bara inte testade.

Du hänger nog int med nu, det var 1900 testade i Stockholm senast.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Min tanke ochså. Stämmer med krematorie inslaget:
https://www.youtube.com/watch?v=-KFxCqV1fPQ

Kollade upp, Wuhan har 14 krematorier. Så i snitt skulle jag gissa på 80x14= 1120/dygn som minimum
över ordenarie (Baserat på siffrorna i vittnesmålet)

Sedan det vittnesmål från sjukvårdspersonal i Wuhan att de hämtade alla med ett visst sjukdomstillstånd
med vita skåpbilarna som kördes iväg.

Lägger man på militärsjukhusen norr Wuhan, med bränderna runt så blir min ovetenskapliga, foliehatt-gissning på minst 2000/dygn. Det sagt, öppna bränngropar så kan det röra sig om ofantligt mycke mer.

De beställde ju 40 mobila krematorier, så de får man ju lägga på med.
Nu har de ju börjat bränna folk innan de ens är döda, så jag vet inte... det har spårat ur fullständigt i Kina verkar det som...
Citera
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Googla 3M halvmask eller helmask. Sen finns filter att köpa separat. 3M gör de dyraste maskerna, det finns billigare. Men man får se till att de filter man köper är P2 eller helst P3. Inte för att jag kommer köpa något sånt själv.
Känns lite meningslöst. Blir det aktuellt att bära mask så räcker väl filtren max någon dag, måste säkert bytas varje dag om de ska vara effektivt. Plus att det kan säkert komma in via ögonen om man har otur, så då ska man bära glasögon också.
Citera
2020-03-09, 19:30
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Usch vilket jättekliv Danmark tog idag.
Känns som de går om Sverige o Norge sett per capita om utvecklingen håller i sig.

Tänk då på att Danmark varit mycket mer proaktivt och infört kraftigare jag ah mot viruset än naiva Sverige.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Någon som är insatt som vet hur snabbt våra sjukhus kan behandla ett PCR test? Och vad görs med patienten i avvaktan på svar?

Det tar ett dygn att analysera ungefär. Tror dock man kan köra flera tester i PCR-apparaten samtidigt förutsatt att man tagit fram det segment man vill amplifiera.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Usch vilket jättekliv Danmark tog idag.
Känns som de går om Sverige o Norge sett per capita om utvecklingen håller i sig.

Ja jävlar, jag trodde Danmark var det nordiska landet som skulle klara sig bäst
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Om 2 -3 veckor så är de som nu har insjuknat blivit friska och fortarande inga dödsoffer, kanske 1 som har haft kärl och lunginflamtion och är närmare 90 år...så ingen oro alls här..
Det vore ju för väl, såklart, om Sverige skulle vara magiskt duktiga på detta. Mycket bättre än Kina, USA, Tyskland och Italien.

Vetenskapliga artiklar säger däremot att det tar ett tag innan Corona blir allvarligt. Skulle tro att det första dödsfallet uppdagas framåt helgen, och att vi har många fler att vänta.

Men jag hoppas såklart att du har rätt och jag har fel.
Citera
2020-03-09, 19:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Någon som har koll på hur långt utvecklingen av ett vaccin kommit?

Om du bortser från experimentella potentiellt livsfarliga grejer som kineserna säger sig ha utvecklat så kan du räkna med minst ett år från idag innan du kan ha någonting i kroppen. Det finns företag som säger att de har vaccin på gång (inkl. Israel och Taiwan) men det finns INTE EN CHANS att det släpps på marknaden innan det är kliniskt fas3-testat vilket betyder LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG tid.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Googla 3M halvmask eller helmask. Sen finns filter att köpa separat. 3M gör de dyraste maskerna, det finns billigare. Men man får se till att de filter man köper är P2 eller helst P3. Inte för att jag kommer köpa något sånt själv.

Rekommenderar inte 3M, pga passform (viktig parameter).

Sandström.

Rekommenderar helmask. Med tussar baddade med tee-trea oil i öronen. (stoppar/murdar/virus).

Läs mina tidigare inlägg om du är intresserad av kliniskt beprövad skyddsutrustning/tillvägagångssätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Igen, de äldsta klarar sig kortast tid. Titta på åldersfördelningen på dem som ligger på IVA i Italien så kanske du får en känsla för hur det kryper sig neråt i åldrarna.

Var hittar du den ålderfördelningen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Har inga problem med din kommentar, det är mer Sven Brittons användande av "luftburen smitta". Han borde känna till definitionen, eller så har det bara blivit en groda i artikeln.

Luftburen vs droppsmitta är lite speciellt då jag under åren sett olika definitioner florera även i vetenskapliga sammanhang. Jag tror att det kan vara en bidragande anledning till den stora begreppsförvirringen som verkar råda.
Citera
2020-03-09, 19:32
Medlem
Det här tar medial ytlighet på en ny nivå, finns tydligen inga gränser hur lågt man kan sjunka.
AB sänder live "Corona skeppets färd"....

https://www.aftonbladet.se/tv/a/308374/live-folj-coronaskeppets-fard
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in