2020-03-09, 19:14
Medlem
Vart fan är dom 5 smittade bosatta i Västerbotten? Det är helt jävla sinnessjukt att dom undanhåller denna information för oss. Vi som har anhöriga i den absoluta riskgruppen vill för fan veta vart vi INTE ska åka.

Detta är en jävla katastrof och gränsar till ett passivt folkmord. Det är EXAKT som tr alla myndighetspersoner vallar våra äldre in i en dödsfälla genom att undanhålla livsnödvändig information!

Kolla presskonferensen från Västerbotten som sändes nu 19:00, det är en fullkomlig katastrof och jag KRÄVER att få veta vart fan dom smittade befinner sig. Att dom är satt i huskatantän är skit samma, det kan vara en familj som umgås med mina grannar, och då måste jag få veta det så att jag själv inte går över till mina grannar och drar över den där jävla Coronasmittan till min familj!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Funderar på att skaffa en bibel....
Inte en dag för tidigt. Så kan du öppna Psalm 91 där det står om farsoten. Och även lära dig bönen Fader vår.
Citera
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Ingen har dött än i Sverige, så varför oroa sig helt i onödan.Risken att dö i trafiken är större..

Fan vad bra sagt. Där tänkte du till!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Medelåldern för de avlidna i Italien är 81 år, enligt en studie på 105 som dött i regionerna Lombardiet, Veneto, Emilia Romagna och Marche.
"Många är mycket gamla och en majoritet av dem har andra allvarliga sjukdomar" - säger virologen Massimo Galli.

De flesta av de avlidna (42,4%) är i åldersgruppen 80-89 år. Näst flest, 34,2%, är mellan 70 och 79 år. 14,1% är över 90 år.

Över 90% av de döda var alltså över 70 år. 73% av de avlidna är män.

-Källa: SVT

Igen, de äldsta klarar sig kortast tid. Titta på åldersfördelningen på dem som ligger på IVA i Italien så kanske du får en känsla för hur det kryper sig neråt i åldrarna.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Dom skulle väl släppas först 1800? Vet du något om antal döda?
Ok siffran jag fick (1280) var riktig, men det var bara för Lombardiet.
Citera
2020-03-09, 19:15
Medlem
I Spanien startar nu fallas i Valencia, Spaniens största årliga fest, med ca 2 miljoner deltagare från resten av världen. Man festar dansar och trängs (gatorna är fullpackade) i ca 2 veckors tid.
I andra länder stoppas karnevaler mm men Spanjorerna kör på. Som exempel kan nämnas att från Italien väntas 20´000 besökare till Valencia under dessa dagar.

Källa: https://www.elconfidencialdigital.com/articulo/vivir/30000-italianos-llegan-valencia-fallas-controles-aeropuerto-coronavirus/20200306151320140284.html

Men Borgmästaren tycker det är fel att ställa in pga corona viruset - det skulle ju kosta de lokala näringsidkarna så mycket i inkomstbortfall...

Källa: https://www.levante-emv.com/fallas/2020/03/09/coronavirus-valencia-fallas-no-suspendidas/1987377.html

Vad har då detta med Sverige att göra? Jo, väldigt många svenskar, svensk-spanjorer, skandinaver mm väntas besöka Valencia dessa dagar. Många Skandinaver reser varje vecka fram och tillbaka till Spanien / Valencia.

Spaniens respons till utbrottet liknar väldigt mycket svenska myndigheters..
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Återkom sen när vi har 10 döda i landet t.e.x

Kan man vara så obildad och dum som du, på riktigt? Ser du vad som händer runtom i Europa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det påstås att munskydd inte hjälper mot viruset, ändå har all sjukvårdspersonal i sverige munskydd när de behandlar eller tar prover på smittade.

Var är logiken?

Det är skillnad på munskydd och andningsskydd.

Munskydd kan hindra en sjuk person från att sprida egen smitta till andra, kontaminera prover och sånt, därför har vårdpersonal ofta munskydd.

Andningsskydd med klassning FFP3(finns även andra klassningar) skyddar mot virus. Dock är det väldigt svårt för en vanlig dödlig att använda andningsskyddet korrekt och därför inte troligt att man kan undvika smitta med enkom andningsskydd.

Disciplin, inte peta i ansiktet, även om du har mask så är ögonen mottagliga så du behöver korgglasögon eller visir för skydd, sen måste man vara väldigt noga i hur man tar av och på andningsskydd. Alla enklare andningsskydd anses vara engångsartiklar och ska slängas efter användning etc...
Senast redigerad av onerider 2020-03-09 kl. 19:30.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Tänker du även på att dödligheten i trafikolycker kommer öka om sjukvården lamslås av covid-19 fall?

Vi som oroar oss blir inte lugna av det, vi oroar oss för ingen riktigt vet vart detta kommer sluta.
Om det var så ofarligt som många hävdar så skulle knappast länder stänga gränser och förbjuda större folksamlingar och börsen rasa?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Så är det. Men är du smittsam? Och framförallt, om folk har god hygien så är chansen att bli smittad obefintlig , speciellt om folk generellt är friska utan symtom.

Viruset är luftburet, så hygien har ju inte direkt längre någonting med smitta att göra. Såvida du inte låter bli att andas såklart.
Viruset smittar asymptomatiskt. Det har rapporterats länge nu. I Sverige smittar det dock inte varken via luften eller asymptomatiskt. Men i alla andra länder gör de det.
Citera
2020-03-09, 19:16
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Precis. Så ser informationen ut. Det känns väldigt märkligt tycker jag

Tas ju i svalg så det kan ju vara falskt negativ eller att personen blivit frisk.
Citera
2020-03-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
Jopp! Själv använder jag aldrig säkerhetsbälte, i stället försöker jag undvika att krocka..

Mitt i allt elände vore det ganska underhållande att möta dig körandes omkring med skyddsmask utan säkerhetsbälte 😷🚘😘
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in