2020-03-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Jag behöver hjälp!

Vad ska man ha för argumentationer när man försöker diskutera med nära och kära som tycker att man är löjlig som tar detta på allvar?

Skriv gärna ner meningar med fakta som man kan ha användning av!

Har samma problem, punkterna som skribenten till denna tycker jag har åtminstonde fått folk att fundera: https://medium.com/@amwren/forget-about-the-death-rate-this-is-why-you-should-be-worried-about-the-coronavirus-890fbf9c4de6

Tycker det är lite bekymmersamt att så många i ens närhet inte ens kan ta detta med en liten nypa allvar, jargongen om corona och covid-19 jag hör av vuxna människor i min närhet och på universitetet är i stora drag "en liten rinnsnuva och vanliga flunsa"

Är bekant med minst 5 som just nu instagrammar flitigt om hur trevligt och nice de har det eller just haft i Alperna i Österrike.
Citera
2020-03-09, 16:57
Avslutad
Känns inte så bra med den corona-smittade patienten/patienterna där på sankt görans.

Så nu har vi alltså smittade där man inte vet vem som smittat dom.

Det betyder alltså att det går runt ett flertal smittade i Stockholm just som man inte har nån somhelst koll på, och dessa smittar i sin tur ner en jävla massa personer och epidemin är ett faktum.

Hur många bekräftat smittade har vi i stockholm innan helgen är över? Tusen kanske? Fler?

Mörkertalet kan redan vara stort och det lär öka kraftigt dagligen.

Ser inte bra ut det här.
Citera
2020-03-09, 16:58
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad det gäller handlingsförlamning så ser det illa ut. Jag tror att de första smitthärdarna kommer att vara invandrartäta förorter. Helt enkelt för att en del där inte bryr sig mycket om vad svenska myndigheter tycker och vill inte ha något med dom att göra, smittspårning låter nog illa i deras öron, karatän ännu värre. Det är inte så intressant för en langare att ange hela sin kundkrets och mötet med den smittade från Alperna har nog redan skett. En hel del av dom kommer också från Iran de senaste veckorna och går under radarn för smittspårning. Kommer myndigheter att sätta en förort med många invandrare i karanän är frågan eller låter dom hela staden smittas för att inte dömas som "rasister" och orättvisa. En hel storstad som Stockholm, Göterborg eller Malmö i karantän blir ekonomiskt jobbigt för landet och företag där, även för människor naturligtvis.

Det här är ingen kritik mot folket i förorterna utan myndigheter borde informera dom nu och förbereda, prata klarspråk med dom på det språk dom förstår. Om inte blir karantän där mycket svårt att genomföra tror jag. Det finns en hel del muslimer där så att sätta sig ner med imaner borde vara effektivt och låta dom styra upp det då svenska myndigheter knappast kommer att kunna göra det. Bara en proaktiv tanke här men det kanske redan görs, vad vet jag.
Många invandrare kommer att dyka upp på akuten.
Krävs rätt skaplig informationkampanj på alla sätt och språk för att informera den gruppen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag hade på känn att det skulle bli så här redan i januari när man inte stängde gränserna till Kina. Vi hade en väldigt bra möjlighet att helt isolera viruset genom att stänga gränserna snabbt till alla smittområden men det hade bara fungerat om ALLA gjort det istället för bara länder som Kanada, Ryssland, Israel och diverse fascistländer.

Nu räcker det inte längre med att isolera Kina, nu ska vi isolera i princip hela världen från varandra. Var det värt det, Tegnellfans och andra som skrek "panikdoomer" till oss andra?

Viruset hade ju redan etablerat sig i Italien i januari? Har du överhuvudtaget funderat över vad "stänga gränserna" innebär för Sveriges del? Om tusentals människor dör i annan problematik, exempelvis pga slut på medicin, är det bättre eller sämre? Gillar du att torka dig i röven? Jag skulle inte bli förvånad om vi behöver saker från Kina för att få ut toapapper till Svensson.
Det är kanske det vackra i detta; "we're all in it together".
Citera
Medlem
Expressens Mats Larsson skriver träffande angående beredskap och vikten av att ta sjukdomen på allvar.

Citat:
Frågan i väst och Europa är dock snarare om vi har kapaciteten att hejda virusets framfart. Kinas auktoritära ledare är värda kritiken, men det är också politiker som Italiens Nicola Zingaretti - ledare för regeringspartiet Demokratiska partiet - som den 27 februari lade ut en Instagram bild på sig själv i goda vänners lag på en pub i Milano. Så här skrev han:

”Låt oss inte upphöra med våra vanor, vi kan inte stänga ner Milano och Rom. Vår ekonomi är starkare än fruktan. Låt oss gå ut och ta en drink, en kaffe, en pizza.”

I helgen meddelades att Nicola Zingaretti insjuknat i corona. Kort därefter stängdes Milano ner.

https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/kina-tog-hotet-pa-allvar-har-europa-gjort-det/
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Så enligt dig ska alla dö

Var någonstans skriver jag det?
Citera
Avslutad
Jag säger som tignell;

Jag trodde vi.var överens om att inte stämga skolor!
Citera
2020-03-09, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte ens som konstaterat smittad är man ovälkommen att jobba på ett sjukhus, det här tar väl ändå priset för hur urbota sjukt det här landet har blivit.

Hoppas att hela sjukhuset har smittats och att ansvariga tjäras, fjädras och kastas åt vargarna.

Du smittar ju inte förens du är sjuk själv, du tror inte dom gjorde några åtgärder och saneringar på sig själv innan de fortsatte jobba. Tur inte du sitter och tar viktiga beslut i det här landet då hade det varit kört innan det ens börjat.
Citera
Medlem
AnkeborgBombares avatar
Enligt många experter så är detta inget att vara speciellt rädd för, det är media som förstorar upp allt och skrämmer folk och det märks tydligt i tråden hur alla sväljer det och tror att jorden ska gå under.

Ett nytt virus ja, men hur många dör inte årligen av andra sjukdomar som ingen ens höjer ögonbrynet för?

Patetisk
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Noterar att myndigheterna idag helt glömmer bort att nämna de iranska importfallen. Noterar även att fler börjar bli oroliga därute. Men ingen förändring i beteende vad gäller smittskydd. Proppfulla vagnar i Göteborg både till och från arbete idag. Själv sitter jag här och skakar på huvudet och tänker att "det hade inte behövt bli så här".

Här är dagens uppdatering från Dr. John Campbell: Monday 9th March

Bonusvideo om D-vitamin: Vitamin D and Immunity
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Expressens Mats Larsson skriver träffande angående beredskap och vikten av att ta sjukdomen på allvar.

https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/kina-tog-hotet-pa-allvar-har-europa-gjort-det/

Stängdes ner? Folk verkar gå till jobbet?
Citera
2020-03-09, 17:00
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Du avfärdar ålder i sig själv som en faktor utan att hänvisa till expertis. Jag kan hänvisa till experter som nämnt hög ålder som en faktor. Kroppen ändras på olika sätt med ålder, utan expertis kan du inte avfärda att just dessa kroppsliga förändringar inte ökar dödligheten. Till exempel försvagas immunförsvaret med åldern, varför skull inte svagare immunförsvar öka individen mottaglighet för viruset?

Mer än 3000 i Kina har dött INGEN av dem var under 10 år gamla, tror du det är en slump? Lyssna på experterna och hitta inte på eget

En fullt frisk gammal är lika motståndskraftig som en yngre. Äldre har ofta underliggande sjukdomar och mutationer som inte direkt visar sig. De ser friska ut men har svagheter. Det är aldrig åldern utan tillståndet.

Att barn under 10 skulle avvika från 11-20 eller 21-30 är faktiskt första gången vi hör talas om i någon större omfattning. Forskning i efterhand får försöka klara ut det.

Samtidigt har alla hört talas om barnsjukdomar det är sådant man får för att kroppen inte byggt upp något skydd mot det. Finns en del sorters cancer som drabbar barn i högre utsträckning. KLL kronisk lymfatiskt leukemi, ITP immunologisk trombocytopeni.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in