2020-03-09, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamladufria
Ok, om nu inte höljet blir förstört, hur får man in viruset i kroppen?
Via slemhinnor/kroppsöppningar. Ögon, öron, mun, näsa samt de nedre öppningarna fram och bak.

Undvik därför att ta dig i ansiktet (eller klia innanför byxorna, om du har den ovanan).
Citera
Medlem
Usch vilket jättekliv Danmark tog idag.
Känns som de går om Sverige o Norge sett per capita om utvecklingen håller i sig.
Citera
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Vart fan är dom 5 smittade bosatta i Västerbotten? Det är helt jävla sinnessjukt att dom undanhåller denna information för oss. Vi som har anhöriga i den absoluta riskgruppen vill för fan veta vart vi INTE ska åka.

Detta är en jävla katastrof och gränsar till ett passivt folkmord. Det är EXAKT som tr alla myndighetspersoner vallar våra äldre in i en dödsfälla genom att undanhålla livsnödvändig information!

Kolla presskonferensen från Västerbotten som sändes nu 19:00, det är en fullkomlig katastrof och jag KRÄVER att få veta vart fan dom smittade befinner sig. Att dom är satt i huskatantän är skit samma, det kan vara en familj som umgås med mina grannar, och då måste jag få veta det så att jag själv inte går över till mina grannar och drar över den där jävla Coronasmittan till min familj!!!
Det är väl exakt samma situation som vanligt (enligt dom). De vill undvika ryktesspridning, panik, bunkring av mat och andra saker.
Citera
2020-03-09, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Var det 76 döda i Lombardiet då?

Ja allt data jag skrev avsåg alltså regionen Lombardiet, även döda.
Citera
Medlem
Stefan Löfven är för go. Självfallet får han ha coronaskräck i sitt yrke, förCorona är inte som vilken ”bacill” som helst. Karln är väl 60 plussare och borde tänka på sin hälsa och föregå med gott exempel och hälsa på det nya sättet där händerna inte rör varandra!
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Hjälper dessa bara i typ åtta timmar och ska kastas sedan ? Har tio ffp2 hemma
Lite oklart det där faktiskt. Jag köpte en mask utifall att jag skulle bli involverad i något framtida smittskyddsarbete och där jag köpte den angavs 8 timmars aktivt användande (vilket innebär att man måste lägga den i sluten påse mellan). Viktigt är också handsprit i samband med att den tas av och man kan med fördel även sprita av utsidan av masken eftersom det bevisats av tyska forskare att viruset dör av ytsprit (logiskt eftersom det inte är ett calicivirus). Problemet är ju dock att det kam smitta via ögats slemhinnor fortfarande.
Citera
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Ingen har dött än i Sverige, så varför oroa sig helt i onödan.Risken att dö i trafiken är större..

På grund av viruset du inte oroar dig över slopas nykterhetskontroller i trafiken. Vilket rimligen riskerar fler trafikolyckor. På grund av corona...

Citat:
Polisen i region Bergslagen kommer stoppa planerade nykterhetskontroller med anledning av smittrisken, rapporterar P4 Värmland.
Källa, Expressens liverapportering: https://www.expressen.se/nyheter/skolor-stanger-efter-bekraftade-coronafall1/
Citera
Medlem
Spridningen i detta snusande land borde ju gå snabbt då folk stoppar in fingrarna i munnen hela tiden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Studie som visar på asymtomatisk smitta och i vilken utsträckning:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.05.20031815v1

Den är intressant men ännu inte granskad och bygger på en del antaganden som måste gås igenom noga. Den matematiska modellen måste också verifieras med analys av tillräckligt många smittkedjor.
Citera
2020-03-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av einberliner
I Spanien startar nu fallas i Valencia, Spaniens största årliga fest, med ca 2 miljoner deltagare från resten av världen. Man festar dansar och trängs (gatorna är fullpackade) i ca 2 veckors tid.
I andra länder stoppas karnevaler mm men Spanjorerna kör på. Som exempel kan nämnas att från Italien väntas 20´000 besökare till Valencia under dessa dagar.

Källa: https://www.elconfidencialdigital.com/articulo/vivir/30000-italianos-llegan-valencia-fallas-controles-aeropuerto-coronavirus/20200306151320140284.html

Men Borgmästaren tycker det är fel att ställa in pga corona viruset - det skulle ju kosta de lokala näringsidkarna så mycket i inkomstbortfall...

Källa: https://www.levante-emv.com/fallas/2020/03/09/coronavirus-valencia-fallas-no-suspendidas/1987377.html

Vad har då detta med Sverige att göra? Jo, väldigt många svenskar, svensk-spanjorer, skandinaver mm väntas besöka Valencia dessa dagar. Många Skandinaver reser varje vecka fram och tillbaka till Spanien / Valencia.

Spaniens respons till utbrottet liknar väldigt mycket svenska myndigheters..

Helt sjukt. Kunde den spanska regeringen agera så resulut mot folkomröstningen i Katalonien för några år sedan så kan de väl agera mot det här jippot?
Citera
2020-03-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Nej, det är inte luftburet det nöt. Däremot kommer det droppar via tex. En nysning eller hostning via luften. Det är något helt annat än luftburet.
Man har funnit spår av viruset vid exempelvis ventilationstrummor och liknande. Viruset tar sig en liten bit i luften, klarar av att följa luftströmmar en bit, särskilt inomhus. Jag läste någon artikel som rekommenderade fem meters avstånd till smittade, snarare än två.
Senast redigerad av Olbars 2020-03-09 kl. 19:25.
Citera
2020-03-09, 19:23
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag har ju precis ett sådant damfilter, ffp2, köpt på klasse för något år sedan.

Grattis de är slut överallt. För den som absolut vill köpa mask så kan man ju fortfarande köpa en halvmask för 500-600 eller en helmask för runt 2000 och sedan byta filtren på dessa med jämna mellanrum. Själva filtrena kostar ungefär samma som de ffp2/ffp3-masker som funnits att köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in