2020-03-09, 17:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Som sagt, det fanns redan i Italien. Därmed antagligen också i andra länder. Hade samtliga länder varit "på tå" så hade man lätt hejdat det men i mitten av januari visste man knappt vad det var.

Jo jag visste vad det var i mitten av januari och jag är inte virolog så jag är övertygad om att vi hade kunnat isolera det i slutet av januari. Jag fattade dock att det skulle krävas att alla isolerade Kina och inte bara ett fåtal länder.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Ja, flera sjukhus tar prover i gommen eller näsan.
När man borde ta det prover från lungorna.
Det kommer rapporter från Iran och sistliden där man behövt ta om proverna 4-8ggr innan man fått korrekt provsvar.
I Sverige tar vi proverna i näsan

Oj, det där har jag undrat över. I bilder från sydkorea tog de swab i munnen, på sidan enligt film. Men i film från sverige såg jag att de tog i näsan (långt ner).

Obehagligt.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Pajas regering, vi kunde motverkat smitspridningen om de bara ställde in alla flyg till Kina, men icke sa nicke de tillät fortfarande Kineser att flyga in, sen Italien där med.

Det känns nästan som om regeringen ville att smittan skulle nå hit, något är jävligt skumt med denna virus, hur kan tx ett land som turkiet med 80 miljoner invånare inte ha like mycket smittade som Sverige?

Minns när vi hade 3 smittade, nu ligger vi på 253

Mitt minne är lite längre jag minns när vi bara hade 1 smittad. Vi har haft skidturister det gav en boom. Vi har Iranier det har ännu inte gett någon boom men jag tror det kommer.

Sedan blir det lugnare men spårning av alla kommer inte att lyckas så det dyker upp fall under mycket lång tid. Tror det stannar under 10 000 i år. Sedan blir det några tusen fall under flera år. Därefter muterar viruset ordentligt och återkommer i en ny våg.

Någon digerdöd är det inte tal om. Vårt samhälle har helt andra förutsättningar än vad som fanns på 1300 talet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Första kritiska patienten i Sverige

En person vårdas på intensiven efter att ha smittats av coronaviruset – det första intensivvård fallet i Sverige, rapporterar TV4 Nyheterna.
Personen vårdas på sjukhus i Stockholm.

Länk
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Fladdermöss är bara en del av isberget. Kineserna har sjukt vidriga matvanor. På dessa marknader serveras även hund, katt, koalabjörn, piggsvin, bältdjur o.s.v. o.s.v. Kineserna har även en märklig kärlek till att äta djur som fortfarande lever.

Lite annorlunda jämfört med Kinarestaurangerna här i väst.

Ja det är just levande vilda djur i bur som exponerats för fladdermus i det vilda som är det stora problemet. Precis som med SARS-03
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
1280 nya fall i italien.

Jösses! Italien har nu gått om Sydkorea
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.B.T.L
Länk

https://www.expressen.se/nyheter/skolor-stanger-efter-bekraftade-coronafall1/
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Givetvis talar vi här om CFR(t), som en variabel funktion av tid tills ett pålitligt tal föreligger.

Du skrev ett direkt falskt påstående när ni sa cfr = döda/smittade

CFR är: döda/(döda+tillfrisknade)
Citera
2020-03-09, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Snackade med en granne som är "stafettläkare" när vi träffades vid återvinningsstationen igår. Han verkade ta det rätt lugnt... trevlig prick hur som helst.

32 nya fall bara i Stockholm idag. Var det inte idag det skulle vända enligt Tegnell?
Ja han har väl ändrat sig igen.så imorgon tisdag då??
Citera
Medlem
[quote=okok1|70609864]Ett par tusen svenskar finns fortfarande i Italien som vill hem. Även i Iran.[/QUOTE
Dom få väl komma hem när det är över.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Han syftade på att importfallen hade peakat och skulle börja klinga av så småningom. "Klinga av" betyder inte att det upphör.

Det tror inte jag att han menade. Han säger uttryckligen att antalet fall i Sverige har peakat. I så fall måste han ha utgått att ingen smittas i Sverige vilket låter tämligen idiotiskt.
Citera
2020-03-09, 17:55
Medlem
johan.sthlms avatar
Ursprungligen postat av longbow4y
Folkhälsomyndigheten verkar utgå från att COVID-19 inte är mer smittsamt än vanlig influensa och
att COVID-19 inte smittar nämnvärt innan man själv blir sjuk.

Är det rent önsketänkande eller finns det goda skäl att tro att detta är fallet?

Det är rent önsketänkande. COVID kan inte bara smitta från människor som börjar bli sjuka men också från smittbärare som själva inte utvecklar symptom. Likaså verkar viruset kunna finnas kvar på olika ytor till mellan 6 till 12 dagar. Exempelvis sedlar eller hissknappar.

glöm inte smitta från även från djur, detta handlar inte önsketänkande längre utan mörkläggning för att hålla Sveriges ekonomi igång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in