2020-03-09, 17:48
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Kan provsvaren visa fel!?

Ja, flera sjukhus tar prover i gommen eller näsan.
När man borde ta det prover från lungorna.
Det kommer rapporter från Iran och sistliden där man behövt ta om proverna 4-8ggr innan man fått korrekt provsvar.
I Sverige tar vi proverna i näsan
Citera
2020-03-09, 17:49
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Folkhälsomyndigheten verkar utgå från att COVID-19 inte är mer smittsamt än vanlig influensa och
att COVID-19 inte smittar nämnvärt innan man själv blir sjuk.

Är det rent önsketänkande eller finns det goda skäl att tro att detta är fallet?

Det är rent önsketänkande. COVID kan inte bara smitta från människor som börjar bli sjuka men också från smittbärare som själva inte utvecklar symptom. Likaså verkar viruset kunna finnas kvar på olika ytor till mellan 6 till 12 dagar. Exempelvis sedlar eller hissknappar.
Citera
Bannlyst
1280 nya fall i italien.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ja, jag har också sett detta...
Det förkommer mycket import av olika slags djur till just Kina, säkert andra länder i
Sydostasien också, men det här måste det ju bli slut på nu.
De kan inte fortsätta med den hanteringen längre...Hörde att pga att det är
stressande för djuren, så sätts deras immunförsvar ner, vilket per se blir dåligt
kött, men också att smittspridning blir lättare.

Plus att det är en vidrig hantering....
Hela världen hanterar djur vidrigt jämfört med vad gemene man i Sverige tycker är humant. ( de flesta har ju inte satt sin fot på en svensk grisfarm trots allt). Men när det gäller just corona borde man fattat att detta skulle ske förr eller senare då man vet att fladdermöss är notoriska bärare av diverse corona-virus. Att sars inte var mer smittsamt än det var ser jag som ren tur. Skiten borde förbjudits redan där, eftersom det var exakt samma förfarande, där levande värddjur i bur spred skiten från fladdermöss till människa.
Senast redigerad av MikeHanlon 2020-03-09 kl. 17:51. Anledning: Felstavning
Citera
2020-03-09, 17:50
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det är rent önsketänkande. COVID kan inte bara smitta från människor som börjar bli sjuka men också från smittbärare som själva inte utvecklar symptom. Likaså verkar viruset kunna finnas kvar på olika ytor till mellan 6 till 12 dagar. Exempelvis sedlar eller hissknappar.

Vet du hur det med kläder?
Citera
2020-03-09, 17:50
Medlem
Första kritiska patienten i Sverige

En person vårdas på intensiven efter att ha smittats av coronaviruset – det första intensivvård fallet i Sverige, rapporterar TV4 Nyheterna.
Personen vårdas på sjukhus i Stockholm.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/skolor-stanger-efter-bekraftade-coronafall1/
Senast redigerad av ScroogeDog 2020-03-09 kl. 17:54.
Citera
2020-03-09, 17:51
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Det jag ser som skulle få detta att bli en historisk katastrof är om Corona-viruset muterar och kommer tillbaka till hösten ala spanska sjukan och då 25 gånger dödligare då är det kokta fläsket stekt.
Vi får hoppas att detta klingar av till sommaren och det är färdigt för denna gång.

Sen så vill jag ha extrema påtryckningar på Kina att sluta med att äta fladdermöss från diverse vidriga wet markets. Det måste upphöra för hur många gånger ska dessa idioter spridda pandemier.
Fladdermöss är bara en del av isberget. Kineserna har sjukt vidriga matvanor. På dessa marknader serveras även hund, katt, koalabjörn, piggsvin, bältdjur o.s.v. o.s.v. Kineserna har även en märklig kärlek till att äta djur som fortfarande lever.

Lite annorlunda jämfört med Kinarestaurangerna här i väst.
Citera
2020-03-09, 17:51
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Ja, det var något land som kom ut med en rapport idag om att man måste testa 6-8 gånger för att få korrekt svar pga visar ofta fel
?
Vilken tidning var det?
Citera
2020-03-09, 17:52
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Vad säger dom? Ingen pandemi?

Ja typ, fast det beror tydligen på att det inte finns någon definition på vad som krävs för att det skall få klassas som en pandemi. Vad som med sades som jag tyckte verka konstigt var att det beror på att de är rädda för att länder skall sluta försöka hindra smittspridning om de klassar det som en pandemi. Nu vill jag påpeka att jag kan ha hört fel så någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Samtidigt så har de använt ordet pandemi när de svarat på några av frågorna som ställts till dem så får lite dubbla budskap här.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
1280 nya fall i italien.
Dom skulle väl släppas först 1800? Vet du något om antal döda?
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Ja, flera sjukhus tar prover i gommen eller näsan.
När man borde ta det prover från lungorna.
Det kommer rapporter från Iran och sistliden där man behövt ta om proverna 4-8ggr innan man fått korrekt provsvar.
I Sverige tar vi proverna i näsan

Okey. Om svaret är positivt, testar man igen för att verifiera på ngt sätt?
Citera
Medlem
Hur kommer USA klara smittan med sin privata sjukvård och alla amerikaner som står utan försäkring. Vem ska betala där? Kommer smittan spridas ohämmat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in