2020-03-09, 17:21
Medlem
Ni som inte lämnat börsen än, hur tänker ni? Det här är ju bara början på en jättekris större än den vi hade för en 12-15 år sedan. Går börsen ner 20% så måste den ju gå upp ohyggligt mycket för att det ska bli plus igen. Ni som inte ska röra pengarna på 30-40 år förstår jag sitter lugnt i båten men ni andra? Ångest de lux?
Citera
2020-03-09, 17:25
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Så du ser inte skillnaden i att en övervärderad börs går ner för att dom 2 största ekonomierna i världen bråkar lite om ett handelsavtal mot dagens situation, där risken finns att det inte kommer finnas någon handeln överhuvudtaget.

Ponera att jag ser skillnaden. Eller inte ser skillnaden. Vad i det jag skrev blir mer eller mindre rätt eller fel?

Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag har hållit på med aktier sen 80-talet och ingen kris har varit i närheten av vad detta kan utmynna i, det här är första gången vi står för ett verkligt globalt hot , det enda som kan kanske mätas sig i magnitud är WW2.

Ja, så kan det vara. Eller så är det inte så. Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med detta?
Citera
2020-03-09, 17:25
Medlem
När alla hetsar om ännu mer nedgång så vet man att botten snart är nådd.
Citera
2020-03-09, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Enligt Google är både OMX 30 och S&P 500 tillbaka på samma ungefär samma nivå som i oktober 2019. Betyder att det är långt kvar innan botten är nådd.

Exactemente, som tysken säger. Vi har en bit att vandra innan vi är framme. De som vill sitta lugna och stilla i båtarna får vara beredda på att se livet under vattenytan.
Citera
2020-03-09, 17:34
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Ni som inte lämnat börsen än, hur tänker ni? Det här är ju bara början på en jättekris större än den vi hade för en 12-15 år sedan. Går börsen ner 20% så måste den ju gå upp ohyggligt mycket för att det ska bli plus igen. Ni som inte ska röra pengarna på 30-40 år förstår jag sitter lugnt i båten men ni andra? Ångest de lux?
Jag ser det som uppenbart att det inte är något obotligt mördarvirus som kommer förvandla världen till en zombiefilm. Fallen minskar i både kina och sydkorea. 3800 personer har dött i hela världen, det är ingenting. Värderingarna är på låga nivåer sett till ränteläget ( en ränta som sänkts i usa vilket alla verkar glömma bort i paniken).

Väderfaktorn. Virus sprids i kallare väder och tydligen är den perfekta temperaturen 8,7 grader för mr corona. 8,7 gradet i norra italien och i kina i februari och början av mars. Hela världen förutom norden kommer ha minst 15 grader och sol fram till november. Ett väder mr corona inte gillar.
Senast redigerad av sebastian_ 2020-03-09 kl. 17:39.
Citera
2020-03-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag ser det som uppenbart att det inte är något obotligt mördarvirus som kommer förvandla världen till en zombiefilm. Fallen minskar i både kina och sydkorea. 3800 personer har dött i hela världen, det är ingenting. Värderingarna är på låga nivåer sett till ränteläget ( en ränta som sänkts i usa vilket alla verkar glömma bort i paniken).
Grejen är ju att det finns inget slut på det. Tar det stopp om sex månader, ett år eller längre? Många brancher drabbas och det slår hårt för många under lång tid. Vad talar för en rekyl mitt i detta som vissa tror? De är inte torra bakom öronen och var förmodligen inte med sist det begav sig med börskrasch.
Citera
2020-03-09, 17:38
Medlem
trailblasers avatar
Winston Håkansson, börslegendar:

Nu ska man köpa. Ej sälja.

Citat:
Hur agerar du?
”Jag var inne och köpte idag. Jag kunde inte låta bli. Jag hade inte tänkt köpa, men när jag såg den här hemska paniken så köpte jag. Man kan förstå hur de blivande oligarkerna kände sig i början av 1990-talet. Det är lite den stämningen nu. Den som vågar gå in. Jag tycker att det är överdrivet nu.”

Citat:
Så du säljer ingenting?
”Nej, Nej, Nej, absolut inte! Det här är ett köptillfälle och inte ett säljtillfälle. Vad man efterlyser nu är lite klara besked från myndigheterna för att lugna ner stämningen. Det är för mycket löst tyckande överallt och då blir det panik.”

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/03/09/winston-hakanson-sa-gor-jag-nu.html

Kommentarer?
Citera
2020-03-09, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

Hur många som har dött är irrelevant. Folk har förändrat sig och blivit mindre kommersialistiska och rädda. Dessutom blir det stora påfrestningar på länderna som måste ordna vård.
Citera
2020-03-09, 17:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Nu när alla kvinnliga privatekonomer rekomenderar att man säljer sina aktier så är det köpläge!

Det slår aldrig fel!

Valfri storbolagsaktie som bottnade på 16 kr 2008, experternas (de med miljonlönerna) rekomendation då:SÄLJ.

Samma experters tips när aktien toppade på 300 kr före coronaraset: KÖP!
Citera
2020-03-09, 17:42
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Nu kan alla trösta sig med följande floskler.

"Sitt still i båten!"

"Time in the market beats timing the market!"

"Indexfonder klår alltid aktiva placerare!"

"Det är såna som du som paniksäljer som förstör för alla andra"

"Det är bara vi som håller ut som får del av uppgången!"

"När alla andra paniksäljer ska man köpa!"

För övrigt verkar det som att det kommer gå ned i rött imorgon också.
Citera
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Grejen är ju att det finns inget slut på det. Tar det stopp om sex månader, ett år eller längre? Många brancher drabbas och det slår hårt för många under lång tid. Vad talar för en rekyl mitt i detta som vissa tror? De är inte torra bakom öronen och var förmodligen inte med sist det begav sig med börskrasch.
Se min edit också. Väderfaktorn. Virus sprids i kallare väder och tydligen är den perfekta temperaturen 8,7 grader för mr corona. 8,7 gradet i norra italien och i kina i februari och början av mars. Hela världen förutom norden kommer ha minst 15 grader och sol fram till november. Ett väder mr corona inte gillar.

Det finns ett slut. Det minskar i Kina och Sydkorea. Snart kommer det även ske i Italien och andra länder som ligger någon månad efter.

När värderingarna är på 2014/2015 års nivåer och fallen minskar i europa och vårsolen till och med tittar fram i stockholm så kommer en rekyl upp. Det finns fortfarande ingenting annat som ger avkastning för många.
Citera
Medlem
Det är väl lite hemligt ännu men min granne som jobbar på avanza
Berättade att redan till helgen kommer det att lanseras ett nytt Certifikat.
Bull Corona x15 ava
Han trodde att bear certifikatet skulle dröja några veckor till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in