Citat:
Ursprungligen postat av
Gustavssons
Ni som inte lämnat börsen än, hur tänker ni? Det här är ju bara början på en jättekris större än den vi hade för en 12-15 år sedan. Går börsen ner 20% så måste den ju gå upp ohyggligt mycket för att det ska bli plus igen. Ni som inte ska röra pengarna på 30-40 år förstår jag sitter lugnt i båten men ni andra? Ångest de lux?
Nej, framtiden är oklar. Vi vet inte hur djup denna krisen blir.
Det jag har investerat är redan till stor del i ganska defensiva placeringar och de kommer ticka utdelning hela denna perioden. Jag får utdelning motsvarande 2-3%. På räntekonto får jag 0.65%.
Jag vet hur svårt det är att tajma försäljningar i den här typen av nedgångar. Går man ur är det svårt att komma in billigare... det låter enkelt på pappret men svårt i praktiken.
Men ser du domedagen så förstår jag du dragit dig ur. Kanske du får rätt, kanske du får fel.
Det kapital jag lagt likvid under de här åren då börsen legat högt men rört sig sidledes (med undantag förra året) kommer jag att dra in på börsen utan rädsla. För mig kvittar det om jag träffar före eller efter botten kommit. Nu är vi på 2015 års nivåer, det tyckte jag var högt då.... men när vi når 2013-14 års nivåer så börjar jag handla på riktigt för att sedan ligga all-in.
Du förstår.... som skåning tänker man så här att man "skall ble sedandes forr varlden e ente annorlunda beskaffad än att den forr ellorr sejnare återgår till sin rätta bana."
Ni stirrar upp er så förbenat som om det var digerdöd och att oljepriset aldrig varit lika lågt. Det är ingen digerdöd, och det var inte länge sedan oljan låg på denna nivån.
Det låga oljepriset stimulerar för övrigt Västeuropas ekonomier, vi får pengar över till annat...