2020-03-09, 17:44
Medlem
Imnshos avatar
Ska bli intressant att se hur det går för den här "FIRE-rörelsen" som varit så populär de senaste åren. Varje vecka har vi kunnat läsa i kvällspressen om nån 30-åring som vill bli ekonomiskt oberoende vid 35 genom att tokspara och placera på börsen.

Fanbäraren är väl Farbror Fri som verkar leva ett soft liv med familjen genom god börsutveckling.
https://enkelboning.com/

Kanske inte är så skoj om börsplaceringarna blir wiped away som typ 2008-2009.

Själv sålde jag mina björnar lite väl tidigt i fredags, men är tacksam över att jag gått likvid och i räntefonder i övrigt. Nåja, några hundra tusen i Black Rock World Gold har tappat 5% idag. Man kan ju inte få allt här i världen.
Citera
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Hur många som har dött är irrelevant. Folk har förändrat sig och blivit mindre kommersialistiska och rädda. Dessutom blir det stora påfrestningar på länderna som måste ordna vård.
Nej. Folk är rädda för att dö. inte för att få hög feber. Hade ingen dött så hade ingen brytt sig. Förmodligen har folk i gemen ingen aning om hur få som har dött dock. Och därför är paniken något överdriven.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Ni som inte lämnat börsen än, hur tänker ni? Det här är ju bara början på en jättekris större än den vi hade för en 12-15 år sedan. Går börsen ner 20% så måste den ju gå upp ohyggligt mycket för att det ska bli plus igen. Ni som inte ska röra pengarna på 30-40 år förstår jag sitter lugnt i båten men ni andra? Ångest de lux?

Nej, framtiden är oklar. Vi vet inte hur djup denna krisen blir.

Det jag har investerat är redan till stor del i ganska defensiva placeringar och de kommer ticka utdelning hela denna perioden. Jag får utdelning motsvarande 2-3%. På räntekonto får jag 0.65%.

Jag vet hur svårt det är att tajma försäljningar i den här typen av nedgångar. Går man ur är det svårt att komma in billigare... det låter enkelt på pappret men svårt i praktiken.

Men ser du domedagen så förstår jag du dragit dig ur. Kanske du får rätt, kanske du får fel.

Det kapital jag lagt likvid under de här åren då börsen legat högt men rört sig sidledes (med undantag förra året) kommer jag att dra in på börsen utan rädsla. För mig kvittar det om jag träffar före eller efter botten kommit. Nu är vi på 2015 års nivåer, det tyckte jag var högt då.... men när vi når 2013-14 års nivåer så börjar jag handla på riktigt för att sedan ligga all-in.

Du förstår.... som skåning tänker man så här att man "skall ble sedandes forr varlden e ente annorlunda beskaffad än att den forr ellorr sejnare återgår till sin rätta bana."

Ni stirrar upp er så förbenat som om det var digerdöd och att oljepriset aldrig varit lika lågt. Det är ingen digerdöd, och det var inte länge sedan oljan låg på denna nivån.

Det låga oljepriset stimulerar för övrigt Västeuropas ekonomier, vi får pengar över till annat...
Citera
2020-03-09, 17:45
Medlem
JustinTrudeaus avatar
För övrigt är det inte aktiemarknaden som drabbats värst. Kolla bara amerikanska kreditmarknaden. Det kommer komma nedgraderingar där och en massa konkurser. Marknaden håller redan på att prisa in dom. Enda som kan rädda drabbade företag är att centralbankerna köper deras företagsobligationer.

Det är också därför bankerna går ned mer än index. Man räknar med att bankerna kan bli osäkra.
Citera
2020-03-09, 17:51
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nu kan alla trösta sig med följande floskler.

"Sitt still i båten!"

"Time in the market beats timing the market!"

"Indexfonder klår alltid aktiva placerare!"

"Det är såna som du som paniksäljer som förstör för alla andra"

"Det är bara vi som håller ut som får del av uppgången!"

"När alla andra paniksäljer ska man köpa!"

För övrigt verkar det som att det kommer gå ned i rött imorgon också.

Okej, Mr. Kanadick.

Jag har en sparhorisont på 25-30 år.
Menar du att det är fel att sitta still i båten och fortsätta investera månadsvis, som vanligt?
Citera
2020-03-09, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Se min edit också. Väderfaktorn. Virus sprids i kallare väder och tydligen är den perfekta temperaturen 8,7 grader för mr corona. 8,7 gradet i norra italien och i kina i februari och början av mars. Hela världen förutom norden kommer ha minst 15 grader och sol fram till november. Ett väder mr corona inte gillar.

Det finns ett slut. Det minskar i Kina och Sydkorea. Snart kommer det även ske i Italien och andra länder som ligger någon månad efter.

När värderingarna är på 2014/2015 års nivåer och fallen minskar i europa och vårsolen till och med tittar fram i stockholm så kommer en rekyl upp. Det finns fortfarande ingenting annat som ger avkastning för många.
Temperaturen i detta fall verkar inte spela någon roll då du har nya fall i europa, usa, sydamerika mfl. Varmt eller kallt spelar ingen roll, fler och fler smittas varje ny dag. Fotbollsmatcher spelas utan publik och norge stoppar sitt hockeyslutspel tex. Vilka aktier ska öka i värde i dessa tider?
Citera
2020-03-09, 17:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, framtiden är oklar. Vi vet inte hur djup denna krisen blir.

Det jag har investerat är redan till stor del i ganska defensiva placeringar och de kommer ticka utdelning hela denna perioden. Jag får utdelning motsvarande 2-3%. På räntekonto får jag 0.65%.

Jag vet hur svårt det är att tajma försäljningar i den här typen av nedgångar. Går man ur är det svårt att komma in billigare... det låter enkelt på pappret men svårt i praktiken.

Men ser du domedagen så förstår jag du dragit dig ur. Kanske du får rätt, kanske du får fel.

Det kapital jag lagt likvid under de här åren då börsen legat högt men rört sig sidledes (med undantag förra året) kommer jag att dra in på börsen utan rädsla. För mig kvittar det om jag träffar före eller efter botten kommit. Nu är vi på 2015 års nivåer, det tyckte jag var högt då.... men när vi når 2013-14 års nivåer så börjar jag handla på riktigt för att sedan ligga all-in.

Du förstår.... som skåning tänker man så här att man "skall ble sedandes forr varlden e ente annorlunda beskaffad än att den forr ellorr sejnare återgår till sin rätta bana."

Ni stirrar upp er så förbenat som om det var digerdöd och att oljepriset aldrig varit lika lågt. Det är ingen digerdöd, och det var inte länge sedan oljan låg på denna nivån.

Det låga oljepriset stimulerar för övrigt Västeuropas ekonomier, vi får pengar över till annat...

Håller med dig angående oljepriset; ett oljeprisras torde vara något bra för världens industriproduktion, inte något negativt. (Möjligen att "Greta blir lite ledsen i ögat etc..)

Gällande egna placeringar gick jag "all out" från börserna för fyra veckor sedan, realiserade kursuppgångarna. Slantarna ligger nu på vanligt bankkonto. Väntar nu in mer ras så jag kan pricka in köplägen vid lägsta möjliga kurs!

(Själv sa jag "blä" när NYSE nödstängde beroende på raset idag. Hade gärna sett kurserna falla några procent till, hade blivit bättre köpläge då..)
Senast redigerad av kraftfoder 2020-03-09 kl. 17:58.
Citera
2020-03-09, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Sunt förnuft är en väldigt bra egenskap , den ska man va rädd om
Vad är din bedömning av hårt
Vad kommer hända med ekonomin
Du verkar veta mycket mer än mig
Jag är intresserad så berätta gärna , jag lyssnar
Sitt still i båten 😂
Citera
2020-03-09, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
När alla hetsar om ännu mer nedgång så vet man att botten snart är nådd.
Om du vet... gå all in
Citera
2020-03-09, 18:04
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Okej, Mr. Kanadick.

Jag har en sparhorisont på 25-30 år.
Menar du att det är fel att sitta still i båten och fortsätta investera månadsvis, som vanligt?

Det beror på vilken typ av krasch detta är. Är det som IT-kraschen eller finanskrisen kan det ta 5-10 år; är som den Japanska kreditbubblan så kanske dina barn får se dina aktier gå in i blått. Sedan finns det så klart mindre krascher.

Problemet är att det finns en del likheter med alla dessa. Mest skrämmande är så klart likheterna med den japanska. Be till gud att vi inte får minus räntor i USA.
Citera
2020-03-09, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag ser det som uppenbart att det inte är något obotligt mördarvirus som kommer förvandla världen till en zombiefilm. Fallen minskar i både kina och sydkorea. 3800 personer har dött i hela världen, det är ingenting. Värderingarna är på låga nivåer sett till ränteläget ( en ränta som sänkts i usa vilket alla verkar glömma bort i paniken).

Väderfaktorn. Virus sprids i kallare väder och tydligen är den perfekta temperaturen 8,7 grader för mr corona. 8,7 gradet i norra italien och i kina i februari och början av mars. Hela världen förutom norden kommer ha minst 15 grader och sol fram till november. Ett väder mr corona inte gillar.
All in... direkt... sitt still i båten.
Citera
2020-03-09, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Ni som inte lämnat börsen än, hur tänker ni? Det här är ju bara början på en jättekris större än den vi hade för en 12-15 år sedan. Går börsen ner 20% så måste den ju gå upp ohyggligt mycket för att det ska bli plus igen. Ni som inte ska röra pengarna på 30-40 år förstår jag sitter lugnt i båten men ni andra? Ångest de lux?

Nä. Det går alltid upp och ner på kort sikt.
Har en del likvider, då jag inte köpt något senaste 2 åren, så om de bolag jag är intresserad av sjunker i pris så går jag in med mer.

Om du är säker på att det är början på en jättekris så har du blankat rejält antar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in