2020-03-09, 17:00
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Varför gjorde AT de där uttalandena om peak? Trodde han verkligen att han hade rätt!?

Nu har i stort sett gemene man länge kunnat förutspå spridning ute på gator och torg. Iaf sedan vi fick nyheter om lokala spridningar i Italien, och möjligtvis faktiskt redan ifrån Kina.
AT hör kanske inte till gruppen gemene man

Jag tror att folkhälsomyndigheten är politiskt skolad, och fortsatt präglad av politik. Dom tar hänsyn till socioekonomiska liksom alla myndigheter gör i dagens Sverige. Ingen surprise direkt.
Var person får klara sig själv, för att klara sig bäst. Så är det bara.
Citera
2020-03-09, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Råttorna flyr när skeppet sjunker!!

Är du kvar?
Citera
2020-03-09, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Var någonstans skriver jag det?

Du skrev att det behövs männiksor för att driva allt det där, saknar vi männiksor eller?
Citera
2020-03-09, 17:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Viruset hade ju redan etablerat sig i Italien i januari? Har du överhuvudtaget funderat över vad "stänga gränserna" innebär för Sveriges del? Om tusentals människor dör i annan problematik, exempelvis pga slut på medicin, är det bättre eller sämre?

Fast det kommer att bli problem med medicin oavsett eftersom mer än 90% av medicinerna i väst tillverkas åtminstone delvis i Kina och Indien och transporterna därifrån är redan decimerade. Vi hade ett litet tidsfönster att lösa det här och schabblade bort det.
Citera
2020-03-09, 17:02
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Expressens Mats Larsson skriver träffande angående beredskap och vikten av att ta sjukdomen på allvar.

https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/kina-tog-hotet-pa-allvar-har-europa-gjort-det/
Är det okej att skratta? Det bara kom nämligen. Herrejävlar vilken idiot. Italienaren alltså.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Känns inte så bra med den corona-smittade patienten/patienterna där på sankt görans.

Så nu har vi alltså smittade där man inte vet vem som smittat dom.

Det betyder alltså att det går runt ett flertal smittade i Stockholm just som man inte har nån somhelst koll på, och dessa smittar i sin tur ner en jävla massa personer och epidemin är ett faktum.

Hur många bekräftat smittade har vi i stockholm innan helgen är över? Tusen kanske? Fler?

Mörkertalet kan redan vara stort och det lär öka kraftigt dagligen.

Ser inte bra ut det här.

Enligt den här tråden skulle vi ha 1000 smittade redan förra veckan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Eller så är inte alla panikslagna alarmister som vissa härinne är. Jag är inte oroliga för knäppgökarna som skriver här men jag är oroliga för knäppgökar med makt och vad de kan göra mot vårt samhälle.

Alltså jag är knappast alarmist, tycker nästan alla här överreagerar. Men ett stort nöjesevent precis efter sportlov där man börjat få en rejäl ökning av smittade i landet känns ganska dumt. Stänga skolor och hålla på känns för mig som en överreaktion - rimligare att låta hemkommande från resor etc. vara hemma ett tag då. Men en tillställning som Melodifestivalen som är helt jävla onödig egentligen det kunde man skippat. Eller åtminstone låtit bli att ha genrep med publik då också om man nödvändigtvis skulle köra ändå. Flera länder i Europa som sett en ökad smittspridning försöker begränsa stora folksamlingar särskilt inomhus. Tror det kan vara en sund och effektiv strategi om man sätter in den i tid. Nu är det såklart inte bara Mello - säkert många events med stor publik som hamnar under radarn för mig men överlag tycker jag att det vore rimligt att begränsa sådant i detta läget för att slippa behöva göra än mer intrång i folks vardag senare.
Citera
2020-03-09, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnkeborgBombare
Enligt många experter så är detta inget att vara speciellt rädd för, det är media som förstorar upp allt och skrämmer folk och det märks tydligt i tråden hur alla sväljer det och tror att jorden ska gå under.

Ett nytt virus ja, men hur många dör inte årligen av andra sjukdomar som ingen ens höjer ögonbrynet för?

Patetisk

Med tanke hur det sett ut/ser ut i kina, iran, italien mm. så ska man nog ta detta virus på allvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan vi inte veta, men teoretiskt kan tillräckligt många inom en verksamhet bli sängliggande samtidigt för att det skall påverka verksamheten märkbart, just därför uppmanas befolkningen att se om sitt hus så att man klarar av kortare elbortfall, vattenbrist och annat.

Myndigheten agerar proaktivt i den här frågan, man ger dig chansen att klara av brister i el och vattenleveranser, så är du hjälplös sedan så kan du inte klaga, det är ditt eget fel, din naiva uppfattning blir din egen undergång, skyll dig själv.

Jag bryr mig inte, bunkrar inget. Jag får ta den smällen om den kommer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Verkar rätt kört: https://www.scmp.com/news/china/science/article/3074351/coronavirus-can-travel-twice-far-official-safe-distance-and-stay

”They said the study proves the importance of washing hands and wearing face masks in public places because the virus can linger in the air attached to fine droplet particles.”

På tal om mask-diskussionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Är det okej att skratta? Det bara kom nämligen. Herrejävlar vilken idiot. Italienaren alltså.

Påminner han om någon i sitt agerande? AT?
Citera
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
En fullt frisk gammal är lika motståndskraftig som en yngre. Äldre har ofta underliggande sjukdomar och mutationer som inte direkt visar sig. De ser friska ut men har svagheter. Det är aldrig åldern utan tillståndet.

Att barn under 10 skulle avvika från 11-20 eller 21-30 är faktiskt första gången vi hör talas om i någon större omfattning. Forskning i efterhand får försöka klara ut det.

Samtidigt har alla hört talas om barnsjukdomar det är sådant man får för att kroppen inte byggt upp något skydd mot det. Finns en del sorters cancer som drabbar barn i högre utsträckning. KLL kronisk lymfatiskt leukemi, ITP immunologisk trombocytopeni.
Skitsnack. Läs här: https://www.livescience.com/35908-aging-lowers-your-immunity.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in