2020-03-09, 16:52
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Du vet att man kan sitta hemifrån 2020 och arbeta va?

Ja jag kan sätta upp en övervakningskamera över mina 15 dementa och se, hemifrån, hur de klarar sej.
Citera
2020-03-09, 16:53
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Patienten på st Göran var ju på intensiven

Smittan och dess konsekvenser sprids fort och det skiljer sig ifrån dag till dag.
Det där med att följa upp smittspridning ser jag som rent trams.

Det handlar istället om att ligga steget framför om man verkligen bryr sig om att vinna över smittan.
Det du nämner är just sanningen i det hela.
Citera
2020-03-09, 16:53
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtiofemkommaett
Till alla som kacklar om att "80% får bara en förkylning" så stämmer det ej. Likt WHOs Bruce Aylward beskriver i en intervju med (the failing) New York Times:

Alltså: alla patienter som inte behöver läggas in på sjukhus med andningshjälp klassas som "milda" fall. Detta innebär alltså en rätt så jäklig situation för resterande 20%.

Detta har tagits upp långt tidigare i tråden, ungefär två tusen sidor bakåt. Men bra att du tar upp det igen, för det är fortfarande många som inte inser detta märker man, även ifrån myndighetshåll.

Ja 20% behöver respirator för att klara sig, och med våra 250 fall just nu så har vi med andra ord sannolikt omkring 50 st på respirator redan nu.

De 1400 vårddygn vi har kommer med andra ord vara slut innan månaden är slut.

Sedan kommer folk börja trilla av pinn till höger och vänster.
Citera
2020-03-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, tyvärr är det så, det finns många människor i landet som söker akutvård för mindre.

Det är den sortens folk som sprider sjukdomar i onödan samtidigt som de belastar sjukvården och våra plånböcker.

Patienten hade ju varit på intensiven så den mådde nog inte helt bra.
Citera
2020-03-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wasurenaide
Jo det vet jag.
Men det jag undrar över är om dom anser att detta bör vidtas nu inför den här smittan, och isf vilka delar som är aktuella (häftet om krisberedskap inkluderar ju även krig). Och det är bara i dagens pressträff jag hört det nämnas av ansvarande myndigheter.
Medan infon från msb förmedlad på svt text alltid sagt/säger att detta inte är en krissituation och man inte behöver bunkra.
Så vilket stämmer/vilket har jag missförstått?

(Är autist, att tolka otydlig info är inte min starka sida )

Myndigheterna utgår från att du har 72h förnödenheter (och annat som föreslagits i deras diverse broschyrer) redan. Jag skulle tolka att de inte anser att du i dagsläget behöver bunkra eller förbereda mer än så. Sen får man väl avgöra själv vad man vill göra.
Citera
2020-03-09, 16:55
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är både glädjande o bra.
Men för någon vecka sedan då var det drygt något handfull fall.

Realistiskt så borde problemen nu komma på ett pärlband. Sedan så kan det också spela in att många av de smittade är vintersportare under 50. Dvs inte i den akuta dödsfalls riskgruppen.

Klart att detta inte på något vis är över, som någon nämnde så är det bara början och vi har inget bot än så länge.
Undvik att bli smittad eller smitta!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det är det väl inte, det var någon här som skrev att han eller hon kände ett par stycken som hade gått dit trots misstänkta symptom, för att "fått så bra platser". Kan vara hittepå eller falskt alarm såklart, men i en så stor församling är risken mycket stor att det fanns någon. Rena vanvettet att inte köra utan publik - det var ju bara en nöjesgrej.

Ja så extremt korkat. Tycker även det är korkat att folk gick dit för den delen. Noll personligt ansvar.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Jo sant, men alla som jobbar med eldistribution i Sverige sitter väl inte på samma plats?
Nej det är sant, men kanske finns det något ställe som är mer vitalt än andra. Jag hoppas att du har rätt dock såklart.
Citera
2020-03-09, 16:56
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Ja så extremt korkat. Tycker även det är korkat att folk gick dit för den delen. Noll personligt ansvar.
Eller så är inte alla panikslagna alarmister som vissa härinne är. Jag är inte oroliga för knäppgökarna som skriver här men jag är oroliga för knäppgökar med makt och vad de kan göra mot vårt samhälle.
Citera
2020-03-09, 16:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Men ska alla bli sjuka samtidigt?
Alla poliser ska bli sjuka samtidigt?
Alla läkare?
Alla lärare?
Alla som går i skolan?

NEJ.

Det kan vi inte veta, men teoretiskt kan tillräckligt många inom en verksamhet bli sängliggande samtidigt för att det skall påverka verksamheten märkbart, just därför uppmanas befolkningen att se om sitt hus så att man klarar av kortare elbortfall, vattenbrist och annat.

Myndigheten agerar proaktivt i den här frågan, man ger dig chansen att klara av brister i el och vattenleveranser, så är du hjälplös sedan så kan du inte klaga, det är ditt eget fel, din naiva uppfattning blir din egen undergång, skyll dig själv.
Citera
2020-03-09, 16:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Folk säger att Regnell är sämst, bör avgå osv.

Sedan drar han till Somalia, då får han skit för det.

Hur skall ni ha det.

Råttorna flyr när skeppet sjunker!!
Citera
2020-03-09, 16:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ytterligare en avliden i UK. 4 totalt enl Guardian.

Nu 321 smittade totalt enl Worldometers.

Det utvecklar sig väldigt olika i olika länder. I Tyskland har de 1100 smittade. Inget dödsfall.
Exakt nu kom det rapport om de två första dödsfallen i Tyskland.

/Guardian
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in