2020-03-09, 16:38
Medlem
HarryManbacks avatar
Men varför gnäller du här då?

Jag menar, om du redan gett upp så varför starta en tråd. Speciellt på Flashback.

Du får goda råd men säger att allt är kört.

Fan pröva dom råden du fått, gör allt i din makt för att bättra din sits.

Du har verkligen inte helt kört i diket. Jag har läst om människor som löst betydligt tyngre problem än du har.

Gordon Ramseys show är skitbra för folk som inte hajjar pengar och har mycket skuld. Kolla in den, speciellt filosofin kring "debt snowball".

Sen har du, bland andra, fått ett grymt tips och det är att jobba en del svart. Jobba som vanligt men på pappret arbetar du bara 50%.
Citera
2020-03-09, 16:44
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Hur är tanken att jag ska komma på fötter och betala skulderna själv?

Är jag helt orimlig eller är det sunt att jag beräknas ordna detta själv?

Hej,

Du behöver en borgenär, och ett hopbakslån. Prata med föräldrar alt. arbetsgivare och gör ditt bästa för att övertyga dem - du har detta bakom dig inom 5 år om du jobbar på

Lycka till!
Citera
2020-03-09, 16:47
Medlem
Om du skall betala 8500:- /månad tar det alltså 3,5 år att skrapa ihop 350 000:-
börja med att försöka accordsförhandla skulderna du får helt enkelt ringa runt
till fordringsägarna och be dom om en avbetalningsplan med fryst ränta.
Och att dom drar tillbaka ärendet från KFM så länge du följer planen.
Kanske kan du förhandla bort redan debiterad ränta också om du visar
så kallad (betalnings vilja)märkligt uttryck jag vet.
Efter förhandling följer du planen så kanske du är av med skiten på 3 år
beroende på hur förhandlingen går.

Lycka till
Citera
2020-03-09, 16:58
Medlem
Citat:
Jag kan ta mitt straff. Min skuld. Det handlar inte om det, som sagt. Jag har inga problem att skulden ska bort. Absolut inte. Däremot är jag i en situation där räntesatserna är skyhöga, vilket gör att allt jag betalar in, månad efter månad, endast går till att täcka räntan. Därför kommer jag ingenstans. Skulden blir intakt. Det är DET som gör mig less. Sen snackar alla om att skuldsanering är lathet och skattepengar, bla bla. Jag måste även vid skuldsanering betala och jobba för mig kommande fem åren. Inte så att skulden försvinner med ett knäpp med fingrarna och sen är jag fri att passera gå.
När media skriver om skuldsanering och skälen till dessa ansökningar framkommer aldrig att en stor del av de sökande är /har varit spelberoende , därav alla dessa otaliga smslån. Blev faktiskt förvånad att läsa om att du fått avslag då jag har tyckt att man alldeles för lättvindigt har beviljat skuldsanering speciellt till spelberoende . Du har tiden på dig och nu slipper du ju spendera pengar på spel (om du nu var ärlig ). Se framåt och du kommer ju inte att svälta ihjäl då förbehållsbeloppen på KF är ganska humana .
Citera
2020-03-09, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Om du skall betala 8500:- /månad tar det alltså 3,5 år att skrapa ihop 350 000:-
börja med att försöka accordsförhandla skulderna du får helt enkelt ringa runt
till fordringsägarna och be dom om en avbetalningsplan med fryst ränta.
Och att dom drar tillbaka ärendet från KFM så länge du följer planen.
Kanske kan du förhandla bort redan debiterad ränta också om du visar
så kallad (betalnings vilja)märkligt uttryck jag vet.
Efter förhandling följer du planen så kanske du är av med skiten på 3 år
beroende på hur förhandlingen går.

Lycka till

Enda vettiga rådet ! Med lite möda kan man få till ett ackord med fordringsägarna . Om du inte vet hur man gör så kan jag förklara vidare ...
Citera
2020-03-09, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stavpolisen
Enda vettiga rådet ! Med lite möda kan man få till ett ackord med fordringsägarna . Om du inte vet hur man gör så kan jag förklara vidare ...
Nej, måste rätta mig själv . Känner inte till ackord där man gör avbetalningsplaner med fordringsägarna
utan betalar alla fast med mindre summor som de då går med på .Detta förutsätter ju att man kan ta ett annat bra lån som täcker detta eller har någon borgenär . Glöm mitt råd !
Citera
2020-03-09, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Du skriver att skulden ökar, är det för att beloppet du betalar in bara går mot räntorna? Då är det ju svårt att komma ikapp, skulden växer. Kan du överklaga? Har du testat ett göra en uppgörelse direkt med fordringsägarna? Sur sits, men den borde gå att göra något åt. Det finns nog folk med kunskap, har du hört med kommunen? Av moralpoliserna i tråden verkar du ju inte få allt för mycket hjälp, de är lite för korkade för det Lycka till.
En bekant hade en skuld (540 000)hos KF , men den ursprungliga skulden var 250 000 + räntor. Förhandlades ner till 370 000 med långivaren/inkasso. Så visst går det.
Citera
2020-03-09, 17:39
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Haha asså, varför ska nån annan betala för att du vart efterbliven och levt livet på sms-lån?
Inse att handlingar har konsekvenser och lev med faktumet att det är du som gjort att du får leva ett pissliv några år framåt.
Det undrar jag också!

Är bara att bita i det sura äpplet och stå ut med utmätningen då du/Ts inte verkar har försökt direkt själv för då hade det inte gått så långt som till löneutmätning..

-Varför ska andra lönearbetare behöva betala för din lyxkonsumtion?
Citera
2020-03-09, 17:40
Medlem
Klev in på chefen kontor idag och förhandlade upp min lön från 21 till 24. Alltid något. Blir ca 2k mer i månaden efter skatt, men välkomna pengar.

I övrigt så är det väldigt många aktörer som säger att dom kan dra tillbaka sina ärenden från KFM mot att allt betalas direkt alt betalas av med 1000-2000kr i månaden. Däremot är det rätt saftigt för min del då man har 8500:- att leva på varje månad, där hyra och annat ska bakas in.
Citera
2020-03-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Det undrar jag också!

Är bara att bita i det sura äpplet och stå ut med utmätningen då du/Ts inte verkar har försökt direkt själv för då hade det inte gått så långt som till löneutmätning..

-Varför ska andra lönearbetare behöva betala för din lyxkonsumtion?

”Inte försökt själv”. Till slut blir det för många brev och för många aktörer som ska ha pengar. Är man i ett spelberoende och det kör ihop sig ekonomiskt så blir det till slut en krock.

I övrigt så är det inte skattebetalarna som står för min konsumtion. Inte öht. Läs på.
Citera
2020-03-09, 17:44
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havannamamma86
Det verkar inte som att det är så många som förstår hur kronofogden fungerar. Du kan inte förhandla nånting med dom. Dom förmedlar endast åt inkassobolagen som vill ha sina pengar. Och av löneutmätningen ska varje inkassobolag ha en del var. Den högsta skulden får högst procentuellt av dom 8000 som du betalar. Så den lägsta skulden, som kanske har högst ränta kan alltså öka.

Men jag har en nära vän som var i exakt din sits. Det går att lösa. Det finns lån att ta. Det kallas skuldfinansiering. Googla.
Du måste dock ha en medlånare. Men där löser dom din skuld till kronofogden och du får ett lån att betala. Tror räntan låg på 12% ungefär. Ganska högt men extremt mycket bättre än du har nu antar jag.
Exakt. Ring alla inkassobolag, lägg alla korten på bordet. Kolla upp skuldfinansieringslån. Ring Kronofogden och fråga om råd där och hur andra gjort i samma situation. Det enda som gäller är att ta så mycket kontakt, vara öppen och fråga om hjälp. Utan att göra det kommer inte ett skit hända. Det är bara att ligga på och vissa att du vill betala av lånet.
Citera
2020-03-09, 17:44
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Har i dagarna fått ett avslag på min ansökan om skuldsanering. För några veckor sedan fick jag ett beslut om att Kronofogden inlett en skuldsanering, vilket i sin tur inte innebär att man i slutänden beviljas en.

Nu har man alltså bestämt att avslå med motivering att jag kan lösa skulderna på egen hand inom en överskådlig framtid.

Jag är idag 31, har ett skuldsaldo på 350 000:- och det dras ca 8500:-/mån via min löneutmätning.

Hur är tanken att jag ska komma på fötter och betala skulderna själv? Räntorna är skyhöga och saldot ökar flera gånger i veckan.

Är jag helt orimlig eller är det sunt att jag beräknas ordna detta själv? Lär dröja minst 10 år, dvs när man är efter 40, innan man kan ”börja leva” igen.

Fy fan. Är så jävla besviken.

Agera!
Kontakta personligen varje fordringsägare och förhandla ner skuld, ränta eller båda!
Försök få ett hopbakslån!

350k är inte oövetstigligt!

Hur hamnade du i din sits?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in