2020-03-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Jag tycker att beslutet är sunt. Det är helt rimligt att du betalar tillbaka dina lån på 10 år. Du är en vuxen människa med lön, varför ska du inte betala tillbaka dina lån?

Handlar inte om det, utan om att räntorna idag gör att skulden inte rör på sig och inte har gjort på flera månader. Därför kan detta pågå tills jag är död.
Citera
2020-03-09, 13:05
Medlem
Flytta till KINA och börja på nytt - skulden avskrivs om några år
Citera
2020-03-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Handlar inte om det, utan om att räntorna idag gör att skulden inte rör på sig och inte har gjort på flera månader. Därför kan detta pågå tills jag är död.
Du verkar ha missat hela poängen. När man fyller 18 år så blir man myndig i Sverige. Då förväntas man kunna sköta sin ekonomi. Lånar man pengar så förväntas man kunna betala tillbaka dem. Du har säkert några låneavtal som du signerat där villkoren står. Det är väldigt svårt att missa just den detaljen. Oavsett missbruk så var du myndig och visste vad du gjorde. Nästa gång du missbrukar spel så får du göra som heroinisterna, sälj sex för att finansiera ditt missbruk. Då sitter du inte fast med skulder efteråt. Missbruk är ingen ursäkt för att ta lån eftersom det finns mängder med missbrukare utan lån. Lån är ett väl som en myndig människa gör med eller utan missbruk.
Senast redigerad av Pyramida 2020-03-09 kl. 13:14. Anledning: Fattades ett ord
Citera
2020-03-09, 13:34
Medlem
Citat:
Riktigt så är det inte. Har flera sms-lån och räntor över 20-25%. Så det är snarare 10 år bort.

Arbetar sedan redan heltid mån-fre. Kan omöjligt jobba 7 dagar i veckan utan att gå in i väggen.
Men lägg om dina SMS lån till ett vanligt lån, hur svårt kan det va? Du verkar vara i stort behov av en förmyndare eftersom du inte verkar kunna sköta din ekonomi själv
Citera
2020-03-09, 13:35
Medlem
Även om det är inskickat till kronofogden ska du kunna betala direkt till inkassobolaget också.
De flesta inkassobolag kan du logga in på med mobilt bankid.
Betalar du en 500:-/månad på den med högst ränta, så händer det något iaf.
Citera
2020-03-09, 13:36
Medlem
Stones avatar
Citat:
Har i dagarna fått ett avslag på min ansökan om skuldsanering. För några veckor sedan fick jag ett beslut om att Kronofogden inlett en skuldsanering, vilket i sin tur inte innebär att man i slutänden beviljas en.

Nu har man alltså bestämt att avslå med motivering att jag kan lösa skulderna på egen hand inom en överskådlig framtid.

Jag är idag 31, har ett skuldsaldo på 350 000:- och det dras ca 8500:-/mån via min löneutmätning.

Hur är tanken att jag ska komma på fötter och betala skulderna själv? Räntorna är skyhöga och saldot ökar flera gånger i veckan.

Är jag helt orimlig eller är det sunt att jag beräknas ordna detta själv? Lär dröja minst 10 år, dvs när man är efter 40, innan man kan ”börja leva” igen.

Fy fan. Är så jävla besviken.

Det är bara att bita ihop. Kör hårt ett par år. Det går, jag ligger själv på minimala utgifter dock utan skulder. Men ta tag i det, du klarar det själv.
Citera
2020-03-09, 13:38
Medlem
CC75s avatar
Nu har jag inget bra råd att ge mer än att jag förmodar att du uttömt möjligheten att någon vän/släkting kan gå in som borgenär och låna ut hela eller del av summan som gör att du kan betala av de lån med högst ränta.

Jag tillhör de som anser att folk måste ta sitt ansvar men jag förstår dig också. 31 år, fast med ett låglönejobb (21 tkr i månaden är lågt) och svårt att se ljuset i tunneln.

Nu är varje sådant här fall unikt men jag skulle önska att det fanns möjlighet för folk att få en andra chans. Jag som nettobidragare till systemet skulle hellre se att mina pengar gick till det än till den, i mitt tycke, helt vansinniga flykting- och immigrationspolitiken. Jag upplever ändå i de svar du ger att du vill göra rätt för dig. Tyvärr har Sverige blivit ett land där vi hellre ger till andra människor än tar hand om våra egna.

Jag kan inte erbjuda dig mer än sympati och hoppas att du orkar och att kommunen kan hjälpa dig. Jag hoppas de även kan hjälpa dig att mentalt hantera din situation. Du behöver hopp och en plan för framtiden. Del flesta människor förtjänar en andra chans. Jag hoppas du får den.

// CC
Citera
2020-03-09, 13:43
Medlem
Känner ingen empati förstår inte varför du gråter ut här.

Mitt bolån kommer ta år att betala, inte gråter jag över det.

Förstår att det blir svårt att fixa ett lån med den låga inkomsten samt kfm.
Är du medlem i facket? Finns speciella lån man kan ansöka om där, möjligt att de är mer generösa.

Annars, den bästa lösningen, är att fixa ett svartjobb vid sidan om.
Gå ned i arbetstid vilket sänker månadsbeloppet som Kronofogden drar från lönen, samt så går du inte in i vägen som du nämnde tidigare.
Sedan betalar du av de högsta räntorna med de svarta pengarna, kan t.ex ge en vän kontanter mot att han betalar in på skulden.
Så ser inte Kronofogden att du har mer pengar att du säger.
Citera
2020-03-09, 13:54
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Har i dagarna fått ett avslag på min ansökan om skuldsanering. För några veckor sedan fick jag ett beslut om att Kronofogden inlett en skuldsanering, vilket i sin tur inte innebär att man i slutänden beviljas en.

Nu har man alltså bestämt att avslå med motivering att jag kan lösa skulderna på egen hand inom en överskådlig framtid.

Jag är idag 31, har ett skuldsaldo på 350 000:- och det dras ca 8500:-/mån via min löneutmätning.

Hur är tanken att jag ska komma på fötter och betala skulderna själv? Räntorna är skyhöga och saldot ökar flera gånger i veckan.

Är jag helt orimlig eller är det sunt att jag beräknas ordna detta själv? Lär dröja minst 10 år, dvs när man är efter 40, innan man kan ”börja leva” igen.

En nära släkting till mig fick leva på existensminimum i 20 år innan han fick skuldsanering.

Om du satt dig själv i denna situation - skyll dig själv din jävla sopa. Om någon annan satt dig själv i denna situation - bara att beklaga.
Citera
2020-03-09, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Den du skall vara besviken på är dig själv. Det är ingen självklar rättighet att få skuldsanering om man i din ålder har levt över sina tillgångar. Rätten till skuldsanering bedöms från fall till fall. Du har alltså inte rätt att få någon så det är bara att kavla upp ärmarna och jobba ihop till att betala bort skulderna så snabbt som möjligt.

Exakt! Håller med till 100 %. Bisarrt det här hur många lata typer som tycker att skuldavskrivning är nåt att hoppas på
Citera
2020-03-09, 14:00
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:

Det var då en gnällig 31åring. Överskådlig framtid betyder precis det: 3½ år tar det att lyfta 350 ifrån 8,5. Skuldsanering är till för dem där de blir hemlösa som konsekvens, inte de som "Är så jävla besviken" - sopunge.
Senast redigerad av GoUoD 2020-03-09 kl. 14:03.
Citera
2020-03-09, 14:15
Medlem
Det verkar inte som att det är så många som förstår hur kronofogden fungerar. Du kan inte förhandla nånting med dom. Dom förmedlar endast åt inkassobolagen som vill ha sina pengar. Och av löneutmätningen ska varje inkassobolag ha en del var. Den högsta skulden får högst procentuellt av dom 8000 som du betalar. Så den lägsta skulden, som kanske har högst ränta kan alltså öka.

Men jag har en nära vän som var i exakt din sits. Det går att lösa. Det finns lån att ta. Det kallas skuldfinansiering. Googla.
Du måste dock ha en medlånare. Men där löser dom din skuld till kronofogden och du får ett lån att betala. Tror räntan låg på 12% ungefär. Ganska högt men extremt mycket bättre än du har nu antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in