2020-10-24, 12:16
Medlem
Börja plugga.
1. Du kommer ha högre inkomst än nu om du tar csn samt jobbar extra på kvällar och helger. Det ger snabbare avbetalningstakt på dina skulder.
2. Du kommer in i ett sammanhang där alla andra också lever fattigt.
3. Du kommer med stor sannolikhet få högre lön när du är klar.

Kör typ en KY-utbildning som javautvecklare på 2 år så har du typ 25-30 i månaden när du är klar.
Citera
2022-08-18, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Har i dagarna fått ett avslag på min ansökan om skuldsanering. För några veckor sedan fick jag ett beslut om att Kronofogden inlett en skuldsanering, vilket i sin tur inte innebär att man i slutänden beviljas en.

Nu har man alltså bestämt att avslå med motivering att jag kan lösa skulderna på egen hand inom en överskådlig framtid.

Jag är idag 31, har ett skuldsaldo på 350 000:- och det dras ca 8500:-/mån via min löneutmätning.

Hur är tanken att jag ska komma på fötter och betala skulderna själv? Räntorna är skyhöga och saldot ökar flera gånger i veckan.

Är jag helt orimlig eller är det sunt att jag beräknas ordna detta själv? Lär dröja minst 10 år, dvs när man är efter 40, innan man kan ”börja leva” igen.

Fy fan. Är så jävla besviken.

Läst igenom hela tråden, låter riktigt jobbigt för dig MZW.

Hur har det gått för dig så här två år senare?
Senast redigerad av stezt 2022-08-18 kl. 12:29.
Citera
2022-10-27, 21:00
Medlem
Probixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Om jag minns rätt är det inte skattebetalarna som betalar lånen utan de skrivs av efter en viss tid, typ fem år.
Jag kan ha fel dock.

Ja, de skrivs av. Det är finansbolag etc som får ta smällen. Och de klarar de.
Citera
2022-10-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
350.000 är väl ingen större summa för en frisk arbetande människa. Det jobbar du ihop lika snabbt som du slösade bort dom.

Bästa någonsin! Många + på den!
Citera
2022-11-04, 12:34
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Har i dagarna fått ett avslag på min ansökan om skuldsanering. För några veckor sedan fick jag ett beslut om att Kronofogden inlett en skuldsanering, vilket i sin tur inte innebär att man i slutänden beviljas en.

Nu har man alltså bestämt att avslå med motivering att jag kan lösa skulderna på egen hand inom en överskådlig framtid.

Jag är idag 31, har ett skuldsaldo på 350 000:- och det dras ca 8500:-/mån via min löneutmätning.

Hur är tanken att jag ska komma på fötter och betala skulderna själv? Räntorna är skyhöga och saldot ökar flera gånger i veckan.

Är jag helt orimlig eller är det sunt att jag beräknas ordna detta själv? Lär dröja minst 10 år, dvs när man är efter 40, innan man kan ”börja leva” igen.

Fy fan. Är så jävla besviken.

Besviken på dig själv hoppas jag.
Citera
2022-11-04, 15:06
Medlem
Citat:
Riktigt så är det inte. Har flera sms-lån och räntor över 20-25%. Så det är snarare 10 år bort.

Arbetar sedan redan heltid mån-fre. Kan omöjligt jobba 7 dagar i veckan utan att gå in i väggen.
Du får försöka samla hos en bank med blancoränta istället. Just nu är den räntan också kass men inte 20-25% tror jag. :/ tradigt läge förstås men så kan det väl inte ha kommit som överraskning heller tänker jag
Citera
2022-11-04, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gameboyguy
Tycker inte synd om dessa bolag som är villiga att låna ut hutlösa summor på hög ränta. Provade bank of norwegian för ett par år sedan. De erbjöd mig 120 000 kr med 25% ränta
, totalsumman att återbetala skulle bli 550 000 kr. Tog såklart inte det lånet.

Är de sjuka i huvudet?

Att ta lån när man redan sitter sitter i skiten är ofta till höga räntor.

Jag tog ett lån för ett par år sedan på 200 000 kr till 4% ränta. Nu på grund av ränteökningarna så ligger det på 5,5 %, men fortfarande inga fantasiräntor som skuldsatta erbjuds.

Behövde inte ens ta det lånet då jag hade några hundratusen sparat, men tog det ändå på grund av det låga ränteläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in