2020-03-09, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
"En person i Stockholm som insjuknat i covid-19, har varken befunnit sig utomlands eller haft kontakt med andra konstaterat coronavirussmittade."

Expressen

Det där är så jävla sjukt så det är helt vansinnigt, jag hörde om det för någon vecka sedan, att folk blev sjuka av corona utan anledning i olika länder.
Citera
2020-03-09, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Här druckit ren pressad apelsinjuice som fan den senaste veckan. Bäst att man stärker sitt immunsystem än att vara rädd dör att då viruset.
Tja, jag köpte askorbinsyra vi apotea, men den verkar var tillfälligt slut, dock är det kanske lite enklare att peta i sig om man nu vill ha uppe c-vitaminhalten i kroppen. 3 gram /dag och person blandat med vatten och smuttandes under dagen. Apelsiner LIVE är väl kanske en frukt som om man är rädd för smitta är ganska svår att få hem utan att ev dra hem viruset också...? Jag tänker på folks ohygien i butiker och hur man ska klämma, känna och hosta om inte förr så när man kommer till Frukt&Grönt…
Här kan Du bevaka produkten, då fler än jag verkar ha fått denna lysande idé, men de får kanske in mer...?
https://www.apotea.se/askorbinsyra-500g
Citera
2020-03-09, 14:58
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det här är mycket konstigt. Om man t.ex. tar Egypten så är det för tillfället bara ca 50 smittade och andra nordafrikanska länder mycket färre. Kairo har ca 20 miljoner invånare, det är varmt och tättbefolkat. Kairo borde vara den perfekta odlingsmarken för viruset men just nu verkar spridningen vara begränsad.

Sedan kan man gå in på att viruset är ett sätt för globalisterna att sänka västs ekonomi men det är för tidigt att säga just nu.
Jag tror det ligger och pyr i Egypten.

Det finns ett antal fall i USA som kan kopplas dit (en kryssningsbåt på Nilen). Antingen har dessa smittats av en utifrån kommande passagerare eller av inhemsk smitta - i vilket fall spreds det på båten och alla som varit i Egypten vet att så fort man går någonstans får man 40 försäljare upp i ansiktet så har smittan spridits på båten har den spritts i landet.

https://eu.usatoday.com/story/travel/2020/03/06/coronavirus-covid-19-maryland-egyptian-cruise-texas-cases-governor-larry-hogan/4982123002/
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beklagligt
Så vi har en spridning nu? Officiellt?

För guds skull, folk kan inte åka till sjukhuset. Där smittar dom ner svaga och sjuka människor i akutmottagningen. Folk måste fatta att myndigheterna bara svamlar. Sjukdomen sprids just nu okontrollerat. Att åka till sjukhuset vid hosta och feber är inget alternativ.
Citera
Medlem
Sverige är helt handfallna som vanligt. Varför stoppas inte evenemandg och varför sätts inte all som varit i riskområden i karantän?
Citera
Medlem
GrandCanyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Jasså, vad sades, eller vad sades inte? Har inte lyssnat.

"Det är möjligt att det finns tillfällen och fall där det inte har vart så, men vi har inte sett någon större ansamling av såna fall eller liknande, som kan tala för att det är någon större samhällsspridning på gång".
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Pressmeddelande från Läkemedelsverket!

”Medarbetaren har inte varit på arbetsplatsen efter beskedet”

Fruktansvärt fult formulerat då jag vet att den smittade har varit på jobbet i två veckor, med Corona. Uppenbara symtom som hosta har funnits under lång tid! Skriv sanningen istället!

https://via.tt.se/pressmeddelande/medarbetare-pa-lakemedelsverket-smittad-av-coronavirus?publisherId=3235477&releaseId=3271863
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Ansvariga för vår krisberedskap levererar återigen. I det här landet sticker man huvudet i sanden och sen skyller man på att man var naiv eller inte kunde förutse en viss utveckling.

Ja, det är fint i Sverige att vara naiv och optimistisk. Olyckskorp och orolig är det skambelagt att vara. Det märks oavsett vad det handlar om.

I den lokala facebookgruppen där jag bor är det hetsjakt på alla som skriver om annat än loppis och borttappade katter. En stackare hade blivit utsatt för bilbrand på sin bil, hon vågade knappt skriva det och började med ”jag vill inte framstå som en gnällkäring men igår natt bla bla”.

Corona behandlas likadant.
Citera
2020-03-09, 14:59
Medlem
Minst 30 anställda på st Göran i karantän
Citera
Medlem
Bumblebeebees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
6 gånger fler intensivvårdsplatser per invånare än Sverige kanske hjälper. Tyskland är ursprunget till modern medicin under andra halvan av 1800-talet och första halvan av 1900-talet.

Jag fick själv hjärtmuskelinflammation i Tyskland en gång. Blev inlagd på sjukhus där i tre veckor. Flögs sen hem liggandes. På det svenska sjukhuset stavade sig läkaren pratandes igenom diagnosen på pappret jag fått med mig
"-Peri-myo-car-ditis. Du kan gå hem nu."
"-Men men, tysken var ju så otroligt försiktig!?"
"-Vi har en annan tradition i Sverige. Go home!"

Jösses, bedrövligt. Tack för svar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
Självklart kommer folk smittas i samhället utan direkt kontakt som på st:görans. Det gör det ju inte bättre att Italienresenärer utan symtom uppmanas att gå till jobbet/skolan trots riskerna. Det smittar ju tydligen 48tim före symtomdebut.

Ja och det tokiga är att de som rekommenderar sådant är personer som borde veta sådant som en normalt funtad person förstår själv med rent bondförnuft.

Ja det kan definitivt vara onödigt att ställa in ett evenemang i förebyggande syfte men hur kul är det när man senare likt italien avgränsar hela regioner eller län i stället?
Citera
2020-03-09, 15:00
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej det är det troligen inte. Om det har fastnat en massa virus i munskyddet så betyder ju det att virusen hade fastnat i lungorna på dig om du inte hade haft munskyddet.
Dessutom så kan man ju desinfektera munskyddet och behandla det så att virusen dör. Men man kan inte använda det hur många gånger som helst eftersom det sätts igen med partiklar efter ett tag.

Om du inte vill döda människor. Sluta ge råd om skydd till människor.

Munskydd har lager som är statisk laddade. Inte återanvändningsbart
mot virus, eller några andra små partiklar.

Munskydd är inte gjorda för eller klassade för små virus. Begränsat skydd under
en begränsad tid är det du kan hoppas på. In-Ut affär, sanera.

Test av Corona i UK. Riktig UTR.
https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article21656302.ece/ALTERNATES/s615b/2_Coronavirus-Grimsby.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in