2020-03-09, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Såg just något märkligt, massor av poliser, både civila och militära, stoppar fordon vid en parkeringsficka. Vid härtzöga in mot Karlstad. Lär ju röra corona, men vad är det dom gör då??

SVT var med också.
Nationell trafiksäkerhetsvecka.
Citera
2020-03-09, 09:16
Medlem
Citat:
Med hjälp av militär??

Säkerhetsrelaterat?

Varför skulle militär ingripa mot någon coronasmittad helt plötsligt, coronasmittade får åka runt i sina egna bilar och leta provtagning i Sverige...det är inte precis hårda restriktioner här.
Citera
2020-03-09, 09:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Utmärkt inlägg Merwina som jag hoppas alla i tråden läser.
Det är detta jag försökte förklara i helgen.
Unga kan drabbas precis som äldre. Enda skillnaden är vi unga kan kämpa längre mot viruset men till slut drabbas vi också.
Massor med unga i Kina och Iran som dött av viruset.
Allt är också individuellt. Finns "äldre" som är starkare än "yngre". En del yngre har ju också komplicerande sjukdomar som tex. diabetes etc. Så man kan aldrig känna sig säker, även om man är yngre.

Lite tycker jag också debatten om att yngre kan känna sig säkrare, därmed är detta inget att snacka om, återspeglar synen på folk över 50 i det svenska samhället. Sverige är extremt åldersfixerat och äldre är inget värda i mångas ögon. De kan lika gärna dö. Till skillnad mot många andra kulturer där de äldsta är de mest vördade och respekterade.

Men snart kanske vi kommer till insikt om att ibland är det inte så dumt med livserfarenhet...
Citera
2020-03-09, 09:17
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Med hjälp av militär??

Så du tror det är större chans att militären hjälper till för att stoppa bilar för att kolla efter corona?
Citera
Medlem
Fick köra mellan sjukhusen - med corona i kroppen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oaXM/viktor-22-fick-kora-mellan-sjukhusen--med-corona-i-kroppen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Nej det är väl nu det börjar. När den första "rese- och spårningsfasenfasen" är över. Jag förstår inte hur dom kan säga att det peakat nu eller peakar nästa vecka. Helt sanslöst.

Undrar om de syftar på denna vågen liksom. Det lär väl poppa upp kluster med smittade av och till i olika perioder även om man skulle lyckas begränsa allmän smittspridning.
Citera
2020-03-09, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Tror detsamma, om man ska springa med munskydd ute hela tiden behöver man att stort förråd fullt av dem. Detta lär ju inte blåsa över på ett par veckor direkt.
Jag förutspår att ungefär 0% av de som kommer att springa runt med ansiktsmask på stan kommer att ha lyckats fått masken tät runt näsan.
Citera
2020-03-09, 09:19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Jag förutspår att ungefär 0% av de som kommer att springa runt med ansiktsmask på stan kommer att ha lyckats fått masken tät runt näsan.
Särskilt alla som har skägg...
Citera
2020-03-09, 09:20
Medlem
Tänk om smittan lägger sig latent i kroppen då kommer det ändra hela världsbilden de kommer bli städer där endast Corona bärare får vara och man kommer få coronapass osv helt sjukt
Citera
2020-03-09, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag fick otroligt med pisk här i tråden när jag skrev ungefär samma sak som du skriver nu. Jag är inte läkare, men jag förstår att det inte kan vara någon smart idé att springar runt med samma munskydd dag efter dag, som drar till sig smittämnen och annan smuts, därefter hantera skyddet med händerna etc. Är inte det som att be om problem?

Nej det är det troligen inte. Om det har fastnat en massa virus i munskyddet så betyder ju det att virusen hade fastnat i lungorna på dig om du inte hade haft munskyddet.
Dessutom så kan man ju desinfektera munskyddet och behandla det så att virusen dör. Men man kan inte använda det hur många gånger som helst eftersom det sätts igen med partiklar efter ett tag.
Citera
2020-03-09, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Tänk om smittan lägger sig latent i kroppen då kommer det ändra hela världsbilden de kommer bli städer där endast Corona bärare får vara och man kommer få coronapass osv helt sjukt

Nu låter du som nyheterna från AIDS-epidemin :P
Citera
2020-03-09, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag

Såg en tant springa runt med munskydd (inte andningsmask) som satt nedanför näsan. Ibland undrar man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in