Citat:
Ursprungligen postat av
Refraktor
Intressant synpunkt. Lånade expertens bok om varför misshandlade kvinnor lämnar. Det är väldigt uppenbart att hon hör till den gren av feminismen som bygger på gamla strukturmarxistiska teser om världen. Det gör boken tung att läsa för mig. Jag hoppas ändå att hon kommer fram till något vettigt och att jag slipper alltför starka kräkkänslor när tankarna vandrar iväg till kommunismens solkiga historik av förtryck och massmord. Kan nog vara så att åklagaren valde ett vittne som hon trott har hög trovärdighet bland rådmännen. Återkommer om jag hittar något i boken som verkar relevant för fallet. Just nu tvivlar jag dock.
Åklagaren kan knappast ha som motiv att driva en politisk agenda med en motivbild för mordet där det handlar om feminism/marxism/kommunism och könsmaktsordning?
Den forskning som görs i ämnet skall väl precis som all annan forskning grundas utifrån en objektiv grund såsom forskning ska göras och vittnet är knappas utvald av någon annan anledning än att förklara hur destruktiva förhållanden kan utvecklas med kontroll, bindningar, hat, kärlek hot, våld och slutligen mord. Inte ur ett könsmakts-politiskt perspektiv.
Det är ändå ett faktum att det misshandlas och dödas flera människor varje år (även män). Det är ett problem att det finns människor som lever under hot och kränkningar och många vågar inte lämna sitt förhållande. Och några som vågar det råkar illa ut. Eller tycker du som någon i tråden att det är så få, att det är inget att bry sig om?
Jag kräks när man förminskar ett brutalt mord till att handla om feminism/könsmaktsordning/politik.
En människa har blivit mördad och typiskt ska det bli en politiskt plattform för människor som blandar in politik/könsmakt/religion/genetiskt ursprung och whatever i mordet.