2020-03-09, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Nationell trafiksäkerhetsvecka.

Hittade, märkligt ändå.
Citera
2020-03-09, 09:25
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Berätta gärna hur Corona kör över influensa i ”alla siffror”. Och vad gäller matten, division är inte jättesvårt, prova att dividera antalet döda med antalet konfirmerade fall. Och kan du inte hantera procent så bra multiplicerar du resultatet med 100.

Vilka siffror är det du har svårt för?
Citera
2020-03-09, 09:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej det är det troligen inte. Om det har fastnat en massa virus i munskyddet så betyder ju det att virusen hade fastnat i lungorna på dig om du inte hade haft munskyddet.
Dessutom så kan man ju desinfektera munskyddet och behandla det så att virusen dör. Men man kan inte använda det hur många gånger som helst eftersom det sätts igen med partiklar efter ett tag.
Du menar i det stadiet när filtret är så igensatt att det blir svårare att andas?

Hur "desinfekterar" man ett poröst munskydd? Jag är skeptisk. Men som sagt, jag är ingen expert på området.
Citera
2020-03-09, 09:27
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Det är väl i nivå med influensa ett halvdåligt år.
Vad vill du säga med denna kommentar?
Skulle rekomendera dig att räkna ut hur många som dör med denna dölighet om 80% av befolknongen smittas. Då kan du jämföra med hur många som dör ett dåligt år i influensa.
Citera
2020-03-09, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du menar i det stadiet när filtret är så igensatt att det blir svårare att andas?

Hur "desinfekterar" man ett poröst munskydd? Jag är skeptisk. Men som sagt, jag är ingen expert på området.

Spreja det med ytdesinfektion till exempel, eller kör det det i micron kanske.
Citera
2020-03-09, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Det där visar ju brist på slutledningsförmåga.

Vi reser MYCKET mer idag, särskilt i ”fattiga länder som fått det bättre”. SARS-2 smittar dessutom under inkubationstoden vilket för att preventiva åtgärder egentligen är de enda åtgärderna som funkar.

Inte undra på att det går åt helvete när man tänker på detta viset.

Håller med. Artikeln är från 2003, d.v.s. 17 år gammal och mycket har förändrats på den tiden.
"Tourism and travels" har förmodligen mer än fördubblats och de matematiska modellerna är förmodligen betydligt mycket mycket bättre idag.
Citera
2020-03-09, 09:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Vad vill du säga med denna kommentar?
Skulle rekomendera dig att räkna ut hur många som dör med denna dölighet om 80% av befolknongen smittas. Då kan du jämföra med hur många som dör ett dåligt år i influensa.
Dödligheten i Italien är 5% just nu. Det låter ju knappast som en "vanlig" influensa... Allt tyder på att Corona är ca 10 ggr dödligare än influensan och får de spridning ordentligt blir det nog inte särskilt kul.
Citera
2020-03-09, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Jag skulle tippa på att det räcker att sätta munskyddet i karantän i 14 dar i en lufttät behållare.
Kanske kan man värma till 100 grader i ugnen.
Är inte heller någon expert.
Det är skillnad på det teoretiska och praktiska. I praktiken kanske man förlorar på att hantera munskyddet eftersom man slarvar eller råkar felhantera.
Citera
2020-03-09, 09:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Spreja det med ytdesinfektion till exempel, eller kör det det i micron kanske.
Vad är det för sprej? Är det något folk har hemma? Och tveksam till att mikron bränner bort smittämnen i ett munskydd.
Citera
2020-03-09, 09:35
Medlem
Citat:
Nej det är det troligen inte. Om det har fastnat en massa virus i munskyddet så betyder ju det att virusen hade fastnat i lungorna på dig om du inte hade haft munskyddet.
Dessutom så kan man ju desinfektera munskyddet och behandla det så att virusen dör. Men man kan inte använda det hur många gånger som helst eftersom det sätts igen med partiklar efter ett tag.

Jag köpte andningsskydd i god tid. Dessa har jag inte köpt för ”att springa runt på stan med”. Dock kan dessa komma till god användning om situationen förvärras med allmän smittspridning. Exempelvis om jag måste göra något inköp. Då kommer jag ta mig snabbt in och ut ur butiken med en ordentligt påsatt mask. Inget jag ska flåsa runt med timvis på stan! Och än värre är ju om man måste besöka sjukhus. Ett barn kan ju tex ramla och bryta en arm. Då kommer jag garanterat sätta på både mig och barnet munskydd innan vi besöker akuten. Självklart görs detta då ordentligt med rena, nyspritade händer.

I övrigt exponerar jag mig så lite som möjligt mot omgivningen just nu. Undviker handla, håller avstånd osv.
Citera
2020-03-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Såg just något märkligt, massor av poliser, både civila och militära, stoppar fordon vid en parkeringsficka. Vid härtzöga in mot Karlstad. Lär ju röra corona, men vad är det dom gör då??

SVT var med också.
Stoppar folk som kört 60 på 50 väg?
Ett av vårt samhälles allvarligaste brott...
Citera
2020-03-09, 09:36
Medlem
magpests avatar
Citat:
Berätta gärna hur Corona kör över influensa i ”alla siffror”. Och vad gäller matten, division är inte jättesvårt, prova att dividera antalet döda med antalet konfirmerade fall. Och kan du inte hantera procent så bra multiplicerar du resultatet med 100.

Frågan är väl snarare om du inser vad den logiska implikationen blir när man räknar på det sättet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in