2020-03-09, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Om vi utgår från att din spekulation om att forskaren får bekräfta att kvinnor som lämnar löper störst risk att dö och fryser där.

Tror du att att den eventuella konklusionen av Hidings slutplädering håller ihop utifrån följande:

Under Lenas sista dag i livet mån 14 maj -18 förbereder hon sin sons födelsedag och Norgeresan. Hon bjuder in Stefan hem till henne och föreslår att han kan smyga förbi till henne på kvällen för hon har bakat en kaka till dem. Alltså till Lena och Stefan.

Hon skickar därefter en bild på en hjärtformad kladdkaka och ett emoji hjärta till Stefan men Stefan säger att han ska åka till Gustafsvik och när han kommer hem sitter han upptagen med att besvara jobb-mejl så han hinner inte enligt chattkonsevationen.

Detta är alltså deras sista gemensamma följbara bevisbara kommunikation...medan Lena ännu är i livet. Visserligen har Lena innan förmedlat att hon återtagit makt och det är odramatiskt om det tar slut nu dem emellan enligt hennes perspektiv.

Vore jag Backman skulle jag iallafall trycka på det senaste. Att Lena har sagt en sak, men hon tar kontakt med Stefan och vill bjuda hem honom och skickar emoji hjärta. Medan han visar ointresse och avvisar inbjudan. Så hur mycket bäring och relevans har det här oberoende-uttalandet egentligen? Hon signalerar något annat.

Jag har ingen juridisk kompetens men jag upplever ett frågetecken här från en lekmans perspektiv. De två inblandade har ju en historik där de stalkar varandra, säger en sak, gör något annat. Säger en sak, backar, försonas, hotar, osv. Menar bara att Backman kan ju så tvivel till varför Stefan har anledningen att tro på hennes tidigare utsaga, om hon söker kontakt, bjuder in och skickar emoji hjärta?

Ord visst, men handlingar säger mer, eller?

Håller med om att det är svårt att driva en tes fullt ut i förhållandet mellan LW och SD, men det framgår också av förhöret med forskaren att relationer är dynamiska och att de inte är linjära. Jag har inte läst hela FuP, men jag hittar inga förhör eller chattar där LW ger uttryck för att det vore odramatiskt om det tog slut nu eller närliggande uttalande tidigare i deras förhållande. Tvärt om reagerar hon väldigt starkt på om hon upplever att SD backar etc.

Samtidigt vill jag vara tydlig med en sak:
jag har försökt teoretisera kring vad Hiding kommer att driva för linje i rätten, INTE hur verkligheten låg till mellan SD och LW. Även om det är lätt att få känslan av att åklagare och utredare är ute efter sanningen: i det här skedet handlar det om att presentera ett hållbart resonemang som rätten kan förhålla sig till.

Håller verkligen med om att Backman måste arbeta med att rent generellt slå hål på olika hypoteser som åklagaren lägger fram. Det svåra för honom är att hans klient har strulat till det med en massa märkliga och långsökta förklaringar till än det ena än det andra.

Det bör nämnas att försvaret tog tillfället i akt i rätten och poängterade att de inte kommer att lägga större vikt vid SDs förklaringar till blodet. Ett ganska smart drag, får jag lov att säga: på det sättet implicerar de att han (som oskyldig) har haft sina egna hypoteser. Han kan ju inte veta...

Jag misstänker att försvaret kommer att ägna slutpläderingen åt att så tvivel om allt möjligt som är tveksamt rent faktamässigt. Inget mordvapen. Ingen förklaring till hur dödsmisshandeln har gått till. Mastuppkopplingarnas precision. Osv. Osv.

Jag är dock övertygad om att de kommer hålla enormt avstånd till SDs förklaringar och utsagor i förhör: det kommer bara göra det än tydligare för rätten att han inte är tillförlitlig.

Det stora frågetecknet för mig, just nu, är hur SD kommer att förhålla sig till åklagarens frågor i rättssalen. Kommer de att vara i linje med förhören och utredningen eller kommer han ha "nya" förklaringar?
Citera
2020-03-09, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
SD säger till LW att han redan har valt sin stora kärlek.Det har jag gjort för länge sedan sa han till henne.
Tycker det talar sitt tydliga språk.

När LW till slut släpper taget om honom kan hon va till stånd till vad som helst.Som att berätta för HD och andra hotelser hon sa till SD.

Detta har hållit på så länge att SD är helt slutkörd(han med) och ser ingen annan utväg än att ta henne av daga.Det har funnits så många tillfällen och indikationer på att hon borde lämnat för länge sedan men hon envisats och lyssnade på inte signalerna han gav.
Han ville inte ha henne i bilen
Han sa att det inte var hållbart längre att träffas
Han ville inte äta hennes bakade bulle på födelsedagen.
Hon lyssnade inte på de signalerna utan tjatade hål i huvudet på honom.
Hon ville inte förlora.Han ville bara få va ifred med sin fru.
Eftersom du verkar vara den som skriver mest inlägg i denna tråd rekommenderar jag dig att läsa vad som framkommer i FUP innan du skriver mer.
Då får du få en mer nyanserad bild av kontakten mellan SD/LW och vad SD under tid lovat LW.
Citera
2020-03-09, 09:03
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
SD säger till LW att han redan har valt sin stora kärlek.Det har jag gjort för länge sedan sa han till henne.
Tycker det talar sitt tydliga språk.

När LW till slut släpper taget om honom kan hon va till stånd till vad som helst.Som att berätta för HD och andra hotelser hon sa till SD.

Detta har hållit på så länge att SD är helt slutkörd(han med) och ser ingen annan utväg än att ta henne av daga.Det har funnits så många tillfällen och indikationer på att hon borde lämnat för länge sedan men hon envisats och lyssnade på inte signalerna han gav.
Han ville inte ha henne i bilen
Han sa att det inte var hållbart längre att träffas
Han ville inte äta hennes bakade bulle på födelsedagen.
Hon lyssnade inte på de signalerna utan tjatade hål i huvudet på honom.
Hon ville inte förlora.Han ville bara få va ifred med sin fru.

Mmm. Men, om du kan ta en paus från ditt maniska försöka-hitta-något-som-mildrar-SD:s-skuld-spammande och läser själv i FUP kommer du inse varför ditt tjat inte tas på allvar.
SD ville inte "bara få vara ifred med sin fru". Han sexade med LW på jobbet på fredagen, och han tror att han kanske gjorde det hemma på lördagsmorgonen också.

Din agenda är uppenbar och pinsam.
Citera
2020-03-09, 09:04
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det fanns varken sperma i hennes trosor eller på hennes ring när hon dog/dödades.

Lena var så nerkletad med sperma att om man inte följt tråden kunde misstänka hon hade ett annat yrke.
3 olika mäns sperma i trosorna. Sperma på kjolen och på ringen.

Osså några ilskna kärringar försöker tvätta henne från sanningen.
Citera
2020-03-09, 09:07
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror inte JG kommer ljuga under rättegången. Kontrollen SD haft över honom har nog börjat släppa nu efter 6-7 månaders separation.

Jag hoppas JG har fått proffesionell hjälp att prata om detta nu efteråt och fått hjälp att inse hur SD manipulerat honom. Och fått hjälp att bearbeta och ta sig ur SD-sekten. Då kommer han säkert kunna lämna en bra och tydlig redogörelse i rätten. Man ser det inte när man lever i det men efteråt ser man klart!
Citera
2020-03-09, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jag hoppas JG har fått proffesionell hjälp att prata om detta nu efteråt och fått hjälp att inse hur SD manipulerat honom. Och fått hjälp att bearbeta och ta sig ur SD-sekten. Då kommer han säkert kunna lämna en bra och tydlig redogörelse i rätten. Man ser det inte när man lever i det men efteråt ser man klart!
Tror det räckt med att slippa kontakt med SD. JG har troligen detta halvår insett styrkan i SDs manipulation. Tror han äntligen inser vad frihet är. Det är ju iblan först när man kommer ifrån en energitjjuv som man inser vad man varit med om. En lättnad infinner sig. Håller tummarna att han faktiskt sjunger ut sanningen nu när han får chansen, och slutar med den missriktade lojaliteten.
Citera
2020-03-09, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Givet att han hade planerat att döda LW den 14/5 så kanske han ville kunna visa hur litet tidsfönstret blev ? Jobba till 20.30, åka och träna på en tid när gymmet har stängt för insläpp (här hoppades han kanske att någon verkligen skulle komma ihåg hans entré ?), ta en selfie långt från BP vid 22.00-tiden, besiktiga en väns trapp i undermålig belysning vid 22.30-tiden, svara på jobbmail vid 23.00-tiden.

Hade inte LW hunnit skrika kanske man inte kunnat med så exakthet konstatera dödsögonblicket ?

Man tycker ju att det borde ha funnits någon kvar på gymmet. Han borde ha varit angelägen om att få kontakt med någon som senare kunde verifiera att han synts där?
Citera
2020-03-09, 09:59
Medlem
JA jag ville visa att han var långt bort från BP trots nära i tid.
Självklart är det så att det är först när man kommit ur destruktivitet som man kan se saker ut ett annat perspektiv.
Citera
2020-03-09, 10:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81

Det har du rätt i. Det var därför Lena nekades hjälp så länge hon valde att ha kvar SD i sitt liv. Man måste bryta och separera sig från psykopaten också om hjälpen ska ha någon effekt.
Nu har både JG och HD fått tid för sig själva och förhoppningsvis passat på att få hjälp också.
Citera
2020-03-09, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror det räckt med att slippa kontakt med SD. JG har troligen detta halvår insett styrkan i SDs manipulation. Tror han äntligen inser vad frihet är. Det är ju iblan först när man kommer ifrån en energitjjuv som man inser vad man varit med om. En lättnad infinner sig. Håller tummarna att han faktiskt sjunger ut sanningen nu när han får chansen, och slutar med den missriktade lojaliteten.
JG är en fullvuxen man som dessutom har en fru att diskutera med (hade inte enbart SD att tala med).

SD hade svikit honom tidigare när han fick reda på affären mellan LW/SD.
Blev så besviken att han efter lång vänskap med LW raderade henne från sitt (sociala) liv.

Jag tycker att han borde kommit till insikt för länge sedan, har haft lång tid på sig och många förhör att berätta vad han (förmodligen) vet.

Jag förstår LW:s sons besvikelse på honom och hans svar när JG skickade sitt sms. Sonen visste förmodligen att LW varit väldigt ledsen över att JG inte kunde öppna sina ögon.
Citera
2020-03-09, 10:03
Medlem
Draifoss avatar
Några inlägg här igår eller i morse tog upp betydelsen av experten Viveka Enanders vittnesmål i rätten. Jag tänker också att det här kan vara ett av åklagarsidans klart viktigaste vittnen, kanske det allra viktigaste. Som forskare i ämnet våld i nära relationer förväntas alltså VE vara den som kan koppla ihop SD:s och LW:s komplicerade relation med mordet, och i bästa fall kunna övertyga rätten om att det finns ett kausalsamband.

Kollade lite på VE:s publicerade arbeten och ser att hon ideologiskt verkar tillhöra den riktning inom feminismen som menar att problemen med psykisk och fysisk misshandel i nära relationer har att göra med strukturella faktorer, dvs. att mannen är överordnad kvinnan i vårt samhälle (att kvinnor kan vara nog så besvärliga mot män är ingenting man vill kännas vid inom den här falangen). Jag är inte närmare bekant med de olika riktningarna inom feminismen, men jag uppfattar det som att VE ideologiskt står rätt nära t.ex. Valerie Solanas och Ireen von Wachenfeldt.

Skulle alltså tro att VE:s vittnesmål i rätten kan komma att vila inte bara på saklig utan också på politisk/ideologisk grund, och man kan möjligen fundera över varför åklagarsidan har valt att hämta upp just den här experten från Göteborg. VE:s vittnesmål kan säkert ha gjort starkt intryck på t.ex. Ulla Gustavsson, rådmannen som gjort i media uppmärksammade uttalanden om bl.a. könsmaktsordning, och som var den som i augusti/september 2019 fattade beslutet om att SD återigen skulle häktas, nu på sannolika skäl.

Det skall bli spännande att se hur VE:s vittnesmål bedöms av den nye domaren Björn Lindén och nämndemännen. Möjligen kan åklagare Åsa Hidings jävsinvändning mot Lindén ha lite med just det här genusideologiska att göra, men det är naturligtvis bara en gissning.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-09 kl. 10:35.
Citera
2020-03-09, 10:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
JG är en fullvuxen man som dessutom har en fru att diskutera med (hade inte enbart SD att tala med).

SD hade svikit honom tidigare när han fick reda på affären mellan LW/SD.
Blev så besviken att han efter lång vänskap med LW raderade henne från sitt (sociala) liv.

Jag tycker att han borde kommit till insikt för länge sedan, har haft lång tid på sig och många förhör att berätta vad han (förmodligen) vet.

Jag förstår LW:s sons besvikelse på honom och hans svar när JG skickade sitt sms. Sonen visste förmodligen att LW varit väldigt ledsen över att JG inte kunde öppna sina ögon.

Man kan vara fullvuxen och smart samt ha hur många nära och kära som helst att prata med och ändå inte komma ifrån en psykopat.

Titta bara på Lena. Så många nära och kära hon pratade med men ändå inte lyckades ta sig ur den destruktiva relationen.

Varför skulle det inte kunna vara samma sak med JG menar du?
Senast redigerad av Rosamund 2020-03-09 kl. 10:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in