Citat:
Om vi utgår från att din spekulation om att forskaren får bekräfta att kvinnor som lämnar löper störst risk att dö och fryser där.
Tror du att att den eventuella konklusionen av Hidings slutplädering håller ihop utifrån följande:
Under Lenas sista dag i livet mån 14 maj -18 förbereder hon sin sons födelsedag och Norgeresan. Hon bjuder in Stefan hem till henne och föreslår att han kan smyga förbi till henne på kvällen för hon har bakat en kaka till dem. Alltså till Lena och Stefan.
Hon skickar därefter en bild på en hjärtformad kladdkaka och ett emoji hjärta till Stefan men Stefan säger att han ska åka till Gustafsvik och när han kommer hem sitter han upptagen med att besvara jobb-mejl så han hinner inte enligt chattkonsevationen.
Detta är alltså deras sista gemensamma följbara bevisbara kommunikation...medan Lena ännu är i livet. Visserligen har Lena innan förmedlat att hon återtagit makt och det är odramatiskt om det tar slut nu dem emellan enligt hennes perspektiv.
Vore jag Backman skulle jag iallafall trycka på det senaste. Att Lena har sagt en sak, men hon tar kontakt med Stefan och vill bjuda hem honom och skickar emoji hjärta. Medan han visar ointresse och avvisar inbjudan. Så hur mycket bäring och relevans har det här oberoende-uttalandet egentligen? Hon signalerar något annat.
Jag har ingen juridisk kompetens men jag upplever ett frågetecken här från en lekmans perspektiv. De två inblandade har ju en historik där de stalkar varandra, säger en sak, gör något annat. Säger en sak, backar, försonas, hotar, osv. Menar bara att Backman kan ju så tvivel till varför Stefan har anledningen att tro på hennes tidigare utsaga, om hon söker kontakt, bjuder in och skickar emoji hjärta?
Ord visst, men handlingar säger mer, eller?
Tror du att att den eventuella konklusionen av Hidings slutplädering håller ihop utifrån följande:
Under Lenas sista dag i livet mån 14 maj -18 förbereder hon sin sons födelsedag och Norgeresan. Hon bjuder in Stefan hem till henne och föreslår att han kan smyga förbi till henne på kvällen för hon har bakat en kaka till dem. Alltså till Lena och Stefan.
Hon skickar därefter en bild på en hjärtformad kladdkaka och ett emoji hjärta till Stefan men Stefan säger att han ska åka till Gustafsvik och när han kommer hem sitter han upptagen med att besvara jobb-mejl så han hinner inte enligt chattkonsevationen.
Detta är alltså deras sista gemensamma följbara bevisbara kommunikation...medan Lena ännu är i livet. Visserligen har Lena innan förmedlat att hon återtagit makt och det är odramatiskt om det tar slut nu dem emellan enligt hennes perspektiv.
Vore jag Backman skulle jag iallafall trycka på det senaste. Att Lena har sagt en sak, men hon tar kontakt med Stefan och vill bjuda hem honom och skickar emoji hjärta. Medan han visar ointresse och avvisar inbjudan. Så hur mycket bäring och relevans har det här oberoende-uttalandet egentligen? Hon signalerar något annat.
Jag har ingen juridisk kompetens men jag upplever ett frågetecken här från en lekmans perspektiv. De två inblandade har ju en historik där de stalkar varandra, säger en sak, gör något annat. Säger en sak, backar, försonas, hotar, osv. Menar bara att Backman kan ju så tvivel till varför Stefan har anledningen att tro på hennes tidigare utsaga, om hon söker kontakt, bjuder in och skickar emoji hjärta?
Ord visst, men handlingar säger mer, eller?
Håller med om att det är svårt att driva en tes fullt ut i förhållandet mellan LW och SD, men det framgår också av förhöret med forskaren att relationer är dynamiska och att de inte är linjära. Jag har inte läst hela FuP, men jag hittar inga förhör eller chattar där LW ger uttryck för att det vore odramatiskt om det tog slut nu eller närliggande uttalande tidigare i deras förhållande. Tvärt om reagerar hon väldigt starkt på om hon upplever att SD backar etc.
Samtidigt vill jag vara tydlig med en sak:
jag har försökt teoretisera kring vad Hiding kommer att driva för linje i rätten, INTE hur verkligheten låg till mellan SD och LW. Även om det är lätt att få känslan av att åklagare och utredare är ute efter sanningen: i det här skedet handlar det om att presentera ett hållbart resonemang som rätten kan förhålla sig till.
Håller verkligen med om att Backman måste arbeta med att rent generellt slå hål på olika hypoteser som åklagaren lägger fram. Det svåra för honom är att hans klient har strulat till det med en massa märkliga och långsökta förklaringar till än det ena än det andra.
Det bör nämnas att försvaret tog tillfället i akt i rätten och poängterade att de inte kommer att lägga större vikt vid SDs förklaringar till blodet. Ett ganska smart drag, får jag lov att säga: på det sättet implicerar de att han (som oskyldig) har haft sina egna hypoteser. Han kan ju inte veta...
Jag misstänker att försvaret kommer att ägna slutpläderingen åt att så tvivel om allt möjligt som är tveksamt rent faktamässigt. Inget mordvapen. Ingen förklaring till hur dödsmisshandeln har gått till. Mastuppkopplingarnas precision. Osv. Osv.
Jag är dock övertygad om att de kommer hålla enormt avstånd till SDs förklaringar och utsagor i förhör: det kommer bara göra det än tydligare för rätten att han inte är tillförlitlig.
Det stora frågetecknet för mig, just nu, är hur SD kommer att förhålla sig till åklagarens frågor i rättssalen. Kommer de att vara i linje med förhören och utredningen eller kommer han ha "nya" förklaringar?