2020-03-09, 00:24
Medlem
13579111317s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, jag hade inte vaccinerat mig mot lungiflammation. Det kan man inte göra. Det var inte en influensa jag fick och det var inte i Sverige. Det var när jag bodde i Spanien.

Fel. Det kan man visst, i alla fall mot bakteriella lunginflamationer.
https://www.google.com/search?q=vaccination+lunginflammation&rlz=1C1GCEU_ svSE821SE821&oq=vaccination+lung&aqs=chrome.1.69i5 7j0l7.7285j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Citera
2020-03-09, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Nu inför Italien åldersgränser på sina sjukhus. "För att prioritera de patienter med högst sannolikhet att överleva".

Är du för gammal så får du gå hem och dö helt enkelt. Du är inte värd resurserna.

Det kommer se likadant ut här mycket snart, våra resurser är ju ännu sämre.

Whattefuck! Fikk suuuuper deja-vu av å lese det der. Akkurat som jeg har levd det før / drømt akkurat dette. Freaky
Citera
2020-03-09, 00:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eftersom att de flesta smittade i Sverige inte tycks bli allvarligt sjuka och dö så kan man tänka sig att det handlar om den mildare typen, S. Smittade går under radarn i högre grad, dock kan det vara så att milda symptom gör det svårare(mindre mängd virus utsöndras) för smittöverföring, således smittas färre, och de som trots allt får kraftiga symptom, och ganska snart efter smittotillfället håller dig hemma på grund av sjukdom, alternativt söker vård, fångas upp och smittkedjan bryts.

Jag kan tänka mig att vi peakar vilken dag som helst, under förutsättning att vi inte för in smittade ifrån utlandet, för då kan vi få en andra våg, dock är det snart sommar och varmt, högre luftfuktighet, och då kommer det att bidra till en dämpning.

Just nu tror jag fortsatt på max 200-300 konstaterade fall, men kan såklart ha fel.

Vi har samma typ av Covid-19 som i Italien o Iran. Vi kan även förvänta oss samma smittspridning o sjukdomsförlopp.

Den information vi har är att lungproblemen kommer först efter en veckas sjukdomstillstånd. En stor del av de som smittads av resenärer har inte ännu fått symtom eller nyligen fått det.

Jag är övertygad att Sverige har det första dödsfallet inom en vecka. Om två veckor 4-5 fall. Likaså att smittade dyker upp var man inte kan spåra varifrån de smittas.

Det kommer ganska snart komma signaler från utlandet om att T-banan o Bussar är högriskområden för smittspridning.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Ja det var ju en sällsynt kass gissning eftersom vi redan har över 200 fall. Gissar att vi har 30-50 fall till som redan är bekräftade och kommer rapporteras imorgon förmiddag så dina 300 kan du snyta dig i.

Kanske jag kan, men 200+50 --> 250.

Tillåtet att gissa?

Jag drar till med en reservgissning, 1000000 konstaterade fall innan sista mars, 74000 döda.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Nu inför Italien åldersgränser på sina sjukhus. "För att prioritera de patienter med högst sannolikhet att överleva".

Är du för gammal så får du gå hem och dö helt enkelt. Du är inte värd resurserna.

Borde väl vara tvärt om. Prioritera de med lågst sannolikhet att överleva. Eller talar de om folk som redan är i kritiskt tillstånd? Då hjälper man givetvis 16 årige Alberto innan 100 åriga Agata, även om det är fel att prioritera endera.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
Fel. Det kan man visst, i alla fall mot bakteriella lunginflamationer.
https://www.google.com/search?q=vaccination+lunginflammation&rlz=1C1GCEU_ svSE821SE821&oq=vaccination+lung&aqs=chrome.1.69i5 7j0l7.7285j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Jag lade till det jag glömde, nämligen att det inte är 100 % säkert skydd.

Det är mer än 30 år sedan jag hade detta och jag fick en bronkit för cirka 15 år sedan, men den var över på 3 veckor.
Citera
2020-03-09, 00:26
Medlem
Citat:

länk?
Citera
2020-03-09, 00:28
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Tror det kommer öka med mellan 25-35% per dag om vi har otur. Så lär väl vara det om runt 1,5-2 veckor.
200*(1,25^6) > 700. dvs med ditt best case så är vi över 700 om cirkus 6 dagar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Det är nog redan försent

Mycket möjligt att det är så men även nu kan kraftfulla omedelbara insatser kanske att rädda ett antal människors liv genom att fördröja spridningshastigheten något så fler sjuka får möjlighet att få den begränsade intensivvård och andningshjälp som finns.
Citera
Medlem
Journalist goes undercover at the wet markets where the Coronavirus started | 60 Minutes Australia

60 Minutes Australia om coronan. Besöker en marknad för djur, liknande den i Wuhan (Men i Thailand, känsliga tittare varnas för smutsiga thailändare.), och intervjuar en expert på SARS, Gabriel Leung. Alltså en riktig expert, inte inte någon Bob. Här tror han att 45-60% av befolkningen kan smittas, så inget för den som svalt FHM-pillret. Värt att se.

The predictions about the coronavirus catastrophe grow more ominous by the day, and despite the best efforts of countries like Australia in enacting emergency action plans to contain the disease, its spread continues at a worrying rate. Even the World Health Organisation forecasts a world of pain. It says the virus poses a greater global threat than terrorism. That’s bad enough, but medical experts tell 60 MINUTES it’s actually even more terrifying. Professor Gabriel Leung, who led the fight against the SARS virus, believes 60 per cent of the world’s population could become infected with COVID-19 and that up to 45 million people might die from it. For this story, Liam Bartlett has travelled to Hong Kong and Thailand to find out the likely cause of the disease, as well as the latest ongoing efforts to combat it. At all times he and his crew have followed medical advice and undertaken strict protocols to limit their exposure to potential danger.
https://www.youtube.com/watch?v=Y7nZ4mw4mXw
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt det går alltid att försöka säga att vi ska göra mer utifrån vad alla tror skulle vara effektiva åtgärder i ett visst läge. Vi stängde av flyg från Iran, det gjordes inte i Tyskland exempelvis. Facit av vad som är effektiva åtgärder kommer först i efterhand och fakta är att Italien är de som driver smittspridningen just nu. Att ha många fall som i Sverige verkar många härinne tycka är är illavarslande, men tyder bara på att smittspårningen fungerat bra eftersom de flesta är importsmitta eller nära kontakter och nästan alla från Italien. Det är värre i länder som inte har så många fall där under "radarn"-fall troligen är betydligt högre och särskilt om antalet avlidna är högre i förhållande till antalet fall.

Förstår om du vill intala dig detta, men det är ju inte sant. Självklart finns det en massa under radarn i Sverige. Det måste du väl ändå förstå?
Citera
2020-03-09, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
3,4 siffran är hopplös att kolla på. Då mörkertalet är enormt. Den verkliga siffran är betydligt lägre.

Nu har vi ändå hållit på med Corona i 2 månader? Sjukt lågt dödsantal.
Med tanke på att det globalt dör 500.000 i influensa varje år. Kollapsar sjukvården på grund av det? Nej
Kollapsar svenska sjukvården för att minst 200-300 dör av influensa i Sverige varje år? Nu snackar vi bara dödsfallen här.

Sitt lugnt i båten nu...

Ge Corona ett år, så får vi se vart det landar. Då kan vi göra en ordentlig jämförelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in