Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Eftersom att de flesta smittade i Sverige inte tycks bli allvarligt sjuka och dö så kan man tänka sig att det handlar om den mildare typen, S. Smittade går under radarn i högre grad, dock kan det vara så att milda symptom gör det svårare(mindre mängd virus utsöndras) för smittöverföring, således smittas färre, och de som trots allt får kraftiga symptom, och ganska snart efter smittotillfället håller dig hemma på grund av sjukdom, alternativt söker vård, fångas upp och smittkedjan bryts.
Jag kan tänka mig att vi peakar vilken dag som helst, under förutsättning att vi inte för in smittade ifrån utlandet, för då kan vi få en andra våg, dock är det snart sommar och varmt, högre luftfuktighet, och då kommer det att bidra till en dämpning.
Just nu tror jag fortsatt på max 200-300 konstaterade fall, men kan såklart ha fel.
Vi har samma typ av Covid-19 som i Italien o Iran. Vi kan även förvänta oss samma smittspridning o sjukdomsförlopp.
Den information vi har är att lungproblemen kommer först efter en veckas sjukdomstillstånd. En stor del av de som smittads av resenärer har inte ännu fått symtom eller nyligen fått det.
Jag är övertygad att Sverige har det första dödsfallet inom en vecka. Om två veckor 4-5 fall. Likaså att smittade dyker upp var man inte kan spåra varifrån de smittas.
Det kommer ganska snart komma signaler från utlandet om att T-banan o Bussar är högriskområden för smittspridning.