2020-03-07, 01:44
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Sydkoreas masscreening har för påpekandets skull att göra med att medlem i en religiös sekt varit på flera sammankomster och smittat flera andra inom sekten. Därför valde man i Sydkorea att testa samtliga 110 000 sektmedlemmar. Så det var ju nödvändigt och ett enkelt beslut att fatta och en stor andel av fallen i Sydkorea har en koppling till denna sekt.

Det förändrar fortfarande inte informationen vi får av deras data. De väntade ju inte med att testa folk innan de började hosta. Så som situationen ser ut i norra Italien just nu är det nog svårt att få bli testad om man inte får patologisk syremättnad och akuta andningssvårigheter i vissa städer.
Citera
2020-03-07, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Som du skriver så tror du. Varken Tegnell eller du kan förutspå att ingen superspridare dyker upp i Sverige eller att vi redan har haft en sådan och att dessa som smittats av denne ännu inte fått några symptom.

Nej, men de har säkert en sannolikhetskalkyl på superspridare och utöver det så tänker de sig att mindre kluster som uppkommer utifrån det ska kunna stävjas. Men nej, ingen vet bestämt och det har inte Tegnell sagt heller och inte jag heller i mitt inlägg. Tror jag att Sverige vinner nästa VM i fotboll, nej men det kan ju hända. Han använder ord som sannolikt och osannolikt etc.
Citera
2020-03-07, 01:46
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St3nkak4
Ja tyvärr. Vad jag inte kan förstå är vad jag anser rädslan från myndigheters håll att faktiskt ta i ORDENTLIGT och få kontroll på spridningen inom Sverige i den mån det går. Som Tegnell sa i en intervju för någon vecka sedan. "Det bästa är att göra LAGOM."

I ett fall där man står inför ett eventuellt hot mot en befolkningen (I detta fall då äldre och sjuka) bör man väl göra ALLT i sin makt för att FÖREBYGGA istället för som nu släcka bränder och smittspåra. Det är omöjligt att hitta alla som åkt med samma tunnelbana som Pelle som precis kom hem från Italien och åker till jobbet trots att han "dragit på sig en liten förkylning" i skidbacken.

Ja det är många felsteg som gjorts. Ett av de allvarligaste enligt mig var att man i söndags uppmanade Italienresenärer att gå till skolan på måndagen med hänvisning till skolplikten. Wtf? Det beslutet har nog gett stockholm en hel del fall Smittskyddet hade klarat sig utan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Man kan ju dock vara symptomfri även när inkubationstiden är slut, t ex superspridaren i Alperna som inte uppvisade några symptom. Man smittar INTE under inkubationstiden men man kan i ett fåtal fall smitta trots att man är symptomfri.

Näpp, folk har återinsjuknat efter att ha blitt friska, samt, asymptomatiskta personer har vart super spreaders.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Att den kommer att få fart i Sverige (vilket jag antar att du då åtminstone menar ett hundratal tusen eller mer?) är ett antagande som flera väldigt kompetenta figurer inte ser som sannolikt. Andra kompetenta figurer ser det som sannolikt, men att du säger "NÄR" detta händer är det ett antagande. Du vet inte.

Vad gäller 3.5% är det ingen officiell siffra eftersom vi inte vet antalet smittade. Det är beräknat på fall mitt under utbrottet och framförallt när flera områden är tidigt i utbrottet då det ofta är höga siffror på underrapportering. Om det inte finns någon underrapportering alls, ja då är det 3,5% men ingen anledning till att tro det baserat på olika erfarenheter.

Det är klart man inte vet den exakta dödligheten, men det vet ju man inte om någonting. Ingen kan ju veta exakt hur många som har alla världens sjukdomar.

Vi får gå på det vi vet, då är det närmare 3,5% som dött, av de som bekräftats. Jag är också övertygad om att MÅNGA MÅNGA mer är smittade som inte upptäckts, men det innebär ju att folk dör av coronan också utan att det upptäcks.
Citera
Medlem
Går det några flyg till Kina från Sverige? Kina har fått stop på spridningen nu , dom har knappt några nya fall,kan ju vara läge att dra dit nu , dom har ju nu också stor kunskap hur man behandlar svårt sjuka, ett par månader, sedan borde det värsta vara över här hemma.
Citera
2020-03-07, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Ja det är många felsteg som gjorts. Ett av de allvarligaste enligt mig var att man i söndags uppmanade Italienresenärer att gå till skolan på måndagen med hänvisning till skolplikten. Wtf? Det beslutet har nog gett stockholm en hel del fall Smittskyddet hade klarat sig utan.

Försäkringkassan begär sjukintyg.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceMonkey1
Varför uppmanas inte folket att bära på sig en mask? Det är min fråga, för viruset kommer att öka från 32 fall till 240 fall en månad framåt.

Vilka 32, vi är på 137 nu?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
USA har ju inte haft testkit ens. Från början hade de bara det i tre delstater t ex. Även felaktiga tester har de haft tydligen och de har garanterat inte testat speciellt många. Vet inte om det kostar pengar av de enskilda att testa sig där vilket borde dra ner villigheten. Så att de har en hög siffra skulle kunna bero på ovan.

På fartyget har jag ingen koll alls men skulle jag gissa är det mest äldre som åker sådana här kryssningar för sina sparpengar de inte vet vad de ska göra med? Inte konstigt ifall några som har andra sjukdomar åker på dessa också även om de inte borde vara så många. Du säger att den faktiska dödligheten på skeppet är över 1% men vi har siffror på att det ligger på 0.8% - och då vet jag inte om alla är testade där och det ev finns mörkertal där också på smittade.

Det var ny info för mig om bristen på testkit i USA. Kanske man bara har kunnat testa dom sjukaste då och som har uppvisat uppenbara signaler att de har corona? Därav en extremt hög letalitet i landet. Men jag tror ändå att fetma har orsakat majoriteten av dödsfallen i USA.
Citera
2020-03-07, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det är klart man inte vet den exakta dödligheten, men det vet ju man inte om någonting. Ingen kan ju veta exakt hur många som har alla världens sjukdomar.

Vi får gå på det vi vet, då är det närmare 3,5% som dött, av de som bekräftats. Jag är också övertygad om att MÅNGA MÅNGA mer är smittade som inte upptäckts, men det innebär ju att folk dör av coronan också utan att det upptäcks.

Testar man inte, då vet man inte. Enkelt sätt att fixa statistik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Har du några fakta på dina påståenden att biologisk evolution på enbart 100 år har förändrat månniskan till att nu vara oemotaglig för massiva virusangrepp.

Av det jag har läst så är världen inte i närheten av redo för en pandemi av en viss kaliber som uppfyller vissa kriterier. Detta virus är ett sådant.

Delar med mig istället för att försöka sätta mig på höga hästar som många här i tråden tyvärr gör. Det är synd faktiskt, vet inte om vi svenskar har en större benägenhet att håna medmänniskor eller vad det beror på men synd är det i detta läge.

https://www.google.com/amp/s/gizmodo.com/how-to-survive-the-next-catastrophic-pandemic-1793487027/amp

Läsvärt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon

Haha ja men barn "kan ju inte smitta så det är ju lugnt, eller?"...

Till det kom i närheten av lilla Estelle och faktiskt fanns i den absoluta "elitens" närhet. Då vart det andra ord och helt nya direktiv.. Lite komiskt är det allt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in