2020-03-08, 20:56
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
OBS! Detta är en hypotetisk teori! Förstå det.

Om jag satt på ansvarig post med för oss vanliga dödliga okänd fakta om hur spritt det redan är i landet och förstått att det är kört så skulle mitt hanterande vara destsamma som nu sker.

Förminska risk och skadeverkan, minimera all påverkan som kan begränsa och försena smittspridningen för att populationen snabbt ska bli smittad och en flockimmunitet ska uppstå, under tiden samlar man in de resurser som behövs för att efteråt ta hand om det som oundvikligen kommer ske.

Endast när det folkliga trycket blir för stort så tas de "nödvändiga" åtgärdena som att avråda för resor till vissa platser och stänga ner större evenemang så inte folk gör uppror eller panikreaktioner uppstår då det blir övertydligt att det inte är råder något arbete för att egentligen stoppa smittan utan snarare så att vi vill ha hit den.

För att kunna genomföra detta måste man ganska tidigt, innan allvarligt sjuka börjar synas, rapportera om smittade och ha en tydlig smittväg, hindra att det kommer fram något enda fall som inte har en tydlig smittväg och förhindra att detta uppdagas.
Sedan, när det börjar bli ohållbart att dölja att det finns en inhemsk smitta så i första läget censurerar man fallen för att därefter censurera folks möjlighet att ta del av annan information än den av myndigheter godkända.

Jag är nog lite för konspiratorisk...

Jag skulle aldrig kunna göra så och ha så mycket blod på mina händer. Att inte varna folk, att inte ge dom en chans.

Dessutom är det här en allvarlig epidemi. Förmodligen den värsta sedan spanskan.Men det är ingen apokalyps vi står inför. Så jag förstår inte varför man skulle göra så.
Citera
2020-03-08, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det kan faktiskt vara så att de bara vill få det överstökat så snabbt som möjligt. De tycker inte det spelar någon roll eftersom viruset inte kommer kunna stoppas ändå. Därför tillåter de stora engagemang, alla ska gå i skolan och resa så mycket de vill. Därför får människor inte heller ha panik - vilka ska då gå till Friends Arena och bli smittade? Man gör absoluta minimum gör att vagga in så många som möjligt i falsk trygghet.
Jag funderar också i dom banorna.
Det skulle isåfall innebära att dom helt medvetet sitter på sina händer och väntar på att stora mängder i riskgrupperna ska avlida.
Citera
2020-03-08, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilate
Ursäkta.
"Det svenska Utrikesdepartementet avråder sedan tidigare från resor till delar av Kina och hela Iran – men ett sådant beslut om Italien är ännu inte aktuellt.

– När det gäller coronaviruset lyssnar vi på vår expertmyndighet Folkhälsomyndigheten. Vi följer utvecklingen i landet noga och står i nära kontakt med Folkhälsomyndigheten, säger Anna Lundblad vid UD:s presstjänst.

Smittspridning i hela norra Italien
Folkhälsomyndigheten la idag ytterligare ett antal regioner i Italien till sin lista över var viruset sprids, och nu omfattas hela den norra halvan av Italien. Men inte heller Folkhälsomyndigheten tycker det är dags att avråda från resor till Italien."

https://www.svt.se/nyheter/inga-reserestriktioner-till-italien-trots-stigande-dodstal

"Det ligger på utrikesdepartementets bord."
UD lyssnar ju på FHM

Kvalificerad rundgång.
Citera
2020-03-08, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Russia today alltså..

I Ryssland vill man visa handlingskraft det betyder de facto att detta genomförs konsekvent och noggrant. Om fallet är så så är det jättebra. Tvivlar dock på det.

Ryssland har gräns mot Kina och forna sovjetrepubliker gränsar till Iran. Kommer bli saftigt detta!

Ryssland stängde ned gränsen mot Kina och införde screening från flera länder redan från den 30:e januari, det finns gott om artiklar bara en googling bort. De har varit proaktiva i Ryssland. Det är orsaken till att de hittills bara har 17 smittade.

Som jämförelse så har Sverige haft dörrarna på vid gavel och har det fortsatt. Att stoppa direktflygen från Teheran till Sverige är tandlöst eftersom iranierna flyger till Danmark och tar bil, tåg eller båt vidare in i Sverige.
Citera
2020-03-08, 20:59
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Intensivvårdsläkare: Sjukvården kommer inte kunna hantera coronaviruset
https://youtu.be/4ytm8wPXQ08?t=250

Här har vi en intensivvårdsläkare som har förstått vart vi står idag. Misstänker att folkhälsomyndigheten redan vet om allt det här också, men att de av någon underlig anledning inte vill gå ut och tala klarspråk. Det är något dem troligtvis kommer att få sota för dem närmaste månaderna.

Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det kan faktiskt vara så att de bara vill få det överstökat så snabbt som möjligt. De tycker inte det spelar någon roll eftersom viruset inte kommer kunna stoppas ändå. Därför tillåter de stora engagemang, alla ska gå i skolan och resa så mycket de vill. Därför får människor inte heller ha panik - vilka ska då gå till Friends Arena och bli smittade? Man gör absoluta minimum gör att vagga in så många som möjligt i falsk trygghet.

Ja i det här läget så kanske det är en tänkbar anledning, det eller prestige. Undrar hur Tegnell tänker i så fall. Stå och blåneka och ljuga folket rakt upp i ansiktet när det finns en sån stor risk att tusentals människor kommer att dö om vården kollapsar.

Det finns ju fortfarande chans att bromsa in spridningen menar jag. Den här riktningen är ju näst intill att bara ge upp helt och hållet istället för att mobilisera Sverige och göra sitt yttersta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
Så nu är vi en bit in i detta. Kanske är vi bara i början, men man börjar ju förstå att detta inte är något som världen glömt om 2 veckor.

Intressant att man kan dela in oss i 3 olika grupper - dom som ser på det hela balanserat, dom som förnekar och dom som förstorar.

Jag tror denna tråd främst innehåller folk som förstorar - domedagsprofeter eller bara förstorar. Det finns inget rätt eller fel. Jag har försökt att se på detta balanserat.

Men. Jag tror skiten har träffat fläkten. Viruset kommer spridas. Oron kommer spridas. Jag tror man kommer se tillbaka på detta sen och jämföra dödstalen med andra sjukdomar och förstå att det fick oanade proportioner sett till antalet dödsfall. Det är inget mördarvirus. Men det är farligt för många riskgrupper.

Jag tror oron, rädslor, börsfall, konkurser och stängda gränser blir det som vi kommer minnas mycket sen, utöver dom som går bort.

Detta visar på hur skört vårt samhälle är. Det är nog sällan människan har levt utan krig, epidemier och hemskheter så länge som vi gjort - det hör till jordelivet.

Jag tror på att försöka bromsa genom att stänga gränser, det kommer i alla fall somsagt bromsa detta så sjukvården kan ta sig an det något bättre. Men skiten har träffat fläkten, både vad gäller virus och oro.

Håller med om detta. Tror dock att det kan vända ner färre smittade rapporteras och med tiden ser folk att människor inte för som flugor runtom. Många tröttnar nog på att vara i panikläge. När våren kommer och solen tittar fram vänder det!
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tegnell flyttar fram "peaken":

– Jag var lite för optimistisk. Jag hade inte tänkt på eller förstått att det kan ta några dagar i systemet innan fallen dyker upp här i Sverige också. Det är inte bara inkubationstiden som gäller, utan man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.

Så peaken hamnar på måndag eller tisdag i stället?

– Ja, eller nergången börjar då.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdbWd/tegnell-backar-coronakulmen-pa-mandag-eller-tisdag

Jag förstår mig inte på den mannen...

Hoppsan! Att tänka och förstå, är inte det ett krav för A.T:s beslutsposition? Vad säger att han klarar av att tänka och förstå den vidare utvecklingen?

När tänker journalister kräva av Löfven att Tegnell ska avgå?
Citera
2020-03-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag funderar också i dom banorna.
Det skulle isåfall innebära att dom helt medvetet sitter på sina händer och väntar på att stora mängder i riskgrupperna ska avlida.

Perfekt om gamlingarna avlider, mer pensionspengar tillbaka till pensionssystemet då det inte behöver utbetalas, fler vårdplatser på hemmen där 40-talisterna kan bo. Bara win-win.
Citera
2020-03-08, 21:00
Medlem
Bouchets avatar
Det farligaste i denna härvan är inte antalet döda. Jag förstår inte varför alla ör så fokuserade på den biten. Det är i det stora hela bara enmpetitess. Det värsta är förmodligen vad som händer med världsekonomin och samhällsfunktionerna. Det är här katastrofen blir maximerad.

Det positiva i detta är kanske att alla förstår vikten av att ha egen produktion av mediciner och annat samhällsviktigt. Globalismens tid är kanske förbi när/om Coronakrisen är över.
Citera
2020-03-08, 21:01
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riotsstoir
Oj. Ser att Anders Tegnell hänger i tråden och uttalar sig.
”Onödig åtgärd att hålla hemvändare från norra Italien hemma från skolan i två dagar”, är FHMs officiella ståndpunkt och tydligen viktig att påpeka, efter att Umeå kommun vidtar försiktighetsårgärder.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/folkhälsomyndigheten-onödig-åtgärd-i-umeå-1.25073023

Via flera kanaler ser vi hur alla andra länder stänger skolor vid färre fall. Sveriges hållning via FHM är unik och extrem. Vore intressant att få grepp om varför.

Vilka konsekvenser kommer det att få för FHM när detta är över och allt som FHM har sagt är konstaterat att det var det sämsta vi kunde göra? Vi får väl hoppas att AT själv fick den värre utgången av sjukdomen.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Här följer olika CFR för Italien utöver WHOs uppskattade 3.4%. Alla verkar ju vilja räkna olika.

Om någon har fler formler så mottages det tacksamt! Tänkte att jag med jämna mellanrum postar och uppdaterar listan.

Variabler
A = Antal kända fall idag
B = Antal döda idag
C = Antal kända fall för 7 dagar sedan (Genomsnittstiden mellan sjukhus och död)
D = Antal friskförklarade idag

Myndighetsberäkningen
Dödligheten bland kända fall om man låtsas att alla dör samma sekund som när det blir känt att man är smittad
Formel: B/A

366/7375 = 0.0496 = 4.9%

Genomsnittsberäkningen
Dödligheten bland kända fall där man tar tiden mellan sjukhus och död i beaktning och låtsas att alla dödafall tar lika lång tid
Formel: B/C

366/1694 = 0.216 = 21.6%

Domedagsberäkningen
Dödlighetheten bland kända fall där man låtsas att tid till död och tid till fullständigt friskförklarade är samma och prioriteras lika precis högt
Formel: B/D

366/589 = 0.621 = 62%

Önsketänkningsberäkningen
Dödligheten om man utan grund (rätta mig om jag har fel) chansar på att det ligger på 0.4-0.8% såsom vissa personer verkar ha fått för sig att man borde göra
Formel: ??🧚‍♀️🦄?! - ¡🍭¿¿🥂💃¿ - ?!🤹?✨!

0.004 = 0.4%
0.008 = 0.8%

Du missade gamla hederliga Dödlighet/letalitet/CFR = döda/(döda+friskförklarade)
Citera
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Intressant - frågan är om det är just detta som fått Philip Morris att agera, jänkarna vill starta upp gen eller virus-justerad tobak som ska rökas mot Covid-19, lär nog bli svårt att smälta för folkhälsan, se artikeln: https://www.politico.com/news/2020/02/15/could-tobacco-cure-coronavirus-115329
Hm, nikotin är ju oftast en nyttig vitamin + finns ju i hela potatissläktet (potäter/paprika/tomater etc. etc.).
Tobaksplantan är välkänd+testad+tålig, så kan ha potetial inom vaccin. Är själv inte insatt i den kombinationen (botanik/vaccin) = irriterande nog finns alltid nya saker/ämnen att studera..

En annan fundering jag har är hur "annat rökande" fungerar. Har tittat lite extra på Holland/Amsterdam om jag kan finna samband, men tydligen än för tidigt att avgöra.
Tror i.o.f.s. inte att "vaping/e-cigg" har lika god effekt såsom vanlig tobak, men är möjligt att det minskar lite risk. Anser generellt att knapsu mode-mojjar likt vaping är förkastligt (p.g.a. att det bryter mot "heliga vitaminen Nr 2").
=>
Vanlig cigg/tobak skyddar + möjligtvis även "annat rökande".

& de "Tre Heliga Vitaminerna" Äro Juh:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in