2020-03-08, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag har förklarat för dig åtskilliga gånger att din observation av Polstjärnan varken bevisar rund eller platt jord. Du erkände det själv i föregående inlägg, har du redan glömt det?

Jo jag vet att du fört fram den åsikten. Men du har aldrig lyckats förklara hur du kom fram till en slutsatsen.

För mig och många andra går inte observationen att förklara på en platt jord. Och trots otaliga försök att ge en förklaring så har du inte lyckats vilket såklart innebär att det fortfarande inte finns någon förklaring. Vilket i sin tur leder till att det är ett evidens för att jorden inte är platt.

Citat:
Du erkände det själv i föregående inlägg, har du redan glömt det?

Nej det gjorde jag inte.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-03-08 kl. 22:42.
Citera
2020-03-08, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jo det är klart det var avsiktligt. Här följer ert meningsutbyte:

Du påstår att man svänger med sin båt och WilleGarvin visar att man lätt kan hålla koll på sin kurs med en gyrokompass. Du inser att du klantat till det igen, och väljer att tro att kompassen visar på jordens form.

Godnatt.
Och du fortsätter att leverera. Du inser förstås inte att gyrokompass pekar åt det den är inställd att peka på, nämligen geografisk nord. Om man färdas på en rund jord med hjälp av en gyrokompass så blir det en storcirkel vilket Willegarvin menar är rakt fram och det håller jag med honom om. Men om du utför samma resa på en platt jord blir det en cirkel på en plan yta, istället för en cirkel på utsidan av en boll som med rund jord.

Du vet inte vad samtalet handlar om.
Citera
2020-03-08, 22:46
Medlem
Citat:
... Men om du utför samma resa på en platt jord blir det en cirkel på en plan yta, istället för en cirkel på utsidan av en boll som med rund jord.

Och tack vare gyrokompassen så vet vi att vi inte färdas utefter en cirkel på en plan yta.
Citera
2020-03-08, 23:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Och du fortsätter att leverera. Du inser förstås inte att gyrokompass pekar åt det den är inställd att peka på, nämligen geografisk nord. Om man färdas på en rund jord med hjälp av en gyrokompass så blir det en storcirkel vilket Willegarvin menar är rakt fram och det håller jag med honom om. Men om du utför samma resa på en platt jord blir det en cirkel på en plan yta, istället för en cirkel på utsidan av en boll som med rund jord.

Det är ju det jag säger fåne. Fast du egentligen vet vad meningsutbytet handlar om väljer du att avsiktligt ’missförstå’ och börjar fråga hur gyrokompassen bevisar att jorden är rund.

Helt sjukt hur du gladeligen visar din egen oärliga taktik.
Citera
2020-03-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jo jag vet att du fört fram den åsikten. Men du har aldrig lyckats förklara hur du kom fram till en slutsatsen.

För mig och många andra går inte observationen att förklara på en platt jord. Och trots otaliga försök att ge en förklaring så har du inte lyckats vilket såklart innebär att det fortfarande inte finns någon förklaring. Vilket i sin tur leder till att det är ett evidens för att jorden inte är platt.

Du brukar länkar till nedan sajt vilken beskriver ditt argument. Detta är samma sak som jag tidigare diskuterade med Prudent, linjerna möts inte i en gemensam punkt på ett papper och det är väldigt enkelt. Om man förflyttar sig bort från ett objekt blir det mindre och kan således inte mötas i en punkt i samma illustration som beskriver objektet under andra förhållanden, alltså längre bort. Att då säga att det på papper skulle mötas i samma punkt är felaktigt eftersom de återger skilda förhållanden av samma objekt.

http://debunkingflatearth.blogspot.com/2016/02/debunking-flat-earth-how-polaris-proves.html

Citat:
Nej det gjorde jag inte.
Du sa att du drog en slutsats av en observation. Därmed är det fastställt att det bara är en observation. Slutsatsen är bara din personliga åsikt.
Citera
2020-03-08, 23:03
Medlem
Citat:
Och tack vare gyrokompassen så vet vi att vi inte färdas utefter en cirkel på en plan yta.
Hur vet vi det? Eller ska i vanlig ordning bara dra dina one liners utan förklaring?
Citera
2020-03-08, 23:23
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Du menar: för att motbevisa att jorden är rund måste man först erkänna att den är rund.
Ett exempel: 'eftersom jorden är rund så försvinner fartyget ned bakom horisonten. Vi ser att fartyget försvinner ned bakom horisonten. Därmed är jorden rund.'

Du ser inget problem med detta resonemang?

Svar på ditt experiment: kan man bestämma höjd med känd vinkel och sida?

Vem säger att du ska erkänna något? Du kan be mig genomföra ett experiment där resultatet du fått är platt jord. Sedan genomför jag det enligt dina instruktioner och ser om vi får samma resultat. Jag ber dig genomföra något som visa att jorden är rund. Det vill du inte och tjatar om erkännande. Det bevisar att du har fel. Du vågar inte! Du vet att du har fel så därför gör du inte det.

Ja, med två kända sidor och en vinkel kan man räkna ut alla sidor i en triangel. Det kan kräva lite mer än ett steg men det är inte svårare än gymnasiematte. Alla formler finns på nätet om du söker på trigonometri.

Du måste starta med den kända höjden för geostationär bana och vinkeln från tabellerna om du arbetar med globen. På den platta jorden har du vinklarna från tabellen och avstånden mellan städerna.

Sätt igång, rita!
Citera
2020-03-08, 23:38
Medlem
Det är ju plattjordare som kommer med lögner hela tiden.
Sen minst 4000 år tillbaka har vi vetat att jorden är rund.
All kunskap bilder och människor har ju bevisat det.
När plattjordare försöker motbevisa det genom att åka upp i självbyggda raketer dör dem bara.
Senast redigerad av Eagle5555 2020-03-08 kl. 23:56.
Citera
2020-03-08, 23:43
Medlem
Citat:
Hur vet vi det? Eller ska i vanlig ordning bara dra dina one liners utan förklaring?

Därför att en gyrokompass bygger på principen om rörelsemängdsmomentets bevarande vilket i sin tur betyder att gyrokompassen registrerar riktningsförändringar. Eller uttryckt på ett annat sätt: vi kan tack vare gyrokompassen veta om vi svänger eller inte.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-03-08 kl. 23:49.
Citera
2020-03-08, 23:48
Medlem
Citat:
Du brukar länkar till nedan sajt vilken beskriver ditt argument. Detta är samma sak som jag tidigare diskuterade med Prudent, linjerna möts inte i en gemensam punkt på ett papper och det är väldigt enkelt. Om man förflyttar sig bort från ett objekt blir det mindre och kan således inte mötas i en punkt i samma illustration som beskriver objektet under andra förhållanden, alltså längre bort. Att då säga att det på papper skulle mötas i samma punkt är felaktigt eftersom de återger skilda förhållanden av samma objekt.

Hemskt ledsen men ovanstående är helt obegripligt och ger ingen som helst förklaring till t.ex våra observationer av polstjärnan på en platt jord.

Vilket såklart leder till slutsatsen att jorden inte är platt eftersom den hypotesen inte kan förklara våra observationer.
Citera
2020-03-08, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
När plattjordare försöker motbevisa det genom att åka upp i självbyggda raketer dör dem bara.

Klart dom dör, dom träffar ju the firmament. Inget kan stoppa dom från Guds vrede!
Därför NASA ljuger för oss alla för att hålla oss säkra, för får vi reda på att jorden är platt då kommer Gud att straffa oss!

Eller vad säger du Bulldogen?!
Vetenskapliga bevis räcker inte för dig, utan vi ska bara lyssna på vad du tror och tycker...skit i över 4000 år vetenskap, din kunskap däremot, den är förbluffande Tack för att du öppnar våra ögon!

Dåre!
Citera
2020-03-09, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Vem säger att du ska erkänna något? Du kan be mig genomföra ett experiment där resultatet du fått är platt jord. Sedan genomför jag det enligt dina instruktioner och ser om vi får samma resultat. Jag ber dig genomföra något som visa att jorden är rund. Det vill du inte och tjatar om erkännande. Det bevisar att du har fel. Du vågar inte! Du vet att du har fel så därför gör du inte det.

Ja, med två kända sidor och en vinkel kan man räkna ut alla sidor i en triangel. Det kan kräva lite mer än ett steg men det är inte svårare än gymnasiematte. Alla formler finns på nätet om du söker på trigonometri.

Du måste starta med den kända höjden för geostationär bana och vinkeln från tabellerna om du arbetar med globen. På den platta jorden har du vinklarna från tabellen och avstånden mellan städerna.

Sätt igång, rita!

Det fetade: i första alternativt så har satelliten en bestäm höjd, bestämd vinkel och bestämd sida, med andra ord inget att räkna ut. Redan klart, resultatet antaget på förhand.

I alternativ två så har du tagit bort höjden, men bestämt vinkeln och sidan.

Inser du inte att utan din förutbestämda höjd kommer du att få en annan höjd än vad som anges i tabellen du refererar till. Att mäta samma satellit från olika avstånd ger ju olika vinkelhöjder men höjden är densamma om sidan är känd och det blir inte den som står i din tabell. För att bestämma höjden använder man på globen istället den krysspejling som medföljer tre observationer från olika orter.

Ditt test bevisar ingenting, varken platt eller rund jord. Den visar bara att plattjordstestet använder sig av höjdbestämning i en rät triangel medans höjdbestämning på globen bortser man ifrån den höjden och använder sig medföljande krysspejling för bestämmande av höjd.

Ditt test är meningslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in