2020-03-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nu famlar du allt efter halmstrån . Källa på att ingen överflygning av Antarktis någonsin sker?

För vi har ju sagt att du inte ska ljuga mer.
Det är du som famlar efter halmstrån för att rädda ansikte efter ditt spektakulära magplask.

Jag vet inte hur får en källa på det, vore det inte bättre att du skaffade en på att det sker?
Citera
2020-03-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Du slipper iaf ta hänsyn till corioliskrafterna som vi andra måste räkna med om vi seglar norr- eller söderut.

..fast hur är det med pannkakan egentligen. Snurrar den runt på något sätt?
Berätta hur du tar hänsyn till Coriolis när du seglar nord/syd? Vad gör du då?

Vet ej om den platta jorden roterar, däremot så ser det ut som att himlen roterar. Det erkänner ju tom din modell, ni kallar det skenbar rotation.
Citera
2020-03-08, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Tack och lov så har vi nu för tiden gyrokompasser med vars hjälp vi vet vad rakt fram är...

Tack vare något så enkelt som en modern kompass så vet vi att din tes är felaktig.
Berätta nu för oss hur gyrokompassen bevisar att jorden är en sfär!
Citera
2020-03-08, 22:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg

Avsiktligt missförstånd. Nu gör du det igen. Du vet ju att frågan var hur man vet att man inte seglar i en cirkel, som du påstod var lika troligt som att man seglade i en rak kurs när man seglade runt jorden.
Citera
2020-03-08, 22:21
Medlem
Citat:
I första stycket första meningen säger du att av din observation drar du slutsatsen att jorden är rund, för att sedan i andra meningen säga att din slutsats kan bestridas och att det bara är en observation. Du passar också på att flika in nån klyscha om heder när du precis dragit en ohederlig slutsats, för att sedan avsluta ditt inlägg med att jag ska förklara varför dina slutsatser är felaktiga. Du har precis just gjort det själv! Obetalbar lyteskomik!

Ja du kan såklart försöka visa varför min teori är felaktig och/eller visa att våra observationer stämmer med din hypotes.

Och det är här du går vilse... du lyckas varken med det ena eller det andra. Trots mängder med försök har du inte på ett begripligt sätt lyckats förklara ens de enklaste observationer som t.ex Polstjärnan.
Citera
2020-03-08, 22:23
Medlem
Citat:

Det gör den inte - kompassen falsifierar din hypotes om att vi inte kan hålla en rak kurs.
Gyrokompassen visar att latituder inte är cirklar på en platt jord - och från det faktumet vet vi att din modell är felaktig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-03-08 kl. 22:26.
Citera
2020-03-08, 22:24
Medlem
Citat:
Avsiktligt missförstånd. Nu gör du det igen. Du vet ju att frågan var hur man vet att man inte seglar i en cirkel, som du påstod var lika troligt som att man seglade i en rak kurs när man seglade runt jorden.
Det är inget avsiktligt missförstånd. Willegarvin gillar att använda argumentet att gyrokompassen bevisar att jorden rund eller roterar, men han vill aldrig förklara hur det går till. Jag tycker det är rimligt att man förklarar det, men det gör inte du såklart. Du försöker enbart med en religiös fanatikers desperation smeta vad som helst på mig för på nåt skyla det magplask du så väl ombesörjt i afton.
Citera
2020-03-08, 22:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är du som famlar efter halmstrån för att rädda ansikte efter ditt spektakulära magplask.

Jag vet inte hur får en källa på det, vore det inte bättre att du skaffade en på att det sker?

Det är som påstår något, då får du minsann styrka det också. Men just ja det är ju inte din stil, du har aldrig kommit med ett enda ’bevis’ som stöder det du påstår. Blir du ställd retirerar du bara med ett 'det vet jag inte'. Sen vidare till nästa tuva.

Ikväll blev den tuvan tyvärr för din del fadäsen med ’the Antarctica Treaty’, hehe.

Du lär för övrigt vara rätt ensam i din upplevda komik, om inte Teenage Ninja, studenten och dina andra polare skulle komma in, för det krävs användare av den kalibern för att till fullo förstå hur ägig du är när du ljuger och spelar korkad.
Citera
2020-03-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ja du kan såklart försöka visa varför min teori är felaktig och/eller visa att våra observationer stämmer med din hypotes.

Och det är här du går vilse... du lyckas varken med det ena eller det andra. Trots mängder med försök har du inte på ett begripligt sätt lyckats förklara ens de enklaste observationer som t.ex Polstjärnan.
Jag har förklarat för dig åtskilliga gånger att din observation av Polstjärnan varken bevisar rund eller platt jord. Du erkände det själv i föregående inlägg, har du redan glömt det?
Citera
2020-03-08, 22:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är inget avsiktligt missförstånd. Willegarvin gillar att använda argumentet att gyrokompassen bevisar att jorden rund eller roterar, men han vill aldrig förklara hur det går till. Jag tycker det är rimligt att man förklarar det, men det gör inte du såklart. Du försöker enbart med en religiös fanatikers desperation smeta vad som helst på mig för på nåt skyla det magplask du så väl ombesörjt i afton.

Jo det är klart det var avsiktligt. Här följer ert meningsutbyte:

Citat:
Ja, det innebär att man konstant girar i teorin och skulle registrerar roderslag så hade det nog varit möjligt att visa det om det inte hade varit för vind, ström och sjö. De påverkar i större grad både val av rutt och mängd roderslag.

Vidare så märker man inte av den lilla kursändring som krävs när man följer en parallell, men den är säkert mätbar så länge man filtrerar ut roderslag för stötta mot andra faktorer. Låter jobbigt, så jag tänker inte göra det om du tänker föreslå det.

Citat:
Tack och lov så har vi nu för tiden gyrokompasser med vars hjälp vi vet vad rakt fram är...

Tack vare något så enkelt som en modern kompass så vet vi att din tes är felaktig.

Citat:

Du påstår att man svänger med sin båt och WilleGarvin visar att man lätt kan hålla koll på sin kurs med en gyrokompass. Du inser att du klantat till det igen, och väljer att tro att kompassen visar på jordens form.

Godnatt.
Citera
2020-03-08, 22:28
Medlem
Citat:

Nej det har du missuppfattat. Gyrokompassen är inget bevis för att jorden är en sfär - det är ett bevis för att en latitud inte är en cirkel på en platt jord.

Däremot kan du med hjälp av ett gyroskop - vilket är ett helt annat instrument - visa att jorden roterar.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-03-08 kl. 22:30.
Citera
2020-03-08, 22:34
Medlem
Citat:
Det är som påstår något, då får du minsann styrka det också. Men just ja det är ju inte din stil, du har aldrig kommit med ett enda ’bevis’ som stöder det du påstår. Blir du ställd retirerar du bara med ett 'det vet jag inte'. Sen vidare till nästa tuva.

Ikväll blev den tuvan tyvärr för din del fadäsen med ’the Antarctica Treaty’, hehe.

Du lär för övrigt vara rätt ensam i din upplevda komik, om inte Teenage Ninja, studenten och dina andra polare skulle komma in, för det krävs användare av den kalibern för att till fullo förstå hur ägig du är när du ljuger och spelar korkad.
Men jag levererade ju lagtext på svenska som styrkte mitt påstående om Antarktisfördraget, du förlorade. Det är förbjudet att vistas i Antarktis utan myndigheters tillstånd, du har förlorat.

Men jag förstår att du är kränkt, jag lider med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in