2020-03-08, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det var länge sedan vi låg i absoluta toppen på något annat än antidepressiva per capita.
Såklart, absolut inget annat.
Citera
2020-03-08, 22:07
Medlem
Vittna precis hur en man i 30- 35 års åldern steg ut ur en provtagning tält.

Han verkade vara sjuk, och sedan promenerade han en sträcka bland folk för att till slut stiga på en buss! Med minst 30 passagerare.

Detta skedde i Malmö södervärn.

Nivån av oansvarighet för att smitta andra folk är skyhög i Malmö!

Vågar man ens gå ut numera?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Hur är det med tvätt? jag har googlat lite men hittar ingen riktigt bra info. Man tycker ju att om tvål bryter ner viruset så måste tvättmedel också göra det. Och full värme på torktumlare borde ju också vara för varmt för det? Har tvättstuga nämligen, och eftersom jag jobbar på en publik arbetsplats har jag gott om kläder som utsätts för både det ena och det andra...

Någon som jobbar inom städ-, eller kanske t o m sjukvården eller tvättindustrin som har koll på detta? Ska jag alltså ha extra medel i någon form och kan jag torktumla?
Man kan tvätta med klor, häll i en svag lösning där man håller i sköljmedel, sedan skulle jag undvika torktumlaren om det är delad tvättstuga
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
En patient som kräver syrgas och dropp behöver inte övervakas konstant av mängder av personal. För sådana fall vore större salar och färre personal en fungerande lösning.

Coronasjuka som inte kan andas kräver intensivvård. Här kan du läsa om intensivvård

https://www.norran.se/nyheter/vard-omsorg/prislapp-sa-mycket-kostar-ett-dygn-med-intensivvard-i-skelleftea/
Citera
2020-03-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Samma här, en två/tre stycken i kolonn......typ två/tre gånger, mer än vanligt?

Oklart.. Men man blir ju lite nojjig.. En kollega påstod att han sett ett flertal ambulanser vid karolinska med personer iklädda vita dräkter när han lämnade av sin sambo i veckan. Skumt...
Citera
2020-03-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katjakaj1
Jag ska kolla upp det. Man kan aldrig vara 100% säker på något, så visst, vi kanske lever i ett av världens absolut sämsta länder som du säger. Varför i helvete bor du kvar? Hur förklaras alla mätningar (däribland skolsystem) som vi ligger i absoluta toppen på?

Du måste ha blandat ihop Sverige med Finland. Finland ligger på topp. Sverige gör det inte längre - tyvärr. Det var länge sedan som Sverige presterade topresultat i PISA exempelvis.

Men du kanske lever på gamla minnen?

P.S. Elever kan inte längre räkna eller läsa.. för att inte tala om språket
Citera
2020-03-08, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Vi är nog många med liknande berättelser från svensk vård tyvärr. Patienter ifrågasätts och deras symptom undersöks inte - min släkting fick höra att han hade stressymptom - och när de till sist dör av sin sjukdom och man anmäler får man svar att det inte går att styrka att patienten inte hade dött även om den fått vård.

Det är inte arbetarnas fel utan styret och all byråkrati. En myndighet kan bestämma över en annan. Personen kämpade i motvind i flera år innan denne fick ge upp. Sen blev det begravning och från oss brev till alla involverade jävlar om hur utgången blev. Inte för att jag tror de bryr sig om en död människa dessa ansvariga inom sjukvården men någon kanske någon kände lite ånger för 5 min iaf. Det blev ett slag i luften tillbaka mot dem iaf
Citera
2020-03-08, 22:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pluviale
Nej men det skadar inte att ha en. Varför skulle det vara något negativt att vara förberedd? Vissa är ju bara så jävla pantade.

Därför att om du behöver en kemikaliedräkt är problemet mycket större än du kan förbereda dig för/från.
Citera
2020-03-08, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du tror det, ja. Har du köpt en kemikaliedräkt som du nu går omkring, i rent självbevarande?
En riktig kemdräkt kostar 45 000 kr på nätet.
Citera
Medlem
Zlatan.s avatar
Kungholmens gymnasium. X antal elever i karantän efter att en person testats positivt.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Man tror att Kinas användning av mekaniska ventilatorer åtminstone delvis kan förklara den lungfibros de hittat, enligt denna studie:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4991945/

Mao en vanlig respirator. Utan andningshjälp hade de antagligen dött.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Man tror att Kinas användning av mekaniska ventilatorer åtminstone delvis kan förklara den lungfibros de hittat, enligt denna studie:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4991945/
Intressant. I fall med SARS läste jag att en hyperreaktion av immunförsvaret kunde orsaka den här typen av lungskador när immunförsvaret börjar angripa friska celler, vilket jag också tagit för sanning.

Sen kanske inte det ena utesluter det andra - man kan ju tänka sig att två dåliga saker i kombination får katastrofala följder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in