2020-03-08, 22:11
Medlem
Utmärkt sammanfattning av kunskapsläget finns här:

https://arstechnica.com/science/2020/03/dont-panic-the-comprehensive-ars-technica-guide-to-the-coronavirus/

Intressant läsning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Coronasjuka som inte kan andas kräver intensivvård. Här kan du läsa om intensivvård

https://www.norran.se/nyheter/vard-omsorg/prislapp-sa-mycket-kostar-ett-dygn-med-intensivvard-i-skelleftea/

Som inte kan andas alls, ja... Obviously. 5% kräver intensivvård, det är de gällande siffrorna. Alla som behöver vård behöver dock inte intensivvård och de som kräver vård utanför IVA är fler rent statistiskt än de som hamnar på IVA. Så... what's your point?
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
En grupp fransmän pa kryssning pa Nilen ber om hjälp. En del har blivit förda till ngt gammalt militärsjukhus (ev smittade), en del kvar pa baten med nästan ingen mat och barn har blivit skilda fran sina föräldrar. Hur man nu kn aka iväg pa en Nilen-kryssning mitt i Corona-epidemin. När det sen skiter sig skriker man pa hjälp fran hemlandet!

Egypten har i dagsläget 49st rapporterade fall och tror du att de hade åkt om det vetat att läget skulle bli sämre, förmodligen var det "0" smittade när de åkte.
Har du en länk så vore det trevligt.
Citera
2020-03-08, 22:12
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pluviale
Man kan tvätta med klor, häll i en svag lösning där man håller i sköljmedel, sedan skulle jag undvika torktumlaren om det är delad tvättstuga

Som i klorin då, istället för sköljmedel alltså? Bör vara rätt svagt isf så inte kläderna går åt skogen.

Fast om man har temp i torktumlaren spelar det väl ingen större roll om den är gemensam, eller? Blir säkert minst 70 C i den, bränner sig nästan när man tömmer direkt efter programslut.
Citera
Medlem
Dramalamadingdongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Man berättar inte ens vilka skolor som drabbats av corona i Stockholm.. känns sådär faktiskt.
Det måste ju finnas människor här i forumet som sitter på information om var dvs platser/skolor mm och ”vilka” som är smittbärare (ålder, kön mm). Varför inte kartlägga allt vi vet här i en grupp när tidningarna vägrar uppge denna info?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan.
Kungholmens gymnasium. X antal elever i karantän efter att en person testats positivt.
Kan inte ha hänt. Barn kan inte bli smittade...
Citera
2020-03-08, 22:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Om du har en länk eller två till specifika texter så skicka gärna in dem i tråden.

Vore intressant att läsa vad gökarna skrev och tänkte då.

Det drunknar i nuvarande rapportering så jag hittar det inte. Det har ju heller aldrig fått någon vidare effekt det de har sagt, vilket gör det mer svårspårat. Det är alltså i grunden baserat på olika rapporter som de skrivit i vetenskapligt syfte.

Jag ska försöka söka vidare, men hinner inte nu.
Citera
2020-03-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katjakaj1
Såklart, absolut inget annat.

Jodå vi ligger nog i topp med skatter också.
Tror vi va ett av de bästa länderna med bombningar i fredstider.

inte för jag bor direkt men skatten den märker jag iaf av här i landet
Citera
2020-03-08, 22:14
Medlem
"Folkhälsomyndigheten: Onödig åtgärd i Umeå"

Tidningsrubriker just nu om hur vår statsepidemiolog tycker att Umeå kommun överdriver som anser att de som varit i Kina, norra Italien, eller Iran ska stanna hemma två dagar efter sportlovet oavsett symtom.......

Seriöst så tror jag att UMEÅ kan bli ett gott exempel. Håller tummarna för det. Åtgärden att låta sportlovsfirande i Italien och Iran vara hemma i två dar - är det så mycket att begärt givet omvärldsscenariot? VARFÖR talar statsepidemiologoen däremot????
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katjakaj1
Jag ska kolla upp det. Man kan aldrig vara 100% säker på något, så visst, vi kanske lever i ett av världens absolut sämsta länder som du säger. Varför i helvete bor du kvar? Hur förklaras alla mätningar (däribland skolsystem) som vi ligger i absoluta toppen på?

Jag bor kvar för att jag föddes här, har barn och familj här.
Vad menar du med att vi ligger i absoluta toppen gällande skolsystem/resultat?
Kanske att vi låg bra till 1995, idag presterar vi bottenresultat och är ett av Europas länder med absolut sämst skolresultat.
Senast redigerad av fluffypuffy 2020-03-08 kl. 22:18.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
En riktig kemdräkt kostar 45 000 kr på nätet.

Ja, det är ju inte jag som har för avsikt att införskaffa någon. Det var en fråga till en annan som antydde det.
Citera
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Mao en vanlig respirator. Utan andningshjälp hade de antagligen dött.

Ja, men tydligen ska ECMO inte orsaka denna sortens skador, och Italien använder ECMO i högre utsträckning än Kina. Så svar får vi först när Italien sammanställt och analyserat sina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in