2020-03-08, 21:56
Medlem
Jag läser nu i SVD: "Men exakt hur regeringen ska se till att de nya restriktionerna hålls var ännu inte klarlagt på söndagsförmiddagen, då flyg både från Milano och Venedig fortsatt verkade fungera som normalt och tågbiljetter ännu såldes på stationerna."

Så karantän men egentligen inte...
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Krävs inte mycket i dagens samhälle, media skapar sina krigsrubrik klickbaits samt vinklar allting till det yttersta.
Domedags scenariona haglar tätt, när det har lagt sig uppenbarar sig guldfiskminnet igen, tills nästa larm kommer.

Går man tillbaka 15 år så kan man följa att virologerna återkommande gått ut och varnat för att det är ett nytt »dödsvirus« i antågande. Flitigaste där har nog Björn Olsen och Fredrik Elgh varit bland svenska aktörer. Tala om att ropa på vargen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Tycker du verkar mer hysterisk än de flesta här inne. Varför skulle man inte kunna planera att gå i regnställ och ansiktsmask för? Det är väl rätt normalt om det är kris.

Det hade varit en rimlig reaktion om du var hjärtsjuk och 85+ år gammal, eller om det var Ebola som plötsligt hade blivit luftburet. I detta scenario ter det sig något överdrivet.
Citera
2020-03-08, 21:57
Medlem
Om pensionerade ssk ska gå in o jobba igen borde de få bra mycket mer betalt.
Sjukhuscheferna borde donera sina löner till detta och även till alla andra inom vården som kommer få jobba utan skyddsutrustning efter ett tag när allt tagit slut.
Citera
2020-03-08, 21:57
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Egypten har en epidemi då de exporterar fall i mängder. De har dock ingen aning själva om detta...
En grupp fransmän pa kryssning pa Nilen ber om hjälp. En del har blivit förda till ngt gammalt militärsjukhus (ev smittade), en del kvar pa baten med nästan ingen mat och barn har blivit skilda fran sina föräldrar. Hur man nu kn aka iväg pa en Nilen-kryssning mitt i Corona-epidemin. När det sen skiter sig skriker man pa hjälp fran hemlandet!
Citera
2020-03-08, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Gissade rätt nästan på antalet gällande antalet smittade i Sverige som vi kan konstatera idag. Mycket oroväckande. Tror att nästa vecka blir då vi tappar kontrollen gällande smittspridning i landet. De föregående veckorna har varit en baggis i förhållande till hur vi nu måste bemöta hotet med att förhindra fortsatt spridning. Italien är i skrivande stund ett gott exempel på den utmaning som övriga EU står inför. Våren kommer att bli riktigt tuff.

Håller med, många faktorer/rapporter pekar på ökning, MEN, får vi reda på det, eller slår MSB's sekretess in om det sker, mycket spännande enligt mig??!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, faktiskt, kan hålla med om det, på en ovetenskaplig grund, fler på E4 i norrort, i mitt fall, men igen, ganska subjektivt......

Håller med. Har sett den stora intensivvårdsbussen ett antal gånger denna vecka bla...
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pluviale
Det är bara ren självbevarelsedrift. Den riktiga paniken kommer nog ske bland de som inte planerat ordentligt.

Du tror det, ja. Har du köpt en kemikaliedräkt som du nu går omkring, i rent självbevarande?
Citera
2020-03-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Och efter detta tar det6 år till att få det på plats.

Nåja hellre det än att sjukhuset sedan kollapsar efter ett tag. Tydligen ganska vanligt:

https://www.kkuriren.se/nyheter/varlden/tiotals-begravda-i-hotellkollaps-i-kina-sm5358956.aspx
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Intressant svar, för visst är det så att irrationell panik inte hjälper någon.

Tillförlitlig information och bedömning av dessa och riskbedömning därefter, är mycket viktigt, istället för att utan substans avfärda läkarvetenskap med argument som att det är domedagsprofetior, såsom den jag ursprungligen svarade.

Intressant ledare av Wolodarski förövrigt om bl.a. det jag menar kan få det hela att spåra ut hos vissa, att förtroendet sviker för de svenska myndigheternas agerande, som kan bli en grogrund för konspirationsteorier och felaktiga undergångsscenarier.

https://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-ursakta-maste-vi-vara-plagsamt-langsamma/

Ja jag läste den artikeln tidigare, mycket bra och sant. Instämmer helt att myndigheterna är enormt flata och sena i det här. Och då blir mycket riktigt motreaktionen extrem åt andra hållet istället.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du tror det, ja. Har du köpt en kemikaliedräkt som du nu går omkring, i rent självbevarande?

Jag tänker inte köpa en kemikaliedräkt. Men om någon gör det så är det väl bra för oss andra.
För det minskar ju risken att det sprider sig. Jag ser inte varför det skulle vara något dåligt.
Citera
2020-03-08, 22:00
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det där är dock ett mindre problem, det finns gott om t ex gymnastiksalar i skolor och annat som tillfälligt kan agera vårdplatser. Där skulle ett oerhört stort antal få plats.

Om det nu skulle gå så långt vill säga, det är något svårt att se ett sådant scenario i dagsläget.

Och vem ska agera sjuksköterskor och läkare på dessa tillfälliga inrättningar menar du? Ska vi be gandalf trolla fram dem kanske?
Herregud..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in