2020-03-08, 22:03
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Man berättar inte ens vilka skolor som drabbats av corona i Stockholm.. känns sådär faktiskt.
Man får information via skolplattformen. Iaf fick jag det (att vår skola inte hade drabbade).
Citera
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Man berättar inte ens vilka skolor som drabbats av corona i Stockholm.. känns sådär faktiskt.

Tycker det står ganska tydligt att ”alla berörda får information”
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Ex på att UK agerar både på helgen samt proaktivt:

The Department of Health is now advising anyone who has returned from the lockdown areas in northern Italy to self-isolate for two weeks, even if they do not have coronavirus symptoms.

nyss, Guardian

Men i Sverige agerar man under kärntiden må till tors samt reaktivt, om alls.
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-08 kl. 22:10.
Citera
2020-03-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Oväntat att DN skulle lyfta sin pk-lans mot ”etablissemanget” på det viset. Ska bli spännande att se om det speglar sig i den kommande tidens rapportering.

Om du har en länk eller två till specifika texter så skicka gärna in dem i tråden.

Vore intressant att läsa vad gökarna skrev och tänkte då.

Här är en:

https://www.expressen.se/nyheter/miljoner-kommer-att-insjukna/
Citera
Medlem
nikithas avatar
Från Expressen
Det har uppdagats fall där elever vid några av Stockholms skolor testat positivt för covid-19, skriver Stockholms stad på sin hemsida

Någon som har koll på vilka skolor det kan röra sig om?
Citera
Medlem
karamellas avatar
Citat:

Det finns flertalet artiklar som rapporterat om detta. Campus Manila (där prinsessan Estelle går) blev det många artiklar om, Kunskapsskolan i Nacka (de har gjort många TV-intervjuer där de kritiserar den bristande informationen från myndigheter), Danderyds gymnasium, Viktor Rydberg x2.

Edit: Tydligen är de kommunala skolorna hemliga, men friskolorna är öppna med informationen. Kasst av Stockholm stad.
Senast redigerad av karamella 2020-03-08 kl. 22:12. Anledning: Tillägg av info
Citera
2020-03-08, 22:05
Medlem
Citat:

Jag känner till Rudbeck, ett av landet största gymnasium, minst 150 elever var i alperna, de franska ( tror Val d'isere), bussresor v. 9, ingen info om dem.....skolan har inte officiellt drabbats, får se hur veckan som kommer ser ut...
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Hur är det med tvätt? jag har googlat lite men hittar ingen riktigt bra info. Man tycker ju att om tvål bryter ner viruset så måste tvättmedel också göra det. Och full värme på torktumlare borde ju också vara för varmt för det? Har tvättstuga nämligen, och eftersom jag jobbar på en publik arbetsplats har jag gott om kläder som utsätts för både det ena och det andra...

Någon som jobbar inom städ-, eller kanske t o m sjukvården eller tvättindustrin som har koll på detta? Ska jag alltså ha extra medel i någon form och kan jag torktumla?
Citera
Medlem
Intressant att USA-smittan kan få flygande start här i Sverige. Vilken del av USA som smittan härstammar sägs inte. Men den smittade mamman eller pappan (antar jag) har smittat andra i familjen bl a den 20-åriga dottern (troligtvis) som sedan umgåtts med varit aktiv med vänner.

Tre personer från länet har testats positivt för coronavirus

Under lördagskvällen har en person från Örebro län testats positivt för det nya coronaviruset. Under söndagen har också två familjemedlemmar bekräftats smittade. Samtliga har lindriga besvär och befinner sig i hemmet med förhållningsregler.

Den först smittade personen, som är i medelåldern, bedöms ha smittats utomlands, i USA, och har kommit hem till Sverige för en vecka sedan. Testning skedde då det framkom att personen kunde ha utsatts för smitta i samband med resan. Kontaktspårning har skett och ett tiotal nära kontakter har kontaktats och fått förhållningsregler.

De två familjemedlemmarna som på söndagen bekräftades smittade är i 50-årsåldern samt i 20-årsåldern.

- Ett arbete att spåra kontakter som kan ha utsatts för smitta har påbörjats och kommer fortsätta under eftermiddagen och kvällen, säger Gunlög Rasmussen, smittskyddsläkare. Kontakterna får förhållningsregler att stanna hemma och vara uppmärksamma på symtom, med instruktionen att då kontakta vården. Provtagning på nära kontakter sker endast om de utvecklar symtom.

https://www.regionorebrolan.se/sv/Om-regionorebrolan/Press/Nyheter/Nyheter-2020/Tre-personer-fran-Orebro-lan-har-testats-positivt-for-coronavirus/

20-åriga tjejen var på öppet hus på Örebro universitet och hängde där med vänner.

En ung person som varit smittsam med det nya coronaviruset besökte Örebro universitet onsdagen 4 mars när universitetet höll öppet hus, de så kallade universitetsdagarna, för länets gymnasieskolor. De nära kontakter som personen haft under dagen är kontaktade och har fått förhållningsregler att vara hemma. Det kan dock inte uteslutas att personen även kan ha smittat andra som varit där den dagen.
Citera
Medlem
Celsiusskolan i Uppsala stängd imorgon. Flera lärare och elever i karantän. Gymnasieskola.
Citera
2020-03-08, 22:06
Medlem
Lucianuss avatar
Har Tegnell fått låna regeringens talskrivare: "Jag var lite för optimistisk" ligger ju i samma härad som "Vi har varit naiva - Vi såg det inte komma".
Citera
2020-03-08, 22:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Det enda jag hoppas är att så mångaPK politiker som möjligt stryker med 👍
PK flyger ej till alperna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto