2020-03-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Samtidigt ett riskhanteringssystem som inte innefattar ett worst case scenario är väl inget att hänga upp i julgranen. Åtminstone är det inte så man arbetar inom finans med riskhantering.

De scenario som man bör vara förberedd på är framför allt de värsta. För är man inte förberedd på det värsta ja, då går det jäkligt illa när det inträffar.
Vad är det värsta då? Det är rimligtvis också en uppskattning och/eller något man anser sig ha råd med.
Citera
2020-03-08, 21:53
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det har listats att många får lung skador. I och med att det har gått för kort tid sedan covid 19 patienter tillfrisknat. Så vill ej forskare säga att det skall bli lika illa som SARS1 el. MERS.
https://www.sciencedirect.com/scienc...73309920300864
https://www.medrxiv.org/content/10.1...539v2.full.pdf

Om nånn, några veckor borde de ploppa upp mer.

Dock så har man börjat förbereda ett forskningsprojekt på Covid-19 pat som fått fibros
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/...279197?recrs=a

SARS 1 Studier
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15947329
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...v060p00401.pdf

Man tror att Kinas användning av mekaniska ventilatorer åtminstone delvis kan förklara den lungfibros de hittat, enligt denna studie:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4991945/
Citera
2020-03-08, 21:54
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Ja den klippningen var det också världsklass på.

Vad fan är det för jävla idioter som sitter och sätter ihop nyhetssändningar, utöver just denna gång, så är det ofta som det är riktigt jävla dåligt tajmat med övergång av reportage etc.

Gör det bättre själv då pajas! Är så jäkla trött på folk som bara klagar och ska hitta fel på allt och alla. På 80-talet hade dagens nyhetssändningar varit av världsklass.

Jag tycker iaf att bevakningen är god om corona men givetvis måste andra nyheter också få lite utrymme.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Jag vet inte ifall jag bara tänker på det mer men de senaste dagarna känns det som att jag har sett fler ambulanser. Någon annan som tänkt på detta?

Ja, faktiskt, kan hålla med om det, på en ovetenskaplig grund, fler på E4 i norrort, i mitt fall, men igen, ganska subjektivt......
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Han kan garanterat mer än dig , inklusive mig och de flesta andra här om detta så lägg ner nu.
Han kan mer än mig och dom andra här ?? Allt han har kläckt ut sig har varit fel eller visat motsatt effekt, du som behöver vakna upp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
För att hysteri och panik är det man ser från de flesta av er härinne. Finns folk som på riktigt planerar klä sig topp till tå i skyddsutrustning - som INTE tillhör en riskgrupp till och med. Masshysteri är vad det är.

Tycker du verkar mer hysterisk än de flesta här inne. Varför skulle man inte kunna planera att gå i regnställ och ansiktsmask för? Det är väl rätt normalt om det är kris.
Citera
2020-03-08, 21:55
Medlem
Gissade rätt nästan på antalet gällande antalet smittade i Sverige som vi kan konstatera idag. Mycket oroväckande. Tror att nästa vecka blir då vi tappar kontrollen gällande smittspridning i landet. De föregående veckorna har varit en baggis i förhållande till hur vi nu måste bemöta hotet med att förhindra fortsatt spridning. Italien är i skrivande stund ett gott exempel på den utmaning som övriga EU står inför. Våren kommer att bli riktigt tuff.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Ja men du /ni länkar ju bara "värsta scenario" länkar

Finns nog anledning att tro att många här inne är de som inte riktigt tycker Sveriges nuvarande inställning är den korrekta och tycker att den information som ges i våra medier verkar vara skumma/ konstiga. Brukar vara i sådana fall man söker sig till forum som har annan inställning/ information än den "offentliga".

Sen att de flesta länkar är till "värsta scenario" eller iallafall "värre scenarier än den svenska inställningen" kan ha att göra med att det inte finns så många artiklar eller information om scenarier som antyder på att det blir mildare än den information som ges av t.ex. AT.

Även om det finns några som gärna pratar om scenarier som är lite väl (enligt mig) orealistiska så verkar de flesta ändå ha koll och inte tro på att vi kommer få total masspsykos och ned stängning av samhället (SHTF).
Citera
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Jo jag har sett den där. Tråkigt om så är fallet men återigen... nästan 70 000 friska, 80% behöver inte ens sjukhusvård. Hur ska alla dårar som sitter och gungar i ett hörn av all "fakta" de letar upp klara när de väl blir smittade av corona och har rikspanik för de tror att det har satt sig i "hjärnstammen" och de ska sluta andas vilken sekund som helst? Det är inte ett sansat förhållningssätt. De flesta blir friska från det här. Dödligheten bland människor under 40 verkar vara mycket låg. Det finns en hel hop studier som säger allt möjligt - mycket kan inte verifieras än, mycket kommer från mindre tillförlitliga källor, mycket är hastigt utfört.

Mänskligheten har överlevt epidemier och pandemier förr och lär så göra även denna gång. Enda fördelen man hade då jämfört med nu (eftersom vi ändå sitter på enormt mycket mer resurser för att bekämpa något sånt här än vi någonsin gjort förr) är väl att 1918 slapp man en daglig uppdatering om hur jävligt allt ser ut.

Intressant svar, för visst är det så att irrationell panik inte hjälper någon.

Tillförlitlig information och bedömning av dessa och riskbedömning därefter, är mycket viktigt, istället för att utan substans avfärda läkarvetenskap med argument som att det är domedagsprofetior, såsom den jag ursprungligen svarade.

Intressant ledare av Wolodarski förövrigt om bl.a. det jag menar kan få det hela att spåra ut hos vissa, att förtroendet sviker för de svenska myndigheternas agerande, som kan bli en grogrund för konspirationsteorier och felaktiga undergångsscenarier.

https://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-ursakta-maste-vi-vara-plagsamt-langsamma/
Citera
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Tror du verkligen vi har sängar och vårdplatser på sjukhusen blir min motfråga?
Det lilla som finns räcker precis som det är och du får fortfarande vänta i månader på en operation.
Sjukhusen outsourcar till privata aktörer för att med nöd och näppe klara vårdgarantin på 3 månader, tror du verkligen kommunerna skulle agera på sådana kostsamma beslut om det fanns ens en millimeter av extra resurser att tillgå?
Och till detta en pandemi..
Jo men fortsätt vara hoppfull du, verkligheten kommer väcka dig som en väckarklocka från hell.

Det där är dock ett mindre problem, det finns gott om t ex gymnastiksalar i skolor och annat som tillfälligt kan agera vårdplatser. Där skulle ett oerhört stort antal få plats.

Om det nu skulle gå så långt vill säga, det är något svårt att se ett sådant scenario i dagsläget.
Citera
2020-03-08, 21:56
Medlem
ünders avatar
https://www.dn.se/nyheter/anstrangande-att-spara-smittan-men-vi-ar-i-fas/

"I stadsdelen Hisings Backa i Göteborg stängs en förskola, efter att en smittad person befunnit sig i lokalerna. Alla de 19 barnen och de fem anställda kommer att isolera sig hemma, enligt GP som talat med en person i förskolans styrelse."

Lycka till med att hålla dessa föräldrar och barn hemma var min första tanke. Hoppas att ingen har blivit smittad.
Citera
2020-03-08, 21:56
Medlem
Citat:
För att hysteri och panik är det man ser från de flesta av er härinne. Finns folk som på riktigt planerar klä sig topp till tå i skyddsutrustning - som INTE tillhör en riskgrupp till och med. Masshysteri är vad det är.
Det är bara ren självbevarelsedrift. Den riktiga paniken kommer nog ske bland de som inte planerat ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in