Citat:
Ursprungligen postat av
lisett
Jo jag har sett den där. Tråkigt om så är fallet men återigen... nästan 70 000 friska, 80% behöver inte ens sjukhusvård. Hur ska alla dårar som sitter och gungar i ett hörn av all "fakta" de letar upp klara när de väl blir smittade av corona och har rikspanik för de tror att det har satt sig i "hjärnstammen" och de ska sluta andas vilken sekund som helst? Det är inte ett sansat förhållningssätt. De flesta blir friska från det här. Dödligheten bland människor under 40 verkar vara mycket låg. Det finns en hel hop studier som säger allt möjligt - mycket kan inte verifieras än, mycket kommer från mindre tillförlitliga källor, mycket är hastigt utfört.
Mänskligheten har överlevt epidemier och pandemier förr och lär så göra även denna gång. Enda fördelen man hade då jämfört med nu (eftersom vi ändå sitter på enormt mycket mer resurser för att bekämpa något sånt här än vi någonsin gjort förr) är väl att 1918 slapp man en daglig uppdatering om hur jävligt allt ser ut.
Intressant svar, för visst är det så att irrationell panik inte hjälper någon.
Tillförlitlig information och bedömning av dessa och riskbedömning därefter, är mycket viktigt, istället för att utan substans avfärda läkarvetenskap med argument som att det är domedagsprofetior, såsom den jag ursprungligen svarade.
Intressant ledare av Wolodarski förövrigt om bl.a. det jag menar kan få det hela att spåra ut hos vissa, att förtroendet sviker för de svenska myndigheternas agerande, som kan bli en grogrund för konspirationsteorier och felaktiga undergångsscenarier.
https://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-ursakta-maste-vi-vara-plagsamt-langsamma/