2020-03-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Level3
Låter som ett uttalande som kan ha varit från våren 2008 när det rasat nästan 30% från toppen, men sedan rasade det ca40% till...
Den gången hade jag sålt några månader innan, enda gången man lyckats med det. Minns att jag försökte sälja en bostadsrätt på hösten men det kom bara skambud 25% under utropspris. Vad jag minns så kom börsen tillbaka ganska snabbt, efter 6 månader var det full fart igen och jag fick lägenheten sålt till ett bra pris. Dock föll väl inte börsen 70% eller gjorde den det .. jag hade ju inga aktier så jag kanske inte la det på minnet.
Citera
2020-03-08, 20:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torson68
Den gången hade jag sålt några månader innan, enda gången man lyckats med det. Minns att jag försökte sälja en bostadsrätt på hösten men det kom bara skambud 25% under utropspris. Vad jag minns så kom börsen tillbaka ganska snabbt, efter 6 månader var det full fart igen och jag fick lägenheten sålt till ett bra pris. Dock föll väl inte börsen 70% eller gjorde den det .. jag hade ju inga aktier så jag kanske inte la det på minnet.

OMXS30 föll denna gång lite drygt 50% och detta var en av de gångerna jag lyckades gå in väldigt nära botten, gjorde flera köp nära botten och hamnade i snitt några procent över den absoluta botten. Givetvis kräver det en hel del tur också för detta ska man inte räkna med.
Citera
2020-03-08, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Vad menar du med att faran är över för viruset? Det har ju just börjat utanför Kina.

Fast vi vet ju nu att de allra flesta inte blir särskilt sjuka. I minst 70% av fallen är det svårt för den drabbade att märka skillnad mot en vanlig influensa. De allra flesta blir inte sängliggande. Det är hemskt för de som har andra sjukdomar eller är äldre men samhället kommer inte att krascha på grund av Corona. Får spara det inhandlade konserv lagret till nästa virus istället...

Det man kunde oroat sig för var ju att viruset verkligen dödade 4-5% av alla infekterade och att unga och friska också hade en signifikant risk att dödas. Alltså att viruset skulle vara lika allvarligt som spanska sjukan. Det har ju visat sig att så är inte fallet och den största risken nu är politikerna.

Kan ju citera smittskyddsläkare i Expressen som sammanfattar kunskapsläget tycker jag

Citat:
Det är väldigt få som är allvarligt sjuka. Man ska heller inte tro att om man får viruset så blir man allvarligt sjuk eller dör. En del tycker det är mildare än vanlig influensa. Över 80 procent av den vuxna befolkningen får milda symtom, och bland barn är symtomen mycket milda.

Bland de tolv som senast insjuknat i Göteborgsområdet är det bara någon enstaka som behöver sjukhusvård.

Källa: https://www.expressen.se/gt/smittskyddslakaren-ar-inte-varldens-undergang/
Senast redigerad av FBerntsson 2020-03-08 kl. 20:36.
Citera
2020-03-08, 20:35
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fast vi vet ju nu att de allra flesta inte blir särskilt sjuka. I minst 70% av fallen är det svårt för den drabbade att märka skillnad mot en vanlig influensa. De allra flesta blir inte sängliggande. Det är hemskt för de som har andra sjukdomar eller är äldre men samhället kommer inte att krascha på grund av Corona. Får spara det inhandlade konserv lagret till nästa virus istället...

Det man kunde oroat sig för var ju att viruset verkligen dödade 4-5% av alla infekterade och att unga och friska också hade en signifikant risk att dödas. Alltså att viruset skulle vara lika allvarligt som spanska sjukan. Det har ju visat sig att så är inte fallet och den största risken nu är politikerna.
Det kommer påverka länder något enormt. Läs lite om hur de har det i Italien just nu.
Citera
2020-03-08, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det kommer påverka länder något enormt. Läs lite om hur de har det i Italien just nu.

Precis. Risken är politikerna. Inte viruset.
Citera
2020-03-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torson68

Nej det blir 58%... 30% är det 70% kvar.. 40% av 70% är 28%... 58%

Det stämmer nog hyffsat väl, det var en rejäl jävla dipp som jag hanterade som strutsen.

Huvudet i sanden.

Fast på de tiden nysparade jag fortfarande ganska mycket så det blev väl bra ändå. Tror mest jag hade fonder, kan inte minnas vad jag hade eller hur det gick, haha

Ett trauma jag förträngt tydligen. Fy fan.
Citera
2020-03-08, 20:45
Medlem
FB-das1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Låter rimligt men så var det inte enligt den graf jag såg på twitter, har tyvärr inte länken nu.
Antal allvarliga och kritiska fall sjunker. Här har du en källa som bekräftar ditt påstående:
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/#serious-critical
Citera
2020-03-08, 20:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Det stämmer nog hyffsat väl, det var en rejäl jävla dipp som jag hanterade som strutsen.

Huvudet i sanden.

Fast på de tiden nysparade jag fortfarande ganska mycket så det blev väl bra ändå. Tror mest jag hade fonder, kan inte minnas vad jag hade eller hur det gick, haha

Ja det var en mycket stor nedgång, värre än många andra krascher folk pratar om och minns. Kanske för att det var en lång och mer utdragen nedgång och också en utdragen uppgång efter det. Alltså inte den typiska kraschen som är triggad av en specifik händelse som corona.
Citera
2020-03-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FB-das1
Antal allvarliga och kritiska fall sjunker. Här har du en källa som bekräftar ditt påstående:

Varför var dödstalen så höga i början?

Kan det varit för att många som insjuknade inte sökte sig till sjukhusen, att bara de svåra fallen kom in?
Citera
2020-03-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Huvudet i sanden.

Precis, så räknar man %.
Jag var så sjukt nöjd att jag lämnade tidigt i raset, men sen misslyckades jag totalt i den snabba uppgången.
Tänkte försöka lyckas bättre den här gången, men kommer säkert misslyckas igen. Tanken är: Det kan väl inte vara köpläge förens man ser tecken på att Europa/USA fått kontroll på spridningen, går det utan att använda diktaturknep som att svetsa igen dörrar i karantänområden osv?
Citera
2020-03-08, 20:57
Medlem
Citat:

Den sidan har jag oxå kollat regelbundet
Och nej jag blir inte så nödig att jag får rusa på toa
Med tanke på hur vi reser o rör oss idag. Vi 8 miljarder , så tycker jag det borde gå mycket fortare

Håller med om att det är våra politiker som är farligast mest verklighetsfrånvända man kan hitta
Stackars italienare , rena rama DDR - fasoner
Man tror ju knappt nyheterna är på riktigt nuförtiden
Tänk när svetsar-steffe sätter hela Stocholm i karantän

Det blir många historier att berätta för barnbarnen
Citera
2020-03-08, 21:00
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Jämför med början i Kina. Det kommer öka enormt. USA har just startat så jag tror på väldigt rött på börsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in