2020-03-08, 19:09
Medlem
Läste en spaning av Kavastu
Gillar han
Vill ni kasta skit på han ta en annan tråd
Shanghaibörsen har snart återtagit nedgången sen Corona utbrottet
Va ?? Tänkte jag. Yrar han eller ?
Tog och gjorde en trendkanal i veckografen på Shanghai
Sedan maj 2019, och fann :
Stigande , ligger över och har ma 66 som stöd. Testar motståndet på ma 200
Kolla volymen oxå, hmmm
Jo jag vet att det är en ”folkrepublik” ingen insyn i deras ekonomi
Dock är dom 1,4 miljarder
3000 har dött
Borde det inte ha varit betydligt större siffra
Halva kina borde ju vara smittade vid detta laget med tanke på hur många dom är
Hur dom rört sig vid kinesiska nyåret som pågår i två veckor
Oavsett
Köper alltid i nedgång, är man snål gillar man rea
Ge mig en åsikt
(Alla utom Bosse )
Citera
2020-03-08, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Gillar han
Kolla volymen oxå, hmmm
3000 har dött
Oavsett
Ge mig en åsikt
(Alla utom Bosse )

Man vet ju inte om regimen stödköper. Den börsen är väl ganska liten ändå i förhållande till Kinas ekonomi?? Den kanske kan pumpas menar jag...

I Afrika stängde de bara börsen i en vecka vid nedgång, jag tror det var Nigeria. Ledarna tyckte inte om att förlora pengar, haha.... så ingen fick handla!! Komiskt!
Citera
2020-03-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man vet ju inte om regimen stödköper. Den börsen är väl ganska liten ändå i förhållande till Kinas ekonomi?? Den kanske kan pumpas menar jag...

I Afrika stängde de bara börsen i en vecka vid nedgång, jag tror det var Nigeria. Ledarna tyckte inte om att förlora pengar, haha.... så ingen fick handla!! Komiskt!

Om jag inte har fel så är det största börsen i kina
Och femte störst i världen

Pumpar in pengar görs det garanterat, dom trycker nog så myckets om behövs

Har nån kollat yuan / dollar?
Citera
2020-03-08, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Hursomhelst är ju faran över när det gäller Corona. Åtminstone den verkliga fara som orsakas av själva viruset. Risken har ju aldrig varit att man själv blir sjuk utan att alla andra (inklusive personal i butiker) blir sjuka samtidigt. Det är ju uppenbart nu att så snabbt sprids det inte efter att folk varnats och ändrat sina liv tillfälligt.

Risken nu är väl politiker som tar chansen att visa sig handlings kraftiga och förstör ekonomin på egen hand. Den fällan lär inte Trump gå i tror jag och lyssnar regeringen på sin statsepidimolog så gör inte vi det heller.

Tycker det är svårt att veta var det är på väg nu. Inte så att jag skulle bli förvånad om det rasar 15% till men det skulle lika gärna kunna bli 10% upp nästa vecka. Gissningsvis kommer centralbankerna göra allt för att börsen skall kunna fortsätta blåsas upp. Vansinnigt egentligen men...

Klart att man kan ångra att man inte sålde direkt och kanske får man ett nytt tillfälle att ångra sig efter att det sjunkit nästa vecka också. Vi får se...
Citera
2020-03-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Gillar han
Kolla volymen oxå, hmmm
3000 har dött
Oavsett
Ge mig en åsikt
(Alla utom Bosse )

Men blir man verkligen så klok av det faktumet?
Om man zoomar ut 10år och jämför med tex S&P så är det ju lite annorlunda mönster. Det är inte så många % ifrån 10års lägsta heller...
Citera
2020-03-08, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Hursomhelst är ju faran över när det gäller Corona. Åtminstone den verkliga fara som orsakas av själva viruset. Risken har ju aldrig varit att man själv blir sjuk utan att alla andra (inklusive personal i butiker) blir sjuka samtidigt. Det är ju uppenbart nu att så snabbt sprids det inte efter att folk varnats och ändrat sina liv tillfälligt.

Risken nu är väl politiker som tar chansen att visa sig handlings kraftiga och förstör ekonomin på egen hand. Den fällan lär inte Trump gå i tror jag och lyssnar regeringen på sin statsepidimolog så gör inte vi det heller.

Tycker det är svårt att veta var det är på väg nu. Inte så att jag skulle bli förvånad om det rasar 15% till men det skulle lika gärna kunna bli 10% upp nästa vecka. Gissningsvis kommer centralbankerna göra allt för att börsen skall kunna fortsätta blåsas upp. Vansinnigt egentligen men...

Klart att man kan ångra att man inte sålde direkt och kanske får man ett nytt tillfälle att ångra sig efter att det sjunkit nästa vecka också. Vi får se...

Tillfällen att ångra sig brukar inte vara ett problem. det finns det hela tiden, man kan inte tänka så och tro allt skall bli optimalt. Då blir man knäpp.

Det är smitta i NYC nu, en taxichaufför till råga på allt elände. Trump har inte med det att göra det är delstatligt om inte Trump utlyser nationell katastrof, vilket är vanligt.

Men guvernören i NY tar i från tårna...

https://www.expressen.se/tv/nyheter/new-york-utlyser-undantagstillstand/
Citera
2020-03-08, 20:05
Medlem
Det är för sent att sälja, sitt bara still i båten och vänta. Vi vet att börsen kommer igen, det har den alltid gjort. Vi vet dock inte hur lång tid det tar, kan ta 1 månad, 6 månader, 1 år eller flera år men den kommer tillbaka och kommer slå nya "alltimehigh".
Citera
2020-03-08, 20:08
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är mycket som är annorlunda mellan år 2000 och 2020. Men min diskussion här gäller på lång sikt. Ingen kan bli rik snabbt på börsen. Vågar du sätta pengar på att t.ex ränteläget är samma år 2040 som år 2020? Vad händer med din investering om det t.ex är samma ränteläge som år 2000 istället?
Då kommer de olika värderingarna förmodligen krypa ner till vad som är normalt för den räntesatsen.(inte bubbelvärderingarna 97-2000). Det innebär inte att börsen ska ner till år 2001s eller 2002 nivå eftersom företagen tjänar så pass mycket mer.

Ditt första inlägg handlade om hur mycket börsen stigit sen 2017. Om den har gjort det men värderingen inte har gjort det så är det inget konstigt. Ditt andra jämför 2000 med 2020. Om räntan 5 dubblats så är den jämförelsen svår att göra. Räntan+värderingen är grundläggande för om priset är för högt. Inte hur mycket börsen har stigit som helhet.

Jag såg ingenting i dina inlägg som handlade om hur räntan skulle se ut om 10 eller 20 år.
Citera
2020-03-08, 20:14
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Vad menar du med att faran är över för viruset? Det har ju just börjat utanför Kina.
Citera
2020-03-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torson68
Det är för sent att sälja, sitt bara still i båten och vänta. Vi vet att börsen kommer igen, det har den alltid gjort. Vi vet dock inte hur lång tid det tar, kan ta 1 månad, 6 månader, 1 år eller flera år men den kommer tillbaka och kommer slå nya "alltimehigh".

Låter som ett uttalande som kan ha varit från våren 2008 när det rasat nästan 30% från toppen, men sedan rasade det ca40% till...
Citera
2020-03-08, 20:19
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej corona är verkligt och det påverkar ekonomin, åtminstone kortsiktigt, då arbetsplatser stängs. Men därifrån till att det ska bli långsiktiga konsekvenser är det ett betydande steg. Jag säger inte att det är omöjligt men heller inte så självklart som många tycks tro. Såg för övrigt en graf som visade att antalet allvarliga fall av corona redan är på nedgång även om det totala antalet är på uppgång.
Om det totala antalet smittade är på uppgång så kommer ju de allvarliga fallen också öka. Det är nu det tar fart utanför Kina. Kaos i Italien med 130 döda senaste dygnet.
Citera
2020-03-08, 20:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Om det totala antalet smittade är på uppgång så kommer ju de allvarliga fallen också öka. Det är nu det tar fart utanför Kina. Kaos i Italien med 130 döda senaste dygnet.

Låter rimligt men så var det inte enligt den graf jag såg på twitter, har tyvärr inte länken nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in