2019-03-24, 20:20
Medlem
Håller på att sluta med escitalopram nu, femte veckan. Har känt ett tag nu (oklart om jag kände det innan jag började trappa ut) att jag typ har sämre minne, förvirrad, svårt att hitta ord. Typ skriver sämre på tangentbordet också.

Igår stegrade det iväg och jag typ kände att jag glömde allting jag tänkte på direkt och hjärnan var typ helt blank när jag försökte tänka. Är det någon som har känt detta när dom trappat ner eller håller jag på att få demens 27 år gammal?
Citera
2019-04-19, 08:09
Medlem
Upplever att man nästan känner sig drogpåverkad efter stressmoment.
Citera
2019-08-04, 12:55
Medlem
Jag har slutat med min Citalopram 20mg och då kommer lite tråkiga utsättningssymtom.
Jag trappade ner under en kortare period med 10mg.

Givetvis har jag googlat lite och hittade en artikel som en läkare som tagit SSRI beskriver mina symptom kanske bra....Min fråga är egentligen "bara" om det är fler här som råkat ut för dess utsättningssymtom och hur länge höll dom i för er?
Funderingarna börjar ju gå om det är så här man mår utan medicinen, men förhoppningsvis ger det mig sig snart... En vecka sedan senast dosen.

Så här skrev läkaren i sin artikel, känner igen mig oroligt bortsett från hörselhallucinationer...
"Jag trappade ut läkemedlet under en månad vilket gick bra. Men en knapp vecka efter att venlafaxin var ute ur kroppen fick jag skrämmande abstinenssymtom. Först som elektriska stötar i huvudet samt känslan av att hjärnan inte följde med när jag vred huvudet. Dessutom hörselhallucinationer och en monumental trötthet."
Lägg där till huvudvärk

Mvh.
Senast redigerad av viking1990 2019-08-04 kl. 13:01.
Citera
2019-08-06, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viking1990
Jag har slutat med min Citalopram 20mg och då kommer lite tråkiga utsättningssymtom.
Jag trappade ner under en kortare period med 10mg.

Givetvis har jag googlat lite och hittade en artikel som en läkare som tagit SSRI beskriver mina symptom kanske bra....Min fråga är egentligen "bara" om det är fler här som råkat ut för dess utsättningssymtom och hur länge höll dom i för er?
Funderingarna börjar ju gå om det är så här man mår utan medicinen, men förhoppningsvis ger det mig sig snart... En vecka sedan senast dosen.

Så här skrev läkaren i sin artikel, känner igen mig oroligt bortsett från hörselhallucinationer...
"Jag trappade ut läkemedlet under en månad vilket gick bra. Men en knapp vecka efter att venlafaxin var ute ur kroppen fick jag skrämmande abstinenssymtom. Först som elektriska stötar i huvudet samt känslan av att hjärnan inte följde med när jag vred huvudet. Dessutom hörselhallucinationer och en monumental trötthet."
Lägg där till huvudvärk

Mvh.

Bumpar mitt egna inlägg då jag skulle uppskatta om någon kan dela med sig utav sina erfarenheter vid utsättning.

Jag har gått på Citalopram 20mg per dag i ett år drygt pga depression.
Träffade även en psykolog några gånger i våras som efter 4 möten inte tyckte vi behövde ses mer då hon ansåg mig som frisk. Min läkare har jag inte pratat med sen i vintras och hon sa att känner du dig bra under våran så kan du trappa ner under nån vecka till sommaren och sluta helt.

Nu har det gått 10 dagar sen jag tog sista dosen 10mg, jag mår riktigt risigt sämre än vid insättningen om jag minns rätt. Hjärnan hänger inte alls med och har nåt liknande brain zaps nästan så fort jag rör huvudet i sidled tillsammans med yrsel, illamående och framförallt fruktansvärt trött....

Nån som kan dela med sig av sina utsättningserfarenheter och kanske ge mig lite hopp om att det är över inom någon dag...Just nu går jag i funderingar om det är utsättningssymtom eller om jag i själva verket mår så här kasst utan medicin...

Mvh
Citera
2019-08-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viking1990
Bumpar mitt egna inlägg då jag skulle uppskatta om någon kan dela med sig utav sina erfarenheter vid utsättning.

Jag har gått på Citalopram 20mg per dag i ett år drygt pga depression.
Träffade även en psykolog några gånger i våras som efter 4 möten inte tyckte vi behövde ses mer då hon ansåg mig som frisk. Min läkare har jag inte pratat med sen i vintras och hon sa att känner du dig bra under våran så kan du trappa ner under nån vecka till sommaren och sluta helt.

Nu har det gått 10 dagar sen jag tog sista dosen 10mg, jag mår riktigt risigt sämre än vid insättningen om jag minns rätt. Hjärnan hänger inte alls med och har nåt liknande brain zaps nästan så fort jag rör huvudet i sidled tillsammans med yrsel, illamående och framförallt fruktansvärt trött....

Nån som kan dela med sig av sina utsättningserfarenheter och kanske ge mig lite hopp om att det är över inom någon dag...Just nu går jag i funderingar om det är utsättningssymtom eller om jag i själva verket mår så här kasst utan medicin...

Mvh

Jag skulle säga utsättning, eftersom du har satt ut den så snabbt. Jag har försökt sluta ett par gånger, men inte lyckats pga utsättningsproblem. En del säger att man bör dra ned med 10% var tredje vecka eller så för att undvika alltför tunga utsättningar.

Tyvärr kan det ta tid att bli av med utsättningsproblemen, beroende på hur länge du ätit, vilken dos och hur du har trappat ut. Ett år är inte så superlång tid. Jag har ätit i tolv...

Söker du på withdrawal hittar du många historier om andra som försöker trappa ut ssri.
Citera
2019-10-02, 08:06
Medlem
Jag har ätit olika sorters ssri i 20 år, först Nefadar (hemska biverkningar med yrsel och avsvimmande, som att jag var superfull, om jag inte hade ätit ordentligt innan jag tog dem), Buspar (jättebra mot panikångest), citalopram (då mot svår pms) och nu premalex (mot svår pms - upplever att de fungerar mycket bättre än citalopram, men det ska ju vara typ samma). Jag har slutat med ssri i tre omgångar, pga blev frisk från panikångest och pga planerade graviditeter. Varje gång har det tagit mig uppåt 4 månader från nedtrappningsstart tills jag varit fri från utsättningssymptom. Jag har upplevt irritabilitet och kryp i benen, men värst har det varit med krypningar/domningar i tänderna och synbortfall/flimmer. Jobbigt, men övergående.
Citera
2019-10-04, 20:06
Medlem
Jag har ätit escitalopram i 38 dagar jag känner att det inte är något för mig jag är bombsäker på att jag vill sluta. Hur ska jag sluta så jag inte får utsättningssymtom ? Jag har ätit 20 mg sedan dag 1.
Citera
2019-10-04, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korbakor
Jag har ätit escitalopram i 38 dagar jag känner att det inte är något för mig jag är bombsäker på att jag vill sluta. Hur ska jag sluta så jag inte får utsättningssymtom ? Jag har ätit 20 mg sedan dag 1.
20 mg sedan dag 1? Låter fan rätt ovanligt att sätta in en medicin med högsta rekommenderade dos.

I alla fall, tabletten har nog en brytskåra så prova ta 10 mg i ett par dagar och sedan sluta, eller be din läkare förskriva en mindre dos så du kan trappa ner till 5 för att sätta ut den helt. Utsättningar av antidepressivum brukar inte vara så jobbiga när den totala behandlingstiden är så kort, men de märks ju självklart av.
Citera
2019-10-05, 10:02
Medlem
Gick på detta i fem månader och det hjälpte grym bra men bieffekterna blev för jobbiga så slutade. Många ångestsymptom har försvunnit men mår fortfarande dåligt. Har varit utan i två månader och vaknar fortfarande skitnervös med värk i kroppen och tom i skallen och ingen aptit. Hoppas inte tabletterna har gett mig någon hjärnskada
Citera
2020-03-08, 15:07
Medlem
Käkat 15mg escitalopram i exakt 2 veckor nu, och innan dess 10mg i 2 veckor...
Kan väl inte påstå att jag känner mig bättre än tidigare ända skillnaden är att jag inte har aptit, känns exakt likadant...
Konstant ångest som går i vågor, får fortfarande spontana panikattacker med rodnad,svettningar,skakningar,ångest och klumpkänsla i halsen.

Självmedicinerar med stesolid i lågdos, hade hoppats på att denna skulle ge effekt eftersom som jag hört mycket gott om den så att jag sedan hade kunnat sätta ut stesoliden..

Står dessutom på seroquel 150mg samt mirtazipin 45mg.
Provat sertalin, strattera, cymbalta, citalopram, voxra, börjar tappa hoppet om att bli frisk.
Senast redigerad av MadMan1 2020-03-08 kl. 15:11.
Citera
2020-03-08, 18:41
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadMan1
Käkat 15mg escitalopram i exakt 2 veckor nu, och innan dess 10mg i 2 veckor...
Kan väl inte påstå att jag känner mig bättre än tidigare ända skillnaden är att jag inte har aptit, känns exakt likadant...
Konstant ångest som går i vågor, får fortfarande spontana panikattacker med rodnad,svettningar,skakningar,ångest och klumpkänsla i halsen.

Självmedicinerar med stesolid i lågdos, hade hoppats på att denna skulle ge effekt eftersom som jag hört mycket gott om den så att jag sedan hade kunnat sätta ut stesoliden..

Står dessutom på seroquel 150mg samt mirtazipin 45mg.
Provat sertalin, strattera, cymbalta, citalopram, voxra, börjar tappa hoppet om att bli frisk.
Det tar längre tid en så att märka skillnad,varje doshöjning är som att börja om .räkna med minst tre-fyra veckor till innan du kan utvärdera.mig tog det sex veckor efter doshöjning innan jag mådde bra

Ta det lugnt med stesoliden , kan vara svårt att sluta med. Escitalopram är skitbra medicin när den väl börjar verka .minimalt med biverkningar och bra mot ångest
Senast redigerad av Port-charlotte 2020-03-08 kl. 18:43. Anledning: Vill lägga till
Citera
2020-03-08, 20:43
Medlem
Höjde från 10 mg escitalopram för 6 veckor seden till 15 mg och det har gått i vågor. Först nu som jag känner mig stabil. Räkna med att det tar rätt lång tid.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-superhuman-mind/201702/number-one-reason-ssris-take-four-six-weeks-work

Jag skulle säga att det tar minst 3-4 månader innan man får full effekt av den dos man äter vid insättning och kanske 4-6 veckor vid dosjustering. Har ätit citalopram och nu escitalopram i snart 14 år och slutat 3 ggr men alltid fått tillbaka min GAD/Panik Ångest så nu har jag givit upp att sluta. Mår så himla mycket bättre när jag knaprar. Upplever också att Escitalopram har lite mindre biverkningar än jag hade med Citalopram. Har inte gått upp lika mycket i vikt och sexlusten/känslan har inte påverkats knappt alls. Bara marginellt.
Senast redigerad av drymzel 2020-03-08 kl. 20:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in