2015-11-25, 17:25
Medlem
Nu börjar känslolivet komma tillbaka. Jag kan nu, efter att ha känt hur det är att ha ångest på riktigt, att jag är inte ens i närheten av att vara deprimerad. Fan det värsta jag har känt i hela mitt liv.

Mår du dåligt? se över ditt levnadssätt FÖRST! Vissa läkare vill kasta dessa piller i munnen på dig innan du ens hinner slutföra meningen "jag mår då....." CURED!

Sover du för lite?
Hur äter du?
Rör du på dig?

Jag förstår att SSRI fyller en funktion för riktigt deprimerade människor, som varken kan eller orkar ta tag i sina problem. Men man ska inte se dessa preparat som en easy-fix till ett lyckligt liv, liknande nån jävla wight-loss produkt från tv-shop.
Senast redigerad av grillamera 2015-11-25 kl. 17:27.
Citera
2015-11-25, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grillamera
Nu börjar känslolivet komma tillbaka. Jag kan nu, efter att ha känt hur det är att ha ångest på riktigt, att jag är inte ens i närheten av att vara deprimerad. Fan det värsta jag har känt i hela mitt liv.

Mår du dåligt? se över ditt levnadssätt FÖRST! Vissa läkare vill kasta dessa piller i munnen på dig innan du ens hinner slutföra meningen "jag mår då....." CURED!

Sover du för lite?
Hur äter du?
Rör du på dig?

Jag förstår att SSRI fyller en funktion för riktigt deprimerade människor, som varken kan eller orkar ta tag i sina problem. Men man ska inte se dessa preparat som en easy-fix till ett lyckligt liv, liknande nån jävla wight-loss produkt från tv-shop.

Oj, det svänger snabbt här. Vilken tur att du är här för att frälsa oss med din otroliga vishet.
Citera
2015-11-25, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ARCALION
Oj, det svänger snabbt här. Vilken tur att du är här för att frälsa oss med din otroliga vishet.

Jag håller med, otroligt vidrigt inlägg av mig faktiskt.
Citera
2015-12-01, 21:50
Medlem
Jag fick En förlossningsdepression 06 och tog mig till läkaren i början av 08.
Fick citalopram utskrivet och började medicinera. Livet blev lite enklare och jag kom upp i 20 mg.
Livet kändes fortfarande lite enklare men nu när jag tittar tillbaka inser jag hur avtrubbad jag var.
Mitt förhållande kändes oviktigt, jag flörtade med andra, var orädd om mig själv och gjorde saker som jag aldrig skulle kunna göra. Var varken ledsen eller glad och jag kände ingen direkt empati för någon.
Efter något år höjdes dosen till 30 mg. Då sov jag i flera månader. Jag minns väldigt lite av denna perioden. Jag sov och jag tog inte hand om mig själv och duschade inte äns. Ingenting var viktigt.
Minskade dosen. Blev gravid igen. Livet blev bra. Jag antar att hormonerna under graviditeten var magiska. Minskade ännu mer ner till 10 mg.
Föräldraledig, lycklig och fri.
När jag började jobba igen blev livet mer komplicerat och på läkarens inrådan höjde jag medicinen igen... Långsamt men säkert var jag tillbaka. Gjorde dumma grejer, brydde mig inte om något. Ingen empati. Ingen sexlust. Inga känslor. Var med om en hemsk händelse som borde skadat mig väldigt mycket. Men jag brydde mej inte.
Jag började läsa på om olika mediciner. Bestämde mej för att jag ska byta eller lägga till Voxra. Jag blev piggare och argare och ledsen och glad. Massvis med känslor helt plötsligt.
Både bra och dåliga. Det var jobbigt men befriande att känna igen.
Bestämde mej för att sluta med citalopramen. Det gick bra med voxran som hjälp.
Endel otäcka utsättningssymptom. Yrsel, blodtrycksfall, brainzapps m.m.
Men det handlar inte länge om mina erfarenheter av citalopram.

Jag kommer aldrig i mitt liv äta ssri igen. Jag mår illa när jag tänker på hur många år av mitt liv som jag inte haft några känslor. Jag börjar först nu kunna känna alla obehagliga känslor och bearbeta traumat.
Jag har börjat älska igen. Både barnen och mannen. Men jag kan också bli argare och ledsnare.
Senast redigerad av Tinyssnutt 2015-12-01 kl. 21:54.
Citera
2015-12-02, 08:32
Medlem
Jag tog min första tablett igår, fick 20mg direkt, Sjukaste dag jag varit med om. På morgonen så kände jag mig helt borta och förvirrad för att under dagen övergå till att känna att det känns rätt bra. Märkte dock att jag kände mig som att jag druckit 10koppar kaffe i kroppen, rastlös 7000 och muntorr som en jävla öken, käkade 3mackor igår på hela dagen också, hade jättesvårt för att sova vilket jag i vanliga fall har noll problem med. Läste denna tråd precis innan läggdags och blev väldigt avskräkt av era berättelser och beslutade mig för att skita i medicinen och ta tag i saken på annat sätt.
Citera
2015-12-02, 09:05
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
Jag tog min första tablett igår, fick 20mg direkt, Sjukaste dag jag varit med om. På morgonen så kände jag mig helt borta och förvirrad för att under dagen övergå till att känna att det känns rätt bra. Märkte dock att jag kände mig som att jag druckit 10koppar kaffe i kroppen, rastlös 7000 och muntorr som en jävla öken, käkade 3mackor igår på hela dagen också, hade jättesvårt för att sova vilket jag i vanliga fall har noll problem med. Läste denna tråd precis innan läggdags och blev väldigt avskräkt av era berättelser och beslutade mig för att skita i medicinen och ta tag i saken på annat sätt.

Men människa....
Ge inte upp så lätt..
Börja på 10mg istället och ät det i 5-6 dagar och sen höjer du till 20..
Sover med dåligt på denna medicin, men mitt braiga mående överväger sömnen..
Så det är en smäll man får ta...
Citera
2015-12-08, 08:15
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n

Huh? Varför börjar du på 20 mg?
Citera
2015-12-08, 17:57
Medlem
Fjantors avatar
Tänker nu trappa ner och sluta med dessa utan läkarens inrådan och hjälp..
Hur gör jag smidigast för att sluta.?
Ligger i dagsläget på 30mg och har ätit i 3 Månader...

Jag kan verkligen inte äta dessa..
Har blivit så jäkla slö och mular i mig mackor och skit..
Går inte ens ut på promenader eller tränar som jag normalt älskar att göra..
Och sexet är som bortblåst..
Tjejen blir galen..:P
Citera
2015-12-08, 18:15
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Tänker nu trappa ner och sluta med dessa utan läkarens inrådan och hjälp..
Hur gör jag smidigast för att sluta.?
Ligger i dagsläget på 30mg och har ätit i 3 Månader...

Jag kan verkligen inte äta dessa..
Har blivit så jäkla slö och mular i mig mackor och skit..
Går inte ens ut på promenader eller tränar som jag normalt älskar att göra..
Och sexet är som bortblåst..
Tjejen blir galen..:P
Trappa ner med 10 mg i veckan.
vecka 1: 20 mg
vecka 2: 10 mg
vecka 3: så delar du på en 10 mg så du får 5 mg och äter det en vecka sen slutar du.
Citera
2015-12-14, 15:25
Medlem
Fjantors avatar
Kan detta preparat ge känningar på magkatarr.?
Har så jäkla ont i magen sen ja började äta dessa..
Och äter skonkost och mediciner..
Men likväl gör det så ont av magkatarren...
Citera
2015-12-16, 00:14
Medlem
Började äta dessa idag efter ett jobbigt år, efter att ha läst lite i denna tråd så känns det som om man ska sluta istället och försöka ändra nått i vardagen istället, oavsett hur svårt det känns.
Citera
2015-12-16, 00:29
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smidigt
Började äta dessa idag efter ett jobbigt år, efter att ha läst lite i denna tråd så känns det som om man ska sluta istället och försöka ändra nått i vardagen istället, oavsett hur svårt det känns.
Om det är saker i din vardag som gör dig sjuk och du kan ändra på det och bli frisk så finns det inget mening med att äta den.

Man kan även äta den ett tag och reda ut sina problem och sen sluta med den.

Fick du det på vårdcentralen utskriven?
Vad har du för problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in