2020-03-08, 18:20
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Viruset är en fara och när är den besegrad?
Den spåkulan har jag tyvärr inte.
Citera
2020-03-08, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Vid i tråden rådande masshysteri är folk inte mottagliga för relevant information utan rusar mot nödutgången som en flock apor.

Jo jag har märkt det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan.
Tegnell ska ha credd för att han i alla fall vågar medge att han har fel. Men hur kan man i hans position sitta och gissa utan vetenskapliga belägg?

han lämnar ju en prognos det är väl att gissa så bra man kan med den data man har...

Citera
Medlem
Jokeranssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
8 döda i Sverige i influensa i år. CFR är ju försumbart för influensa
Jämför man med Ebola där 90 procent obehandlade dör så är det hanterbart.
Citera
2020-03-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Coronapatienterna är ju UTÖVER de vanliga patienterna. Sjukvården kollapsar inte av att folk dör, den kollapsar av att fler än normalt behöver sjukhusvård för att överleva.
Läs lite om situationen på sjukhusen i Lombardiet just nu. Den är desperat.

Och väldigt få behöver långvarig vård på sjukhus.
Karantän i hemmet är, och kommer fortsatt vara, den stora majoriteten. Den påverkar inte sjukvården.

Vissa sjukhus i världen kommer få det mer jobbigt än andra, då vissa kluster av drabbade finns nära varandra. Men någon kollaps finns inte på kartan.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Japp, i Gislaved kan tilläggas.

Den andra huvudrubriken i AB just nu:

Tegnell backar: Coronakulmen är inte nådd än.

Jo, det är sant!

Nu får Corona Bob förklara sig. Var ska nya smittade komma från när vi inte har lokal spridning
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
När tror ni första höjdarpolitikern i Sverige insjuknar?

Jag tror senast i slutet på nästa vecka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Den kartan är lite märklig, zoomar du in lite så verkar det som om Wuhan inte har ett enda fall!

Den bryter inte ner det på stad, utan provins. Så Hubei och då hamnar cirkeln på mitten av Hubei, ungefär.
Citera
2020-03-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu får Corona Bob förklara sig. Var ska nya smittade komma från när vi inte har lokal spridning

Han har förklarat sig

Citat:
Jag hade inte tänkt på eller förstått att det kan ta några dagar i systemet innan fallen dyker upp här i Sverige också. Det är inte bara inkubationstiden som gäller, utan man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige
Citera
2020-03-08, 18:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokeransson
Jämför man med Ebola där 90 procent obehandlade dör så är det hanterbart.

90 procent i tältsjukhus Afrika vårdad av medicinmän ja... Betydligt lägre om du får avancerad vård
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan.
Finns något som helst som tyder på att Tegnell har rätt i sitt antagande om att peaken nås på tisdag? Vad jag kan se ökar fallen stadigt i stora delar av Europa. Tyskland nådde 1000 fall idag bland annat. Inget säger väl att fallen kommer stanna upp här? Han fortsätter med sina direkt skadliga uttalanden som saknar belägg

Leveranserna från Italien kanske peakar, men sedan börjar vi få leveranser från USA, Tyskland och Holland.

Och börjar smittspridningen i Sverige där man inte vet varifrån smittan kommit men som tur är så finns spårningsverktyget så man kan bygga virusets släktträd den vägen. Vi har också Mellosmittan att se framemot om en vecka.

https://nextstrain.org/
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Nehe, vad är Corona symtom då? Det är ju just det, feber och hosta.
Men om du har det enhalv dag så hinner du ju bli frisk innan du testat dig. Som sagt nu plockar vi ut ord ur meningar. Men om man insjuknar ungefär som du gjorde vilket jag kallar coronasymptom så är det värt att testas oavsett var man varit och vem man träffat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in