2020-03-08, 17:19
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
500 personer lär finnas officiellt smittade i Sverige om mindre än en vecka.

Helt klart, tror detsamma. Lär öka med ca 15-30% per dag. Med 20% ökning så kommer vi ha 500 bekräftade fall nästa söndag.

Frågar mig också när första dödsfallet kommer. Vad tror folk, utifrån siffor från andra länder och olika sjukdomstider?
Citera
2020-03-08, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Många som skriver "jag är då inte orolig för jag är ung och frisk och vältränad". Ja men vad skönt då. Har ni inga äldre typ föräldrar eller morföräldrar i er närhet?
Själv har jag iallafall föräldrar som båda skulle falla in i riskgrupp pga sin ålder. Sedan har jag vänner med olika lungbesvär t.ex cystisk fibros. Själv tar jag mediciner som sänker mitt immunförsvar.
Jag är orolig. Dör jag, vem tar hand om mina barn? Eller om jag smittar mina föräldrar och dom dör? Men alla på Flashback kanske är enstöringar som aldrig träffar folk som kan smittas och bli riktigt sjuka.
sorligt att läsa
Citera
2020-03-08, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ok, jag hoppas att det är en helt nödvändig arbetsresa och inte en nöjesresa. Norra Italien är inte så rolig nu. Alla evenemang inställda och en meters säkerhetsavstånd på restuaramger, om du ens kommer in i zonerna.

Södra delen av landet instängda evenemang, mer följer säkert snart.
Ikväll är det fotboll i Milano. Milan spelar.
Citera
2020-03-08, 17:21
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Med publik?
Citera
2020-03-08, 17:22
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Många som skriver "jag är då inte orolig för jag är ung och frisk och vältränad". Ja men vad skönt då. Har ni inga äldre typ föräldrar eller morföräldrar i er närhet?
Själv har jag iallafall föräldrar som båda skulle falla in i riskgrupp pga sin ålder. Sedan har jag vänner med olika lungbesvär t.ex cystisk fibros. Själv tar jag mediciner som sänker mitt immunförsvar.
Jag är orolig. Dör jag, vem tar hand om mina barn? Eller om jag smittar mina föräldrar och dom dör? Men alla på Flashback kanske är enstöringar som aldrig träffar folk som kan smittas och bli riktigt sjuka.

Instämmer väldigt egoistiskt att säga att man inte bryr sig för att man är ung.
Alla har ett ansvar att minska spridningen så att vi får ha kvar våra äldre släktingar och generellt alla äldre personer och de i riskgrupperna i samhället. Vidare är det inte helt klart att man får en mild upplevelse även om man är ung.

Själv bor jag utomlands och det känns väldigt bra att det inte finns någon risk att jag smittar de äldre pesoner jag känner om jag nu eventuellt skulle ha corona. Självfallet agerar jag ansvarsfullt för att inte riskera att smitta äldre främlingar eller unga heller för den delen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89

Då blir du ensam på läktaren, jävla troll
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Den enda nollan här är du! Hon bär på viruset i sin alveoler men de sprider sig i utandningsluften, inte just nu. Hon kanske kan bära på det i månader och plötsligt sänks hennes immunförsvar av en annan infektion då får hennes coronavirus chans och sätter ny fart.

Precis sådan varningar har kommit från Kina de ska vi lära av inte försöka uppfinna allt på nytt.

källa på detta. jobbar själv inom sjukvården. jobba med folk i livets slutskede en bunt hypokondrier är allt jag ser. jag vet hur folk sliter för att stanna kvar i livet fast det tas i från dom...ser det varje vecka en jäkla respekt för dom och inte för er
Citera
2020-03-08, 17:23
Medlem
Idpentzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Du skrev precis ordagrant att du inte tillhör riskgruppen och därför är du inte orolig.

Skitsnack, att önska livet ur oliktänkande visar hur jävla lågt den här tråden har sjunkit.

Ditt inlägg (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19) kan endast ses som ett förtäckt hot och inget annat.
Citera
2020-03-08, 17:23
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Endast baserad på den knappa datan vi har.

Vilket du uppenbarligen inte gör när du hävdar fortfarande att det bara är en vanlig influensa.

Om ca 3-4 veckor vet läget i Sverige.
Till dess skall inga sprida desinformation om att detta bara är en vanlig influensa.
När, precis som du skriver själv, den datan vi har hittills tyder på motsatsen,

Alla med jägarlicens vet att ett vapen alltid skall anses vara laddat tills vapnet är inspekterat.
Detsamma gällare Corona. Den data vi har nu tyder på hög dödlighet och tills vi vet mer får vi utgå från att det är ett farligt virus.
Citera
2020-03-08, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Beror på vem som får viruset. Går inte säga så där rakt av. För mig är den inte 30 ggr farligare än en influensa. För dig kanske.

Fel, det är ungefär 30 ggr farligare för alla. Att säga att vanliga influensan har 0,1% dödlighet är lika relevant som att säga att covid har runt 3% dödlighet.

Är du ung och frisk så är dödligheten förmodligen runt 0,1% för covid men för en vanlig influensa så är den nästan obefintlig. Sen kanske du tycker att 0,1% är väldigt liten chans och det förstår jag. Är inte hellre orolig för att få den pga av den låga risken. Men faktum kvarstår att den ändå är betydligt farligare än en vanlig influensa både för mig, dig och alla andra.
Citera
Medlem
Jokeranssons avatar
Jag tror att Italiens tre månaders fängelse för att bryta mot karantänbestämmelser är alldeles för lågt. I Ryssland får man fem år bara för att skämta om Corona
Citat:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8088093/Quarter-Italys-population-quarantined.html

three months JAIL for failing to comply
Citat:
https://www.indiatoday.in/trending-news/story/man-s-coronavirus-joke-in-moscow-metro-goes-wrong-he-faces-5-years-in-jail-1645614-2020-02-12

Man's coronavirus joke in Moscow metro goes wrong. He faces 5 years in jail
Citera
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Vad tror man är ursprunget till viruset? Är det den där jävla fladdermusen igen? Det är alltid fladdermusen.

Snackats om myrkottar. Googla corona pandolin och det dyker nog upp en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in